RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wordt Free Record Shop een gift shop?

icon
In bleed21 december, 2009

RD: Hoe was 2009 voor jou en Free Record Shop, Serge?
SC: Al bij al vrij positief.  Wij hebben als groep goed geanticipeerd op de crisis. Wij hadden een masterplan klaar en hebben dat ook toegepast. De sluiting van het hoofdkantoor in Eindhoven  en de reorganisatie van onze Van Leest formule waren voorzien. Van Leest sprak misschien een iets hoger klantensegment aan dan Free Record Shop, maar was niet langer echt onderscheidend. De doelgroepen waren te sterk naar elkaar toegegroeid,  vandaar onze beslissing. Van Leest bestaat vandaag enkel nog als shop-in-shop formule ondermeer in de Bijenkorf en de grote boekhandels van Paagman en Donnerwerden. In Nederland worden in de retailsector cijfers tot minus 20% opgetekend. Wij hebben de schade tot 5% kunnen beperken; in België groeiden we zelfs door met 3%. Alle overtollige vetrandjes werden weggesneden zodat de groep opnieuw scherp staat voor de toekomst. De eerste resultaten van de eindejaarsperiode zijn trouwens schitterend: +16 %!

RD: Maar toch, uw joker is niet Free Record Shop, wel Game Mania.
SC: Klopt. De “gele club” heeft, in België en in Nederland, schitterend gepresteerd. De Vanleest locaties werden Game Mania’s en dat leverde ons een dubbele bonus op. Onze Free Records doen het nog beter nu Van Leest niet meer in de buurt is en Game Mania explodeert. Als de “gele club” in de buurt zit wordt het game-assortiment van Free Record  iets kleiner. Enkel de 50 topartikelen van de afdeling games houden we dan in assortiment. De vrijgekomen ruimtes vullen we dan in met een groter aanbod film en muziek. De verkoop in Nederland kreeg een extra boost door de vele nieuwe winkelopeningen.

RD: Vrij turbulent jaar toch; heb je het gevoel dat er nog rek in jullie formules zit?
SC: Oh ja, natuurlijk. In Nederland is er ruimte voor minimaal extra 50 Game Mania’s en die zullen er ook komen. In Vlaanderen is er nog een potentieel voor maximaal 10 bijkomende Game Mania’s. In Vlaanderen hebben we op 3 winkels na  alle gebieden toevertrouwd aan franchisenemers; in Nederland zijn het vooral eigen winkels. Wallonië ligt nog open.

RD: Is zoveel proximiteit anno 2010 wel nodig? Wordt retail vandaag niet anders gespeeld?
SC: Klopt. De aankoopbeslissing wordt niet alleen in de winkel genomen; ook van op de laptop. Maar wij hebben gelukkig snel genoeg geanticipeerd op de online ontwikkelingen. We hebben ons altijd opengesteld voor het net en dat loont zich nu. Onze webshop draait beter dan ooit en wat merkwaardig en interessant is: een respectabel deel van onze klanten – zowel bestaand cliënteel als nieuwe online klanten – bestelt via internet, maar wil de  games of DVD’s wel zelf komen oppikken in de winkel.

RD: Doen jullie daar iets mee, met dat wijzigend aankoopgedrag?
SC: Natuurlijk, het zou misdadig zijn om dat niet te doen. Wij gaan ons webshopaanbod uitbreiden met bijvoorbeeld flatscreens en small electronics. We kunnen het logistiek aan om onze winkels als afhaalshops in te schakelen. Ondertussen krijgen we op het winkelpunt een nieuwe verkoopsopportuniteit. Een enorme u-turn, maar wij moeten mee. Precies dat maakt het boeiend.

RD: Wat met Expo?
SC: Expo is sinds kort een 50 % dochter; een dochter die het trouwens zeer goed doet.  We voelen dat ook onze eigen formules meer en meer evolueren naar gift shops, vandaar die logische strategische alliantie met Expo. Er is een goede synergie tussen de shops en de webshop en zeker in de nieuwe vestigingen, zoals bv. Brasschaat, maken we volop en met succes gebruik van die troefkaart.

RD: En dan is er nog het faillissement van Sonica met de Bilbo en Extrazone winkels.
SC: We hebben zeker geen leedvermaak met Sonica, die we steeds geapprecieerd hebben als hardwerkende sectorgenoten. Maar hun faillissement hertekent wel fundamenteel het landschap in onze sector. Free Record Shop heeft zo 10 toplocaties, waar ze voorheen niet binnengeraakten, aan zijn aanbod kunnen toevoegen. Los van het debacle van Sonica, hebben we ook in Wallonië – en dat is hot news – een veelbelovende overname gerealiseerd: Mediadis. De overname van deze in Wallonië en ook internationaal zeer gekende webshop, sluit naadloos aan bij onze gift shop strategie. Free record Shop heeft in Vlaanderen een zeer betrouwbare reputatie; Mediadis heeft diezelfde reputatie in Wallonië.  Zeer belangrijk voor onze expansie- en diversificatiestrategie.

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN