RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Het geheim van ons succes is professionalisering in samenwerking”.

icon
In bleed20 mei, 2010

RD: Denkt Intres nog aan verdere expansie?
JB: Aboluut. Sleepy en Tende blijven volop in beweging. Sleepy opende het voorbije anderhalf jaar vijf nieuwe winkels. Na Turnhout,Aalst, Genk en Geraardsbergen vorig jaar, opende eind april in Sint-Niklaas de eerste nieuwe Sleepy in 2010. Aan de Boomsesteenweg in Wilrijk staat een tweede Antwerpse vestiging in de steigers. In Brugge werd recent de Sleepy winkel helemaal verbouwd en in Hasselt zijn de uitbreidingswerken volop aan de gang. Tende opende nieuwe raamdecoratiewinkels in Aalst en Zwevegem en verbouwde de winkels in Tienen, Oudenaarde, Veurne en Ramsel. Het resultaat van een hechte samenwerking tussen twee groepen van dynamische en sterke winkeliers en Intres.

RD: Is er veel veranderd sinds Intres Sleepy overnam van Incobé?
JB:  Het kernwoord is professionalisering. Intres schakelt zowel in Nederland als België enkele versnellingen hoger. Dat is ook nodig als je tegenwind hebt. In het licht van de huidige conjunctuur
en de sterk groeiende concurrentie heb je maar één keuze: steeds professioneler worden. Samen aankopen en publiciteit maken volstaan niet langer. Als centrale organisatie moet je de dienstverlening organiseren voor letterlijk alle facetten van het retailproces. Gelukkig krijgt
het Intres-team in Brussel daarvoor vanuit Nederland heel wat knowhow toegespeeld. Intres heeft in Nederland  een vooruitstrevend supply chain management ontwikkeld voor de internationale inkoop en distributie van winkelketens in de mode- en sportbranche, o.a. voor  Intersport. Ook de Belgische organisatie en de aangesloten winkels kunnen mee profiteren van die expertise. Maar tegelijkertijd krijgen wij op commercieel vlak wel alle vrijheid van de Nederlandse moederorganisatie.

RD: Wat is het werkterrein van de Sleepy Franchiseraad?
JB: Deze bredere focus heeft zijn gevolgen voor de manier van werken, zowel intern bij Intres als in de samenwerking met de zelfstandige Sleepy winkeliers. Dat veranderingsproces loopt en daarvoor werd begin 2009 de Sleepy Franchiseraad opgericht. Je kan die Raad best vergelijken met een Raad van Bestuur. Zes eigenaars vertegenwoordigen alle Sleepy winkels en bepalen samen met de directie van Intres de strategie. Die strategie wordt dan operationeel uitgevoerd door Intres als centrale organisatie. De Franchiseraad wordt voorgezeten door Danny Saerens , een externe en onafhankelijke retailspecialist, die zijn sporen verdiende als directeur bij E5 Mode, Brico, Galleria Inno en meerdere samenwerkingsverbandenvoor zelfstandige ondernemers.

RD: Heeft die focus op ‘change’ ook een invloed op de bedrijfsprocessen bij Intres zelf?
JB: Uiteraard  gaat dit proces gepaard met ingrijpende wijzigingen in de structuur en werking van Intres. Vroeger lag het accent vooral op inkoop en marketing. Nu worden ook winkelmanagement
en back-office sterk uitgebouwd. Onze e-business met verschillende digitale catalogi en de mogelijkheid om digitaal bestellen is daarvan een goed voorbeeld. Dit vertaalde zich het voorbije jaar in een flinke reorganisatie van het personeelsbestand en de verhuis naar een ruimer kantoor. Reorganisatie moet je hier dus niet lezen als afslanking maar wel als versterking! Het centrale magazijn werd overgeheveld naar Intres Logistics in Nederland. De logistieke afdeling die we daar ter beschikking hebben is veel beter uitgerust om opslag en transport van ons uitgebreid textielassortiment te verzorgen. Bedbodems en matrassen worden door de hoofdzakelijk Belgische en Nederlandse leveranciers rechtstreeks aan de winkels geleverd.

RD: Lukt het om met Tende op te boksen tegen ketens als bv. Heytens?
JB: Tende heeft een totaal verschillende historiek. Zeven zelfstandige speciaalzaken in raamdecoratie vonden na de stopzetting van Hobofaam onderdak bij Intres Belgium. Wat ooit begon als een vriendenclub die samen leveranciers bezocht en publiciteit maakte, groeide ondertussen uit tot een hechte samenwerking tussen  twaalf trendsettende winkels. Binnen Intres  werd een sterk businessplan ontwikkeld en vertaald in een vernieuwend winkelconcept. Tende, Italiaans voor ‘gordijnen’, staat voor ‘de kunst van raamdecoratie’. Ons doelpubliek bestaat uit perfectionisten. We ontwikkelden voor Tende een gerichte radiocampagne met Andrea Croonenberghs als stem. Een aanpak die niet alleen heel positief onthaald wordt door onze winkels, maar ook door onze leveranciers en door handelaars in raamdecoratie die nog niet met ons samenwerken. Want ook zij voelen de hete adem van de ketens zoals Heytens en komen tot het inzicht dat ze moeten professionaliseren, weer datzelfde woord, om te overleven. Dat kan vooral via doorgedreven samenwerking.

RD: Tende en Sleepy zijn uiteindelijk dus best vergelijkbaar?
JB : Niet echt; De dagelijkse problematiek bij Tende is helemaal anders dan bij Sleepy. Een speciaalzaak in raamdecoratie doet veel meer dan kopen en verkopen. De grondstoffen, in dit geval letterlijk stoffen, worden verwerkt tot een afgewerkt product dat verschillend is voor iedere klant. Specialisten in raamdecoratie hebben  eigen confectieateliers voor maatwerk en ze geven gedetailleerd kleuradvies. Maar juist dat maakt de business extra boeiend.

RD: Slotvraag: wat is voor Johan Baetens de meest markante trend in jullie business?
JB: De vraag naar meer slaapcomfort . Die vraag is de voorbije tien jaar sterk gestegen en de Slaapraad heeft daarin zonder twijfel een belangrijke rol gespeeld. Sleepy heeft samen met LS Bedding wellicht een belangrijk steentje bijgedragen aan dat bewustzijn rond individueel slaapcomfort met de ‘Slaap-DNA campagne’ voor Ergosleep, dat exclusief verdeeld wordt door Sleepy. Maar ook andere belangrijke fabrikanten hebben een grote rol gespeeld in het bewustzijn rond kwalitatief slaapcomfort en de beeldvorming daaromtrent bij de consument. Door dit alles is het niveau van de producten dan weer aanzienlijk gestegen. De cirkel is rond.

bron Meiubihome-Patrick Ledoux

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN