RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

GS1 ECR biedt cursus Category Management

icon
In bleed8 augustus, 2011



“Onze maatschappij evolueert: de consument is steeds beter geïnformeerd en hierdoor veel kritischer. Een fenomeen dat door de technologische evoluties nog versterkt wordt. Merken en winkels worden beoordeeld, en dit oordeel wordt ogenblikkelijk gedeeld met het sociale netwerk. Fouten maken is met andere woorden bijzonder nefast,” aldus Lisa Van den Bossche, Junior ECR & Marketing Manager GS1 Belgilux.

Jan Somers, CEO GS1 Belgium & Luxembourg beaamt volmondig: “Sommige bedrijven zouden deze evolutie willen tegenhouden. Ze doen me denken aan het oude koppel dat 11 jaar geleden aan de kassa stond en geen wisselgeld in euro wou aanvaarden onder het mom van ‘wij doen niet mee met de euro’.

In het VK speelt Tesco bijvoorbeeld net op deze ontwikkeling in door gratis WiFi aan te bieden aan hun klanten tijdens het shoppen. Ze lijken te zeggen: ‘Scan onze producten, vergelijk onze prijzen maar met de concurrentie en indien je (on)tevreden bent, deel dit dan gerust met je sociale netwerk.’ Dat is totale transparantie.” 

Hoe wil GS1 bedrijven helpen in dat veranderende consumptielandschap?

Jan Somers: “GS1 Belgium & Luxembourg is lid van de wereldwijde GS1-organisatie (voorheen EAN) die de GS1-standaarden voor automatische identificatie (barcodes en RFID) ontwikkelt. We zorgen ook voor elektronische uitwisseling van standaardberichten en de gegevenssynchronisatie via een elektronische catalogus.

Typische toepassingen van de GS1-standaarden zijn productscanning aan de kassa, het traceren van voedingsmiddelen, radiofrequentie-identificatie in de logistiek, het linken van elektronische berichten, authenticatie van geneesmiddelen en ECR-samenwerkingsconcepten tussen fabrikanten en distributeurs.”

Wat is het nut van die standaarden?

Jan Somers: “Het nut van standaarden laat zich best uitleggen door te zien wat er gebeurt bij de afwezigheid ervan: inefficiënties, onverenigbare processen en hoge kosten om elke klant op zijn specifieke wenken te bedienen. Standaarden vormen de basis voor correcte en verstaanbare uitwisselingen tussen bedrijven, wat helpt om de kosten te drukken voor bedrijven én de consument.

Naast standaarden biedt GS1 oplossingen aan die zowel bedrijf als consument (of patiënt) een meerwaarde bieden. Sinds 2007 is GS1 Belgium & Luxembourg bovendien gefusioneerd met ECR Belgium.”

Hoe komen deze standaarden en oplossingen tot stand?

Lisa Van den Bossche: “ECR staat voor ‘Efficient Consumer Response’. De missie is niet meer en niet minder dan het helpen van bedrijven om beter samen te werken, om de consument beter, sneller en tegen een lagere kost te bedienen. ECR doet dit met een pakket van innoverende concepten en richtlijnen en maakt hierbij gebruik van de GS1-standaarden en ondersteunende diensten en projecten. Prioritair is dat bedrijven meerwaarde halen uit samenwerking in de keten.

GS1 levert op zijn beurt het platform voor standaardontwikkeling en overleg tussen fabrikanten en distributeurs, hospitalen, transporteurs, douanes, software ontwikkelaars, autoriteiten, etc. Overleg is hier het sleutelwoord.”

Samen willen GS1 en ECR dus ook ketenoverleg bevorderen.

Jan Somers: “Om de uitdagingen van de nieuwe consumptiemaatschappij te doorstaan heb je naast betrouwbare data (GS1 heeft van datakwaliteit haar prioriteit nummer 1 gemaakt!) ook een goede samenwerking met je handelspartners nodig. Het gaat immers over het aanbieden van het juiste product, op de juiste plaats, met de juiste presentatie, aan de juiste prijs en ondersteund door de juiste promotie.

Dat mag simpel lijken, het is het niet. Hoeveel mensen krijgen bijvoorbeeld kortingsbonnen voor producten die helemaal niet in hun aankoopprofiel passen en die hen dus eerder irriteren dan overtuigen? Plaats daar de hoeveelheid data tegenover die wordt verzameld via getrouwheidskaarten!”

Welke rol kan Category Management daarbij spelen?

Luc Desmedt, Managing Director LD & Co: “Category Management is een functie die 20 jaar geleden op weinig of geen businesskaartjes prijkte. Dankzij de ECR Europe Blue Books rond category management, ontwikkeld in samenwerking met internationale topbedrijven, kwam daar verandering in.

Vandaag wordt in de meeste bedrijven op één of andere manier aan categoriemanagement gedaan, maar vaak verschilt de concrete naamgeving van bedrijf tot bedrijf: category management, trade marketing, shopper marketing, customer development, enz. De essentie zou echter steeds dezelfde vraag moeten zijn: hoe kunnen we als fabrikant en retailer samenwerken om op de winkelvloer het verschil te maken, rekening houdend met de belangen van fabrikant, retailer en shopper?

En gezien het toenemend professionalisme van zowel fabrikanten als retailers, alsook de reeds vermelde consumententrends, is de nood aan doeltreffend category management actueler dan ooit. Dit vraagt om de juiste aanpak. Maar vooral om mensen met de juiste kennis en vaardigheden.”

Wat kunnen deelnemers van de opleiding verwachten?

Lisa Van den Bossche: “Speciaal voor aanstormend category managementtalent, organiseert GS1 Belgilux op 20 september 2011 voor de derde maal de opleiding “Category Management voor beginners”. De opleiding wordt gekenmerkt door een pragmatische aanpak, bestaande uit een combinatie van interactieve presentaties en praktische workshops. Wij streven hierbij als VZW naar een optimale prijs-kwaliteitverhouding.

De opleiding wordt gegeven door Luc Desmedt, managing director van LD&Co. Hij werkte voordien 15 jaar bij P&G in verschillende marketing & sales functies en bij Retail Insights.”

Klik hier voor het programma en de online registratie

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN