RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven e5InnoMarie MéroZeeman
  • Onderwerpen RetailDetail Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle

icon
Mode12 mei, 2025

De “Fashion & Lifestyle”-editie van het RetailDetail Congress stelde niet teleur: zes keynotesprekers deelden hun visie op beleving, duurzaamheid en ondernemerschap, met verandering in een woelige modemarkt als rode draad.

“We willen mensen doen dromen”

Ideaal kwam de timing van dit congres voor INNO, dat immers net nu een nieuwe campagne lanceert met als slagzin “Iconic”. De enige warenhuisketen in België, die al bestaat sinds 1897, beleeft een tweede jeugd onder de nieuwe eigenaars Axcent of Scandinavia en Skel. Met 295 miljoen euro omzet en een groei van 13% sinds 2021 doet de keten beter dan de meeste andere Europese warenhuisketens. Verschillende winkels werden de afgelopen jaren grondig verbouwd, maar 160.000 m² onder handen nemen vergt veel tijd.

De retailer heeft zeer trouwe klanten – wel twee miljoen leden – en trekt jongere shoppers aan met trendy merken als Lacoste en Fred Perry en campagnes op sociale media. Tegelijk verschijnen Scandinavische huismerken in het assortiment. De parfumerieafdeling blijft een trekker, de koffiecorners houden klanten langer in de winkels, de marktplaats en webshop worden verder uitgebouwd. “We gaan nog meer INNOveren”, belooft marketingdirecteur Elly Zwinnen. “We willen een echte premium ‘grand magasin’ worden, een winkel die mensen doet dromen.” 

“Shoppers die sneller geld terugkrijgen, geven het ook weer uit”

Retourneren – en dus ook terugbetalen – is big business, die groeit met dubbele cijfers. Vooral in de mode, weet Marianna Janssen van Visa. “Uit enquêtes weten we dat klanten instant terugbetaling verwachten, maar in werkelijkheid duurt het vaak dagen of zelfs weken. Als retailer wil je tevreden klanten, maar ook minder operationele lasten en kosten. Het proces verloopt vandaag niet optimaal en shoppers denken vaak dat het aan de retailer ligt. Ten onrechte.”

De dienst Visa Direct Faster Refunds komt tegemoet aan de verzuchtingen van beide partijen. Shoppers krijgen hun geld sneller terug en voor de handelaar verloopt het proces vlotter, met onder andere makkelijker matchen van terugbetalingen met de oorspronkelijke aankoop. “Klanten die hun geld snel terugkrijgen, gaan het vaak ook meteen opnieuw besteden bij de betrokken retailer”, zo blijkt. Het Roemeense e-commerceplatform eMag zag een groei van 200% na het invoeren van instant terugbetalingen.

“Tweedehands betekent 10% omzetverdamping”

Het is moeilijk navigeren voor retailers in een stormachtige wereld, schetste RetailDetail-stichter Jorg Snoeck. Straks zijn bijna de helft van de huishoudens éénpersoonsgezinnen. En 60% van de Belgen heeft overgewicht. Velen onder hen vinden hun gading niet meer op de Meir – waar dan wel?

De “phono sapiens” is haast vergroeid met de smartphone. Retailers worden geconfronteerd met meer kanalen en concurrenten, dus moeten ze aan de slag met data en hyperpersonalisatie, met gamification en social shopping. “We zagen hoe winkels media werden, nu zijn ook mensen media. Consumer generated content wordt groot. Maak ambassadeurs van je klanten. Inspireer, connecteer, activeer.

En vergeet duurzaamheid niet: circulair wordt de toekomst, de “cost of doing nothing” is te groot. Sellpy, zeg maar de Vinted van H&M Group, komt nu ook naar België. “Het internet heeft fysieke retailers 15% omzet gekost. De groei van tweedehands gaat nog eens een verdamping van 10% veroorzaken”.

“Eigen winkels versterken de merkbekendheid”

Bij Marie Méro houdt de familie Van der Elst de voetjes op de grond, vertelt Ruben. Hij runt samen met zijn broer Steven het intussen al 54-jarige modebedrijf. “Belgian fashion for women”, luidt de merkbelofte. Groothandel naar multimerkenwinkels blijft belangrijk voor het bedrijf, maar de klanten veranderen: kleinere boetieks vinden vaak geen opvolgers of overnemers meer. Grote klanten, zoals INNO, groeien wel, net als online en het eigen winkelnetwerk. Vandaag is groothandel nog goed voor 35% van de omzet, online heeft 10%, de rest is retail.

De eerste conceptwinkel van Marie Méro opende in 2010 in Knokke. “Eigen winkels ondersteunen onze merkbekendheid.” Vandaag zijn er twaalf, waarvan één net over de grens, in Maastricht. Vorig jaar opende de retailer er drie. Dit jaar staan er geen bijkomende openingen op de planning, wel wordt het winkelconcept vernieuwd. Aan uitdagingen geen gebrek: goede medewerkers vinden, het ERP-systeem vernieuwen, omnichannel op punt zetten… “Werken met platformen als Zalando en Miinto vergt een heel andere manier van werken.” Marie Méro behoudt de focus, blijft trouw aan het DNA en is sterk waardengedreven.

“Een misselijkmakende wegwerpcultuur”

“In 2022 namen we een icoon over”, stak Peter De Sutter van wal, maar dan wel een icoon dat diep in de rode cijfers zat. Toen heette de keten nog e5 Mode, vandaag kortweg e5. “Wat hebben we aangepakt? Alles!” De keten heeft nu 57 winkels, een outlet en een webshop. Dertien eigen merken wordt in huis ontworpen. Met 500.000 kopende klanten en twee miljoen webshopbezoekers zit de retailer weer op het goede spoor.

Maar: mode heeft enorme impact op de planeet, er wordt teveel kledij geproduceerd. “Die wegwerpcultuur is misselijkmakend”, vindt De Sutter. “Slechts 1% van de mode wordt gerecycleerd of hergebruikt, er is voldoende voorraad om zes generaties te kleden.” Daar wil e5 pragmatisch mee omgaan, geïnspireerd door het model van de donuteconomie. De keten maakt draagbare kledij, comfortabel, tijdloos, kwalitatief en toegankelijk geprijsd. Er is een eigen retouche- en hersteldienst. Sinds 2002 zamelde e5 al meer dan 16 miljoen ton kledij in, en doneerde die aan Oxfam. “Wij geven even veel kledij een tweede leven als dat we er nieuwe verkopen. Mode is niet onverzoenbaar met respect voor de planeet. Dit is niet het probleem van de consument, het is onze verantwoordelijkheid.”

“Circulair is nog duur en complex”

Op zowat dezelfde lijn zit Zeeman, het familiebedrijf dat actief is in acht landen met 1400 winkels. “Zuinig zit in het hart van onze strategie. We zijn niet alleen zuinig op geld, maar ook op mensen, milieu en maatschappij”, zegt CEO Erik-Jan Mares. “We transformeren van een bedrijf dat duurzame dingen doet naar een bedrijf dat duurzaam wil zijn. We waren een winkel, intussen zijn we een merk geworden.”

93% van de producten wordt verkocht tegen de volle prijs – maar die is wel laag: gemiddeld 3,85 euro. Dat kan, door de eigen design en de grote aantallen. Slechts 2% van de omzet gaat naar marketing. De uitdaging is wel veranderd: van “hoe groeien in een dalende markt” naar “hoe relevant blijven”.

“We kunnen niet de tweede meest vervuilende industrie blijven. We moeten naar een circulair model. Dat is lastig, zeker voor een discounter. We zijn met tweedehands gestart en we ontwikkelen circulaire collecties. Maar circulair is nog duur en complex. We blijven oefenen.”

“Mooie, inspirerende verhalen”

“Iconen moeten en kunnen veranderen”, concludeert dagvoorzitter Gino Van Ossel. “Veranderen is kijken naar wat er in de wereld gebeurt.” Hij zag mooie voorbeelden van pragmatisch ondernemerschap. “Duurzaamheid betekent ook rendabel zijn, zuinig op de kosten. Bij de een heet het duurzaamheid, bij de ander bewust. Waarden zijn belangrijk, focus ook. Het gaat niet goed in de retail, maar deze sprekers tonen dat het toch mogelijk is. We hoorden mooie en inspirerende verhalen.”

Het volgende RetailDetail event is het Category Management Congress op 19 juni, met onder andere Albert Heijn, Nutrition & Santé, Promojagers, BENU Apotheken en LD&Co. Klik hier voor info en tickets.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode3 juni, 2025
    Zara lanceert eigen reisplatform: van mode naar lifestylegids

    Heeft Zara met Travel Mode de ultieme vorm van contentmarketing te pakken? Het Spaanse kledingmerk lanceert in zijn app nu ook digitale gidsen voor citytrips die toeristische tips combineren met stijladvies.

  • icon
    Mode3 juni, 2025
    [In Beeld] Hunkemöller toont nieuw winkelconcept in Gent

    In het centrum van Gent opende Hunkemöller zijn allereerste winkel in België die is ingericht volgens het volledig vernieuwde winkelconcept, één van de pijlers van het transformatieplan van het lingeriemerk.

  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest

    Op een bijzondere ondernemingsraad volgende week donderdag vrezen de 5.000 Belgische medewerkers van Nike voor ontslagen. Het sportmerk is zijn voorsprong aan het verliezen en CEO Elliott Hill moet op zoek naar 2 miljard dollar aan besparingen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN