RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen duurzaamheidIn beeld
  • Geografie Brussel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[In Beeld] Carrefour test app voor slechtzienden in Oudergem

icon
Food28 mei, 2024

In de hypermarkt in Oudergem zet Carrefour geavanceerde technologie in om klanten met een visuele beperking zelfstandig en zonder hindernissen te helpen winkelen. Het gaat om een Europese primeur.

Informatie via QR-codes

Bij de ingang van de winkel in Oudergem vinden slechtziende klanten een voel- en hoorbare plattegrond van Virtuoz: wanneer je de kaart betast vertelt een stem waar zich welke afdeling bevindt. Zo kunnen klanten met een visuele beperking eenvoudig de lay-out van de winkel leren kennen en er zich een mentale voorstelling van maken.

Op de vloer, boven de gangpaden en in de rayons bevinden zich slimme, gekleurde QR-codes die tot op twintig meter afstand en binnen de drie milliseconden detecteerbaar zijn via de smartphoneapp Navilens. De technologie leidt blinden en slechtzienden vlot en veilig door de winkel naar de producten van hun keuze. Wie de QR-codes in de schappen scant, krijgt informatie te horen over het product, de ingrediënten en de prijs.

Met dit pilootproject wil Carrefour mensen sensibiliseren rond de problematiek en de technologie testen. In de eerste fase voorziet de retailer hier 45 QR-codes op de vloer om mensen doorheen de winkel te gidsen, 167 QR-codes bij de ingangen van de gangpaden en 1700 codes in de schappen bij de snelst roterende producten. Het is een Belgische en zelfs Europese primeur.

Pilootwinkel

Eén op tien mensen heeft te maken met een visuele beperking. Dat aantal zal de komende 25 jaar verdriedubbelen als gevolg van de toenemende vergrijzing, weet Amaury Marchandise van technologiepartner SeedGrowth Accessibility. Hij noemt ze “VIP’s”: Visually Impaired People. “Autonomie is voor deze mensen erg belangrijk. Ze vermijden plekken waar ze zich niet vrij kunnen bewegen. Wij helpen hen om zich autonoom door de winkel te navigeren.”  

Inclusie is een belangrijk thema voor Carrefour, zegt CEO Geoffroy Gersdorff. Enerzijds voor het bedrijf als werkgever: meer dan 3% van de medewerkers in België heeft een beperking. Anderzijds voor de klanten, met initiatieven als aangepaste winkelkarretjes voor rolstoelgebruikers, of stille uren op weekdagen tussen 14 en 16u voor hypersensitieve personen. De hypermarkt in Oudergem is de pilootwinkel voor alle toegankelijkheidsinitiatieven.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food4 juni, 2025
    Ook Rémy Cointreau getroffen door tarieven

    De Franse drankengroep Rémy Cointreau, bekend van Rémy Martin en de likeur Cointreau, beleeft zware tijden. Onder druk van kelderende cognacverkoop en de geopolitieke onzekerheid, storten zowel de omzet als de winst de dieperik in.

  • icon
    Food4 juni, 2025
    Dertiende Jumbo Foodmarkt rekent op Belgische en Duitse klanten

    In het Limburgse Echt heeft Jumbo woensdag zijn dertiende Foodmarkt geopend. Met een ruim aanbod Belgische en Duitse producten mikt de 2.500 m² grote belevingswinkel nadrukkelijk op grensshoppers.

  • icon
    Food4 juni, 2025
    Colruyt Group oogst dit jaar 75 ton Belgische mosselen

    Colruyt Group is klaar voor de oogst van Belgische mosselen uit de eigen zeeboerderij: de groep verwacht dit jaar een volume van 75 ton te kunnen aanbieden, in de vier Cru-markten en in meer dan 40 horecazaken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN