RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Uniek concept zorgt ervoor dat Fun constant inspeelt op “the moments of truth”.

icon
In bleed7 april, 2010

Zoon Bart Coeman was voorbestemd om de drukkerij over te nemen, maar hij voelde zich toch meer aangetrokken tot de winkel, en met succes. De ene opening volgde de andere op en een joint-venture met de gekende Mitiska-investeringsholding bracht de bal echt aan het rollen.  

Dankzij dit groeikapitaal volgden overnames van bijvoorbeeld Nolmans Familiewinkels en De Roy Center maar ook van de Fun & Fun Factory winkels. De naam Fun bleek zo raak, dat korte tijd later de hele groep onder de naam Fun verder ging, met de intussen gekende mascotte Funny als uithangbord.

Vorige week opende Fun zijn nieuwste winkel in Zwijndrecht, tijd voor Retaildetail om een praatje te maken met Filiep Blontrock, Ceo. Ingewijden kennen hem nog als voormalig algemeen directeur van E5 mode. Samen met Bart Coeman, die als familiaal aandeelhouder de Raad van Bestuur voorzit, staat hij aan het roer van Fun.

Meneer Blontrock, 3 nieuwe winkels per jaar, het gaat hard?

Het gaat inderdaad hard. Een retailer moet voortdurend in beweging zijn. Zwijndrecht is hier een voorbeeld van. In deze winkel op 2.000 m² vind je al onze vertrouwde concepten, maar ook een paar interessante vernieuwingen zoals de eerste Playmobilshop in België, naast de Mexx corner ook een shop met kindermode van S.Oliver en een zeer uitgebreide Vivaboxcorner. Wij zijn steeds op zoek naar innovatie.

Sinds 2000 houden wij ons aan het groeiritme van 2 tot 3 winkels per jaar, waarvan de laatste 3 jaar telkens een winkel in Wallonië. Ondertussen staat de teller op 30 winkels! Om deze groei ook logistiek te kunnen bestendigen, wordt het distributiecentrum in Oostkamp gevoelig uitgebreid.

Mag ik stellen dat jullie geëvolueerd zijn naar een vrijetijdsketen?

We willen ons duidelijk profileren als een eigentijdse en creatieve vrijetijdsketen voor jong en oud. Je vindt bij Fun immers een zeer uitgebreid aanbod speelgoed, maar ook tal van andere productgroepen hebben er een plaats. Terwijl de kinderen hun hart ophalen aan de nieuwste speelgoedartikelen of naar tekenfilms kijken, kunnen de ouders zich verliezen in de boekenshop, Vivabox Corner of op het seizoensplein waar op dit moment de nieuwste tuincollectie prijkt.

Dat seizoensplein is wat mij betreft de slimmigheid van het concept.

Inderdaad, het geeft ons de mogelijkheid om in te spelen op de verschillende piekperiodes. We hebben eigenlijk 10 grote verkoopmomenten. Dit geeft een bijzondere dynamiek , vermits we maandelijks een andere winkelvloer hebben. Het jaar begint bij Fun half januari met een uitgebreide collectie Valentijngeschenkjes en Carnavalkostuums en -accessoires. Vanaf half februari maakt deze collectie stilaan plaats voor de tuinmeubelen, uitgebreid met barbecues, kampeergerief, parasols en dies meer, gevolgd door de echte zomerproducten en zwembaden.  Andere grote thema’s zijn natuurlijk Terug-naar-school, Halloween, Sinterklaas en Kerstmis en Cadeaus. Je ziet dus telkens de seizoenen terugkeren op ons ‘markt’plein. Met deze pop-ups spelen we constant in op de wisselende behoeften van de klant.

Maar buiten deze “pop –ups” hebben jullie ook constante “shop-in-shops”.

 

Inderdaad, die shop-in-shops zijn telkens een aparte beleefwereld. We hebben onze “Disney Plaza”, die uniek is voor België, vermits er in het buitenland enkel eigen Disney shops bestaan. Studio 100 mocht natuurlijk ook niet ontbreken. In de PlopsaShop vind je het meest uitgebreide assortiment aan gadgets en toebehoren van de gekende kinderhelden. Waar we ook trots op zijn, zijn de Legoshop en de Playmobilshop (primeur voor België)!
Terwijl de kinderen genieten van al dit leuks, zien we dat de ouders afzakken naar “hun” afdelingen. De Standaard Bookshop en de Babycorner zijn daar voorbeelden van.
In elke winkel vind je ook een uitgebreide multimedia-afdeling. Je merkt het, er is van alles te beleven en dat zorgt voor klanten die vaak langer dan een half uur in de winkel vertoeven.

 

Ik merk ook huismerken op ?

Juist, en die doen het goed. We staan dicht bij de klant en luisteren naar zijn  verwachtingspatroon. Onze  mascotte, de Funny, is hiervoor een dankbaar gegeven dat we verder uitwerken. Ons blauwe mannetje brengt fun en wekt vertrouwen en we gebruiken hem ook in onze folders. Neem nu de Gouden Funny, die staat bij ons voor “een gouden deal”. Zijn alter ego “Funnie Funnie” beleeft dan weer de dolste avonturen in een reeks eigen kinderboeken.

En natuurlijk prijkt hij als vertrouwensmerk op onze eigen producten. Aangezien onze klanten kwaliteit verwachten, voldoen alle Fun branded artikelen aan strenge kwaliteitsnormen. Want voor die erkenning, daar moet je elke dag opnieuw voor vechten.

De ’10 seizoenen’ gekoppeld aan de diverse ‘shop-in-shops’ vraagt dit veel personeel?

Gemiddeld spreken we over een 10 tot 12 mensen per winkelpunt. In totaal werken er meer dan 400 mensen voor Fun, die  er samen voor zorgen dat we een omzet draaien van meer dan 80 miljoen Euro !

Bij het naar buiten gaan, leerde ondergetekende dhr. Guy Van den Steen kennen. Hij is verantwoordelijk voor operations bij Fun en wist mij te vertellen dat er in de winkel van Zwijndrecht een unieke test loopt i.s.m. Philips. Fun denkt ook groen, vertelde hij, vermits dit de eerste winkel is met elektronische ballasten en hoge druklampen van 100 Watt i.p.v. de gekende lampen van 150 Watt met analoge ballast. Dit bespaart voor deze winkel 10.000 watt per uur. Al zeg ik het zelf, dit resulteert in een zeer mooie kleurweergave.

Jorg Snoeck

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN