RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Cash Converters: de essentie van vraag en aanbod.

icon
In bleed14 juni, 2010

RD: Chantal, kan je de RetailDetail lezer  een beeld schetsen van Cash Converters?
CH : Cash Converters werd in 1984 opgericht in Australië, maar breidde zich al snel uit over  de  5 continenten met een netwerk van meer dan 500 winkels. In België heeft de firma Yellow Store het master franchise contract. Binnenkort openen we onze 20ste winkel. Wallonië en Brussel zijn vrij goed ingevuld, maar in Vlaanderen hebben we voorlopig enkel een winkel in Antwerpen.

RD: Enig idee waarom Vlaanderen zo sterk achterop hinkt?
CH : We zijn in ’97 gestart in Gosselies en van daaruit heeft het succesverhaal zich organisch verder ontwikkeld. Zodra we een winkel opstarten is een tweede winkel in de regio nooit ver af. Het succes van onze  franchisenemers levert nieuwe leden op, veel meer dan onze  inspanningen op franchisebeurzen. Misschien ligt daar de oorzaak dat Vlaanderen een beetje achterblijft, terwijl net daar de grootste opportuniteiten liggen. Nu Antwerpen mooie cijfers draait, hoop ik dat de inhaalbeweging in Vlaanderen opgestart is.

 

RD: Welke middelen heeft men nodig om een Cash Converters te openen?
CH : De  gemiddelde investering voor een winkel bedraagt ongeveer 220.000 euro. We verwachten een  eigen inbreng van de franchisenemer van 65.000 euro. Maar daar zit dan ook alles in: inrichting,winkelmeubilair,beginvoorraad,computersysteem,  enz. Je hebt 4 bedienden plus een actieve franchisenemer nodig. De ideale locatie is een dichtbevolkte omgeving met ongeveer  60.000 inwoners en een winkeloppervlakte van 400m². De looptijd van het franchisecontract is 9 jaar.

 

RD: En dan ben je ‘up and running‘?
CH : Neen, niet onmiddellijk. Eerst moet je de opleiding van 3 maanden doorlopen hebben. We willen dat onze franchisenemers een onberispelijke reputatie uitdragen. Enkel daardoor kunnen  we het verschil maken met het internet en andere niet professionele manieren om tweedehands te kopen of te verkopen (zoekertjes, rommelmarkten enz…).

 

RD: Voilà, het woord is gevallen. Is het niet veel eenvoudiger om een account aan te maken en je waar op het net te plaatsen?
CH : Wij hebben enkele sterke troeven in vergelijking met het internet. Verkopers  weten dat ze bij Cash Converters  onmiddellijk met cash naar buiten stappen. De kopers  weten dat alles wat hier binnen komt  getest en gecontroleerd wordt. De inkoop wordt gefilmd, de identiteit gechipt en de serienummers (wanneer voorhanden) worden opgenomen, zodat heling quasi uitgesloten is. De politie kan ten allen tijde de files van de transacties opvragen. En Ik denk niet dat een internetverkoper 2 maanden garantie geeft.

 

RD: Hoe bepalen jullie de waarde van de inkomende producten.
CH: Alle producten staan in een database, die gedeeld wordt door onze franchisenemers. De factor tijd  is zeer belangrijk. Een airco bijvoorbeeld verkoop je niet in de winter. Wij leven van zeer snelle rotaties. Als de winkel te vol staat, zal de inkoopprijs lager zijn, dan wanneer de winkel lege rekken heeft. De prijs  wordt dus in real time bijgestuurd aan de hand van de voorraden. Als je weet dat de gemiddelde omzet per winkel 1,6 miljoen euro bedraagt, dan begrijp je dat dit een fast moving business is.

 

RD: Vraag en aanbod in de praktijk …
CH: Inderdaad, elke minuut van de dag zijn onze ondernemers bezig met de wet van vraag en aanbod. Ze beslissen zelf over zowel de aan- als de verkoopprijs. Die betrokkenheid en die constante kick maakt ons beroep enorm boeiend. Tel daarbij de ondersteuning van een grote internationale  groep die graag zijn ervaring deelt, en je kent de sleutels van ons succes.

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN