RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kees van Loon
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

United Colors verbleken

icon
In bleed24 november, 2009

 

Benetton heeft zwaar te lijden onder de financiële crisis: de winst daalde in de eerste helft van dit jaar met 60% tot 28 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode in 2008 en de verkoop daalde met 11%.  Maar het bedrijf dat al 43 jaar bestaat, is niet van plan om zich zo maar te laten wegdrukken. Vorig jaar nog realiseerde de modeketen een verkoop van 2 miljard euro. De grootste uitdaging voor de stichters bestaat er nu in om de fakkel door te geven aan de volgende generatie. In familiebedrijven is een generatiewissel immers steeds een gevaarlijke onderneming. Als een vuistregel geldt dat slechts 1 op 3 familiebedrijven de overgang van de stichters naar de volgende generatie overleeft en slechts 1 op 10 gaan succesvol door van de tweede naar de derde generatie.

Luciano, Carlo, Gilberto en hun zus Giuliana Benetton fabriceerden in de jaren 50 hun eerste truien op een geleende breimachine. Gilberto was de financiële man , Giuliana was verantwoordelijk voor de kledinglijn, Carlo nam de productie voor zijn rekening en Luciano was het uithangbord van het familiebedrijf. Ondertussen beperkt de groep zich allang niet meer tot kleding alleen: de bekende Benetton kledingketen levert minder dan 25% van de omzet. Het imperium van de familie Benetton heeft ondermeer belangen in het internationale cateringbedrijf Autogrill, in de bandenfabrikant Pirelli, de luchthavens van Firenze, Rome en Turijn, de uitbating van treinstations en snelwegen (waaronder de Italiaanse helft van de Mont Blanc tunnel), in de media en in de banksector. De totale omzet van de groep bedroegvorig jaar bijna 11 miljard euro.

Al een aantal jaren geleden droegen de drie broers en hun zus de dagelijkse leiding van de groep over aan professionele managers die niet tot de familie behoorden. Begin dit jaar gingen ze nog een grote stap verder en legden ze een structuur vast waarbij de gecombineerde familiebelangen netjes verdeeld worden in vier gelijke reeksen van aandelen.Tegelijk werden er lijnen voor de opvolging uitgetekend en regels vastgelegd voor familieleden die hun aandelen willen verkopen.

 

altDe vier stichters hebben samen 14 kinderen. Vier van hen –  1 per stichter – zetelen in de Raad van Bestuur van de familieholding Edizione. Alleen de 45-jarige Alessandro Benetton, de oudste zoon van Luciano, die zelf de oudste van de 4 stichters is, heeft een operationele functie als uitvoerende vice-voorzitter. Alessandro heeft die job aan het hoofd van de familieholding moeten verdienen. Nadat hij afgestudeerd was aan de Harvard Business School werkte hij jarenlang voor Goldman Sachs en richtte nadien een succesvolle investeringsmaatschappij op met participaties in Italiaanse KMO’s. Toen hij de topfunctie kreeg bij zijn familiebedrijf, was dat voor hem toch nog een verrassing.

Alessandro wil de kledingketen Benetton de luister van vroeger teruggeven door een agressieve internationale expansie. 46% van de verkoop wordt nog steeds in Italië gerealiseerd; Europa staat voor 80%.Door sterke locale partnerships aan te gaan wil Alessandro nu veel dieper doordringen in internationale markten. In India opende Benetton in de eerste helft van dit jaar 95 nieuwe winkels. In Mexico worden 250 nieuwe winkelpunten gepland. Andere prioriteiten groeimarkten zijn Latijns Amerika, Turkije, Rusland en China. Tegelijk gaat het bedrijf door een herstructureringsplan om de productie en distributie efficiënter te maken.

“De sleutel tot toekomstig succes voor Benetton”, zegt Alessandro, “ligt in ondernemen en verder investeren. Daarbij moeten we noodzakelijke veranderingen doorvoeren maar vooral focussen op continuïteit.” Zijn neven en nichten aandeelhouders hopen van ganser harte dat hij het bij het rechte eind heeft.

Bron: Time,October 26, 2009

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN