RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De Streekkrant goes tabloid. RetailDetail sprak met Nathalie Legouy

icon
In bleed11 februari, 2010

 
RD : Nathalie, het kan soms snel gaan. Eind vorig jaar kreeg je de leiding over First Media en in februari wordt je al geconfronteerd met  de meest ingrijpende wijziging sinds decennia  in één van de belangrijkste bladen in jullie portfolio. Tevreden ?
NL : Supertevreden! De Streekkrant/De Weekkrant kon die facelift best  gebruiken. Het product verandert niet alleen van formaat, van broadsheet naar tabloid, ook het concept wordt aangepast. De krant krijgt echte rubrieken, een echte  wekelijkse afspraak met de lezers. Deze wijziging weerspiegelt ook perfect de dynamiek binnen het huis Roularta en dat geeft ons vertrouwen voor de toekomst.
 
RD : Een kleiner formaat, vrees je dan niet voor minder omzet ?
NL : Absoluut niet! De nieuwe Streekkrant zal nieuwe lezers aantrekken, daar zijn we van overtuigd. Het nieuwe concept nodigt de lezer echt uit om de krant van voor naar achter volledig door te nemen. Daardoor wordt de formule  ook voor adverteerders aantrekkelijker.
 
RD : Wat meteen opvalt zijn nieuwe vaste rubrieken zoals Smaak, Etalage, Tam-Tam.  Gaan jullie dan voor verkoop van vaste plaatsen onder/naast  een bepaald onderwerp ?
NL : Uiteraard! Dat is een nieuwe mogelijkheid en meteen een bijkomende troef. Vaste afspraken niet alleen met de lezer, maar ook met de adverteerder. Meer lezers én meer adverteerders, dat moet het resultaat zijn.
 
RD : Hoe gaan jullie deze voorkeursplaatsing in de markt zetten. First come, first served?
NL : We hebben geen gereserveerde ‘nationale’ plaatsen. We hebben steeds de volledige krant ter beschikking. Telkens een adverteerder een bepaalde plaatsing wenst, zullen we voor die reservatie nagaan of de voorkeursplaats  nog beschikbaar is.
 
RD : Voor de Streekkrant zijn jullie afgestapt van de gebruikelijke  mm/kolom prijs en overgestapt naar modules. Volgt de klant hierin ?
NL : Bij First Media hebben we geen problemen om adverteerders naar de nieuwe modules te laten omschakelen. Ze zijn dergelijke wijzigingen al gewend.
 
RD : Bestaat er geen verwarring met de prijzen van vorig jaar? Een halve pagina toen komt qua oppervlakte overeen met  een volledige pagina nu.
NL : Die vergelijking mag men absoluut niet maken. Om te beginnen geeft een advertentie op een volledige pagina een totaal andere respons dan een advertentie op een halve pagina; ongeacht het formaat. Verder is de distributiekost die nu doorgerekend wordt,  gebaseerd op het kleinere formaat. Ook de enorme inspanningen  voor de redactionele omkadering, waarin het lokale nieuws centraal staat, moet je naar waarde schatten.  De Streekkrant op tabloid is een totaal ander verhaal dan voordien op broadsheet.  Onze prijspolitiek zal altijd in een correcte relatie staan tot het totale opgenomen volume op jaarbasis. Dit zijn we verplicht tegenover al onze klanten.
 
RD : Zijn er ook tabloïd plannen bij het Franstalige zusterblad Vlan?
NL: Ze denken erover na, maar meer kan ik op dit moment niet zeggen. Ze zijn zeker niet ongevoelig voor de veranderingen van De Streekkrant.
 
RD : Wat zijn de verwachtingen voor de nationale verkoop in 2010 ?
NL : Het jaar is redelijk goed van start gegaan. We hebben er alle vertrouwen in.
 
 
 

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN