RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Connect IT kijkt ook naar Wallonië, RetailDetail sprak met Ludo Devos en Geert Penneman

icon
In bleed11 februari, 2010

RD :  Ludo, wat was de trigger om 10 jaar geleden een marketinggroepering op te starten?
LDV :  Ik had  zelf een ICT-shop in Tielt-Winge. Qua marketing stelde de zaak niet veel voor. Ik deed maar wat. Als ik daarover sprak met mijn collega’s op een van de talrijke beurzen die we samen bezochten, bleek ik lang niet de enige met een marketingprobleem. Uit die contacten groeide het  idee om een vereniging te starten en binnen die vereniging onze marketinginspanningen te bundelen. Sindsdien werkten we samen met en voor onze leden een consistente marketingaanpak uit gebaseerd op de klassieke 4 P’s: B2B en B2C folders in combinatie met e-commerce en narrow casting, lange termijn relaties met distributie en vendors, goeie marges, etc…

RD : Staat Connect  IT nog steeds voor alleen maar marketing?
GP : Neen , helemaal niet.  Op een bepaald moment waren we als organisatie groot genoeg en voldoende georganiseerd om raamakkoorden te negotiëren met onze leveranciers.  Omwille van de schaalvergroting en de daarmee samenhangende afzetgaranties deden ze inspanningen die ze nooit zouden doen voor een individueel winkelpunt. De ICT markt is een markt die razendsnel evolueert. Voor een ICT-specialist is het een must om bij te blijven. Daarom behoren hoogwaardige  trainingen en opleidingen, ondermeer in samenwerking met HP en Microsoft, tot de corebusiness van Connect IT.

RD : Wordt de goede werking van jullie organisatie niet verstoord door de onderlinge concurrentie tussen de leden?
LDV :  Neen, dat loopt goed. We waken erover dat onze 46 leden, allen  eigenaars van zelfstandige computerwinkels, in een  eigen goed afgebakende geografische zone kunnen werken. We beperken zo de onderlinge concurrentie tot een gezond minimum. Uiteindelijk staan al onze leden voor dezelfde uitdagingen en kampen ze vaak met dezelfde problemen. Op onze erg concurrentiële markt is het erg belangrijk dat je over een klankbord beschikt en je via ervaringsuitwisseling van elkaar kan leren. En vaak gaat het verder; veel van onze leden zijn door de jaren heen niet alleen gewaardeerde collega’s maar ook goede vrienden van elkaar geworden.

RD : Kan een ICT handelaar zonder meer  lid worden?
GP : Toch niet. Connect IT  positioneert zich naar de consument toe als een kwaliteitslabel en heeft dus een reputatie te verdedigen. Op groepsniveau zijn we trouwens erkend als HP Gold Preferred Partner en Microsoft Gold Certified Partner. Daarom evalueren we als groep iedere  aanvraag tot toetreding. Een nieuw lid moet passen in ons professionele plaatje.

RD : Mogen we op korte termijn nog nieuws van Connect IT verwachten?
LDV : Jazeker , Connect IT verhuist binnenkort naar Antwerpen. Ons nieuw hoofdkantoor komt op Linkeroever. In februari organiseerden we een groot evenement in  het concertgebouw te Brugge, waar we al onze leden en leveranciers samen brachten en dat zal zeker een positief effect  hebben op onze toekomstige werking.

RD : Met 56 winkelpunten neem ik aan dat de Vlaamse markt zo goed als verzadigd is. Denken jullie nog aan uitbreiding?
GP :  Absoluut. Vandaag vind je maar 4 van onze 56 winkels in Wallonië. Dat willen we veranderen. We denken dat we nu, met 10 jaar ervaring op onze teller, voldoende matuur zijn om die stap te zetten. Wallonië moet op termijn de evenknie worden van Vlaanderen. Werk aan de winkel dus…

RD : Waar wil Connect IT het verschil maken?
LDV :  Na marketing,  supply chain en training, stuk voor stuk elementen die voor Connect IT zeer belangrijk blijven,  focussen we  ons op de optimalisatie van onze bedrijfsprocessen. We zijn ervan overtuigd dat een efficiënte organisatie de sleutel is voor de toekomst. We willen kwaliteit bieden op alle niveaus. Een fatsoenlijke  computer verkopen is één, maar de after sales service is minstens even belangrijk.  Het proces stopt niet na de aankoop  en dat is voor veel  van onze klanten de belangrijkste reden om bij een Connect IT winkelier te kopen.  Daarom verkopen we ook heel bewust geen huishoudapparaten bijvoorbeeld. Onze competentie ligt op ICT-vlak, die producten en diensten kennen we, dat is onze corebusiness. Buiten de groepscertificaten die ik al aanhaalde wil ik trouwens even vermelden  dat  11 van onze leden binnenkort ISO- gecertificeerd zijn; het bewijs dat hun bedrijfsprocessen onder controle zijn…

RD : Focussen jullie enkel op de particulier of werken jullie ook voor bedrijven ?
GP : Onze groepsstructuur laat ons toe om ook de B2B markt in het vizier te nemen. In 2007 lanceerden we daarvoor het Connect Business concept. Samen kunnen we behoorlijk grote orders aan en door de goede geografische spreiding kunnen we ondernemingen met vestigingen over heel Vlaanderen een perfecte service met een grote proximiteit garanderen. B&C/Cafca, Offimac, Trustteam, VPC, IZYZ en Van Marcke Computercenter zijn ondertussen al enkele mooie referentieklanten van Connect Business.

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN