RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zinnenprikkelende aroma’s.

icon
In bleed11 mei, 2010

Geprikkeld door het idee achter deze bijzondere manier van geurverspreiding, namen we contact op met Sophie Vandermersch.

Sophie Vandermersch (Terre Bleue):
Dat klopt, we hebben in een aantal winkels van Terre Bleue, verspreid over het land, dergelijke geurtoestellen geplaatst. Ook in het verleden hebben we altijd heel veel aandacht besteed aan het ‘totaalconcept’ bij het inrichten van onze winkels; de kleuren, gebruikte materialen, muziek enz. zijn zodanig geselecteerd dat ze volledig aansluiten bij de boodschap van het merk Terre Bleue. En we doen er ook alles aan om onze doelgroep – vrouwen tussen 25 en 45 jaar die zich goed voelen in hun vel, en die belang hechten aan het imago van een merk– een zo aangenaam mogelijk winkelmoment te laten beleven. Het gebruik van geuren in onze winkels vervolledigde het plaatje.

Benieuwd naar meer gingen we op zoek naar de firma achter de geurtoestellen en zo kwamen we terecht bij Patrick Castelain, oprichter van het jonge bedrijf Scents dat zich heeft gespecialiseerd in geurmarketing.

altPatrick Castelain (Scents):
Terre Bleue is een van de Belgische pioniers in geurmarketing, hoewel ondertussen nog heel wat andere retailers overtuigd zijn van het effect van geuren in hun verkooppunt. Dat gaat inderdaad in veel gevallen over kledingwinkels, maar daarnaast hebben we ook klanten in de autosector, de evenementensector, de reissector, vastgoedkantoren, schoenenwinkels, optiekers, parkeergarages, rusthuizen, enzovoort.

Retaildetail:
Wat doen geuren nu eigenlijk in een verkooppunt?

Patrick Castelain (Scents):
Traditioneel wordt gedacht dat consumenten heel erg visueel ingesteld zijn, en retailers spelen daar sterk op in door zich vooral te focussen op een aantrekkelijke winkelinrichting. Maar studies tonen aan dat 75% van onze dagelijkse emoties worden bepaald door wat we ruiken. Dus hetgeen je ziet alleen is niet doorslaggevend.  Onze reukzin is ontzettend belangrijk omdat het rechtstreeks in contact staat met het limbisch systeem in onze hersenen. Het is immers in dit gedeelte van de hersenen dat emoties en herinneringen worden vastgelegd. Hetgeen we ruiken heeft dus een zeer sterke impact op hoe we ons voelen. Bij een aangename geur zul je een veel positievere perceptie krijgen van wat je ziet. Wie zich bovendien goed voelt in een bepaalde omgeving, zal daar langer blijven. Elke retailer weet natuurlijk dat hoe langer iemand in een winkel rondloopt, hoe groter de kans is dat die meer koopt. En zelfs wie niet meteen iets koopt, zal de winkel verlaten en een goed gevoel mee naar buiten nemen … om ongetwijfeld later nog eens terug te keren.

Retaildetail:
En welke zijn dan de geuren die jullie in die winkels verspreiden?

Patrick Castelain (Scents):
Dat verschilt van merk tot merk, van sector tot sector en zelfs van seizoen tot seizoen. Het hangt er ook vanaf of je een merkgeur wilt verspreiden, zoals Essentiel dit doet, of je mee wilt gaan met de seizoenen. In kledingwinkels verspreiden we in deze periode van het jaar frisse lentegeuren op basis van bloemen of fruit, maar de geur van vers gemaaid gras past dan weer het hele jaar door perfect bij bijvoorbeeld sportkleding.
 
In het algemeen kan je eigenlijk op 2 manieren werken: aanwezige geuren versterken of geuren verspreiden die complementair zijn. In het eerste geval denken we aan de geur van fruit in een fruitwinkel, de geur van nieuwe auto’s in een showroom met wagens, de geur van leer in een schoenenwinkel, … Maar je kan net zo goed de geur van bloemen of bos verspreiden om het hybride karakter van een milieuvriendelijke auto te onderstrepen, of de geur van kokosolie om het zomergevoel te creëren bij de afdeling sandalen in een schoenenwinkel.

Ook bij Essentiel in Antwerpen is men ondertussen overtuigd van geurmarketing. Inge Onsea geeft hierover wat meer uitleg.

altInge Onsea (Essentiel):
Dat klopt, in onze mannenwinkel passen wij geurmarketing toe. Je zult er bij een bezoek haast ongemerkt een zachte en aangename mannengeur kunnen waarnemen. Het draait bij ons hoofdzakelijk rond beleving. Wie bij Essentiel aankopen komt doen, wordt verwend. Hij zal er niet alleen de juiste kleding vinden, maar ook in een aangenaam ruikende omgeving vertoeven. Op die manier zal hij zich het bezoek beter herinneren. Geur is daar nu eenmaal een cruciale factor in.

Maar eveneens in andere sectoren wordt dus al volop gebruik gemaakt van deze nieuwe marketingtechniek. Bijvoorbeeld bij Brico Plan-it.

Johan Van Goethem (winkeldirecteur Brico Plan-it Antwerpen):
Wij maken inderdaad gebruik van geurmarketing bij Brico Plan-it. Telkens een afdeling via onze themafolders in de schrijnwerpers wordt geplaatst, zorgen wij dat deze een gepaste geur meekrijgt. Dit kan gaan van vers gemaaid gras voor de tuin, over een frisse bloemengeur voor het sanitair en een heldere citrusgeur voor de decoratie en verlichting, naar een kerstmisgeur tijdens de decembermaand voor cadeaus en kerstmateriaal, tot een houtgeur voor onze “doe het zelf” afdeling. Op die manier maken wij het winkelen bij ons een stuk aangenamer en trekken wij op een subtiele manier de aandacht naar onze promoties.
 
Wie meer wil weten over de mogelijkheden van geurmarketing, kan contact opnemen met Patrick Castelain van Scents via info@scents.be of www.scents.be.

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN