RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Euro Shoe Group, a company in motion.

icon
In bleed15 januari, 2010


RD: 300 miljoen euro is uiteraard een heel behoorlijke omzet, maar wat betekent dat uitgedrukt in schoenen?

BB & BR: Het afgelopen jaar verkocht de Euro Shoe Group 22 miljoen stuks aan schoenen en textiel. Een enorm volume dat grotendeels via het Albertkanaal aangevoerd wordt. Het Albertkanaal was trouwens een belangrijk argument toen we de investeringsbeslissing namen om onze activiteiten in Diest over te brengen naar de Lochtemanweg.  Om die schoenen verdeeld te krijgen, worden al onze 400 winkels twee keer per week beleverd.  Een logistiek proces dat aangestuurd wordt vanuit een SAP-systeem.

RD: In de inleiding spraken we al over jullie respectieve merken in België en Nederland; moeten we daaruit afleiden dat Euro Shoe Group een Benelux speler is?
BB & BR: Klopt. We focussen ons met onze 4 merken voor 100% op de Benelux markt. Op dit moment  zijn er geen geografische expansieplannen naar andere regio’s in Europa. Op die twee markten, die naar omzet toe erg gelijkwaardig zijn, zetten we telkens twee complementaire formules in. Op onze Belgische thuismarkt zijn dat Shoe Discount voor het basissegment en Avance waarmee we ons een stukje hoger positioneren. In Nederland zijn de Bristols het equivalent van Shoe Discount en is Van Woensel vergelijkbaar met Avance.  Ondanks de segmentatie hebben al onze winkels één eigenschap gemeen : het zijn stuk voor stuk familiewinkels. In iedere winkel vindt je een aanbod voor mannen en vrouwen, voor volwassenen, jongeren en kinderen.

RD: We blijven even stilstaan bij Shoe Discount en Bristol. Is het zinvol om op twee zo nabije markten twee zo gelijkende formules te ondersteunen?
BB & BR: Toch wel. Het merk Bristol, een keten die we overnamen, heeft  in Nederland een erg grote naamsbekendheid; een voordeel dat we niet zomaar over boord gooien. De gemiddelde winkeloppervlakte van een Bristol is een stuk groter dan een gemiddelde Shoe Discount. Een Bristol is gemiddeld 1500m² groot en naar Belgische normen een mega shoestore. Een Shoe Discount is gemiddeld zowat 800m² groot. Maar de grotere oppervlaktes worden momenteel ook in België uitgetest. In sint Joris Winge (het Gouden Kruispunt), Merksem en Lommel openden  we drie mega Shoe Discounts met telkens een oppervlakte van 1500m². De evaluatie van de resultaten van die drie projecten valt erg positief uit en meer dan waarschijnlijk wordt 1500m² de norm voor nieuwe Shoe Discounts of Shoe Discounts die geherlokaliseerd worden.  Los daarvan zijn we erg voorzichtig en rommelen we niet teveel aan deze twee merken die samen goed zijn voor 85% van onze geconsolideerde omzet en 90% van het volume.

RD: Geldt hetzelfde voor Avance en Vanwoensel?

BB & BR: In zekere zin wel. Ook met Avance testen we grotere oppervlaktes uit. Een klassieke Avance is vaak een stadswinkel van +/- 100 m². In Brugge, Roeselare en Dendermonde startten we drie Avance winkels van 800m² op, die eerder in de periferie gesitueerd zijn. En ook hier kunnen we spreken van een geslaagde test.  In Nederland  werden recent twee Vanwoensels , in Arnhem en Nijmegen, succesvol getransformeerd tot Avance Shops. Op basis van deze positieve ervaring besliste het directiecomité, en dat is hot news,  om het volledige Vanwoensel netwerk , 23 winkels in de belangrijkste Nederlandse steden, om te bouwen tot Avance Shops. Avance wordt zo het eerste Beneluxmerk in de portfolio van de Euro Shoe Group..

RD: Waarom doe je met Avance en Vanwoensel wel wat je met Shoe Discount en Bristol niet doet?
BB & BR: Met Avance en Vanwoensel, samen goed voor ongeveer 10% van onze omzet is het risico van deze ingreep sowieso beperkt en de tests in Nijmegen en Arnhem gaven ons echt wel een goed gevoel. Maar er is nog een bijkomende reden voor onze eerste Beneluxformule. Recent gingen we van start met de Avance online shop en het internet stoort zich per definitie niet aan de landsgrenzen. Vandaar dat we het strategisch een must vinden om het merk Avance ook in Nederland op de kaart te plaatsen.

RD: Nog een slotvraag: wat gebeurde er met de ‘Shoes in the Box’ formule?
BB & BR: ‘Shoes in the Box’  positioneerde zich tussen Shoe Discount en Avance maar was te weinig onderscheidend en slaagde er niet in om een sterke eigen identiteit op te bouwen. Daarom werd het concept afgevoerd en de ‘Shoes in the Box winkels werden getransformeerd tot Avance. Maar al onze klanten krijgen nog steeds  de shoes van hun keuze in een box mee naar huis!

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN