RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Het is Ahold menens voor België. Topman Harry Knoppert neemt de leiding op zich.

icon
In bleed29 april, 2010

Dick Boer van Ahold, verantwoordelijk voor de expansiestrategie zei in een interview met het weekblad Elsevier:

“De expansie van Albert Heijn naar België hoeft logistiek geen probleem te zijn.

 Onze vrachtwagens rijden via België naar Zeeuws-Vlaanderen. Die kunnen onderweg ook stoppen. Met de merken die we hebben, kunnen we in Nederland niet zo heel hard meer groeien. Het is simpel: we moeten onze grenzen verleggen. We hebben een sterk bedrijfsmodel met goede winkels en efficiënte systemen. Dat kun je ook naar het buitenland brengen. Waarom zou het voor Albert Heijn bij de grens met België ophouden? Er doen al zoveel Belgen bij ons boodschappen. Het grenzeloos denken binnen Ahold heeft niet alleen betrekking op mogelijke buitenlandse expansie. Sowieso willen we binnen Ahold af van het idee dat onze markten begrensd zijn. We concurreren niet alleen met supermarkten. Consumenten kopen net zo makkelijk een pak sap bij de Hema of bij La Place. We hebben een markt gedefinieerd van dagelijkse consumentenbehoeften. Dat is voeding, en ook pannen, servies en dergelijke. Die markt is in Nederland 70 miljard euro groot. Daarvan hebben we met onze merken nu 15 procent in handen. Stel dat je dat aandeel groter kan maken. Alleen al dat je dat uitspreekt, maakt dat mensen hier anders gaan denken’,                                                                                                            

Slecht nieuws voor Delhaize en Colruyt

Professor Gino van Ossel stelt in het Nederlandse Financieel Dagblad  dat de komst van Albert Heijn naar België slecht nieuws is voor de Belgen. Van Ossel verwacht dat AH zich zal profileren als prijsvechter waardoor concurrenten Colruyt en Delhaize in het nauw zullen worden gedreven. Vooral Colruyt zou klappen kunnen oplopen doordat die zich momenteel profileert als de goedkoopste en daardoor zal meegaan met een eventuele prijzenoorlog. De consument zal hiervan de dupe worden doordat het gemaakte verlies van AH op deze goedkope producten wordt gecompenseerd door andere producten duurder te maken wat ook aan de hand is in Nederland.

Een andere factor wat volgens specialisten een rol kan gaan spelen is het verschil in assortiment tussen de Belgische en de Nederlandse supermarkten. Er is volgens professor Van Ossel geen of weinig synergie, kleinere bierflesjes en andere smakenbv.,waardoor hij verwacht dat Albert Heijn hier fouten zal gaan maken.

De analisten van Rabo Securities zien wel kansen voor Albert Heijn in België, maar gaan ervan uit dat Ahold eerst voorzichtig de markt zal aftasten door middel van het opzetten van enkele testwinkels. Volgens de analisten zou een grote overname teveel uitvoering- en integratieproblemen opleveren. Het overnemen van winkels zonder personeel zou volgens analisten de beste optie zijn.

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat Ahold in verband wordt gebracht met België. Regelmatig doen speculaties de ronde dat Ahold een samengaan met het Belgische Delhaize zou appreciëren, maar dat idee sprong telkens  af op cultuurverschillen.

En wat denkt Chris Opdebeeck van Marketing Map, dé retailspecialist van de voeding over deze speculaties ? Retaildetail sprak met hem .

RD: Denkt u dat een overname van Carrefour door Albert Heijn tot de mogelijkheden behoort?

CO: Ik geloof op dit moment niet in een volledige overname van Carrefour.  Dat er voedingketens zijn die er stukken willen uithalen , ja , daar kan ik mij in vinden; zoals recent bv. de Groep Mestdagh, die 16 supermarkten en 3 hypermarkten wil overnemen.  In het witte vlekkenplan van Delhaize of Colruyt zullen ongetwijfeld nog zones zijn , waar ze niet zitten , en Carrefour wel. Daar zie ik wel iets in !

RD: Maar van een totale overname is geen sprake volgens u, waarom niet ?

CO: Wie gaat dit kopen ? Het vastgoedpatrimonium zit bij Redevco ! Dit zijn onderhandelingen waar moeilijk aan te beginnen zal zijn , laat staan eindigen. Het sociaal passief zie ik daarbovenop als tweede en grootste obstakel en daardoor acht ik een totale overname quasi ondenkbaar.

RD: Wat denkt u dat er dan wel zal gebeuren ?

CO: Dat het Albert Heijn menens is en dat ze inderdaad van plan zijn om supermarkten te openen in Vlaanderen en eventueel Brussel !

RD: Waaruit leidt u dit af ?


CO: Ik ben een aantal zaken gaan bekijken en heb met mensen gesproken bij Albert Heijn die goed weten hoe de zaak in mekaar zit. Zij vertelden mij dat Dick Boer zich concentreert op de Amerikaanse Markt , maar dat zijn rechterhand  Harry Knoppert de leiding heeft over de task force die België bestudeert . Deze groep zou inmiddels vrij omvangrijk zijn.

Een volledige interview met Chris Opdebeeck , Professor Van Ossel vindt u integraal  als case van de week op RetaillDetail.

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN