RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Het succes van huis-aan-huisreclame volgens BD’s Door-to-door Impact Survey 2011

icon
In bleed21 april, 2011

Consumenten blijven een sterke voorkeur behouden voor huis-aan-huisfolders in de mediamix. Zo blijkt uit de Door-to-Door Impact Survey. Het onderzoek peilt naar de perceptie van Belgische consumenten ten aanzien van huis-aan-huis reclame en wordt jaarlijks uitgevoerd door Marketing Development, een marktonderzoeksbureau gespecialiseerd in consumentenonderzoek, in opdracht van Belgische Distributiedienst (BD). BD, marktleider in de verspreiding van huis-aan-huisreclame, vindt het immers haar taak klanten inzicht te bieden in de beleving van het medium door de consument.

De resultaten

Wekelijks lezen mensen 24 minuten huis-aan-huiscommunicatie

83% van de ontvangers heeft aandacht voor folders, waarvan zelfs 22% alles aandachtig zegt te lezen. Van elk gezin lezen gemiddeld twee personen de folders. De gemiddelde tijd die men aan het lezen van huis-aan-huisreclame besteedt, bedraagt overigens wekelijks 24 minuten. Hiervan besteedt men gemiddeld 12 minuten aan het lezen van huis-aan-huisfolders en 12 minuten aan huis-aan-huiskranten.

Reëel effect op aankoopgedrag

Wie huis-aan-huisreclame ontvangt, legt dat niet zomaar naast zich neer. Liefst 80% gebruikt folders bij zijn aankopen. 51% van de ontvangers maakt zijn boodschappenlijstje op aan de hand van folders.

Folders stimuleren aankopen rond feestdagen

De thematische folders rond de feestperiodes missen hun doel niet: ze geven 73% van de respondenten ideeën voor hun feestaankopen. Ongeveer tweederde (61%) geeft aan dat ze zich op de folders baseren voor hun feestaankopen, en meer dan de helft (53%) geeft wel eens meer uit dan gepland na het lezen van een folder.

 

Deze tendens weerspiegelt zich in een verhoogd leesgedrag: folders worden meer bekeken in speciale periodes. Vooral rond Kerstmis en de solden vertoont het leesgedrag zeer hoge pieken. Ook tijdens minder voor de hand liggende periodes, zoals het autosalon, halloween en karnaval tonen respondenten verhoogde aandacht voor folders.

Rond de feestdagen en speciale promoties besteden vrouwen over het algemeen nog meer aandacht aan folders dan mannen. Echter tijdens de periode van het autosalon en de start van het tuinseizoen worden de folders beduidend meer gelezen door mannen.

Welk product aanprijzen via welk medium?

Huis-aan-huisfolders zijn opvallend zonder storend te zijn

 

Van alle reclamemedia worden reclame in huis-aan-huisfolders, tijdschriften en op televisie als het meest opvallende aangeduid. Folders worden tevens als minst storend beoordeeld, gevolgd door huis-aan-huiskranten en dagbladen. Bij de meest bruikbare en geloofwaardig media voegen zich ook de dagbladen, gevolgd door tijdschriften. Opnieuw sluiten huis-aan-huisfolders hier de top drie.

Voeding koopt men het dichtst bij huis

Bij het uitsturen van huis-aan-huisreclame moet men weliswaar verstandig tewerk gaan op het vlak van geografisch bereik. Het is belangrijk in acht te nemen op welke straal van hun huis consumenten bereid zijn aankopen te doen. Dit varieert duidelijk van product tot product. Om voeding te kopen, zijn de respondenten gemiddeld bereid maximaal 6,5 km af te leggen. Globaal genomen is men voor grotere en/of duurdere producten bereid meer afstand te overbruggen voor een aankoop. Zo wil men ongeveer 20 km afleggen om meubelen te kopen.

 

 

Wilt u ook weten waarom consumenten folders raadplegen? Surf naar www.d2dimpactsurvey.be of vraag uw brochure aan via email d2dsurvey@beldi.be
 

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN