RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wakker Dier start Liegebeestverkiezing 2017

icon
Food4 augustus, 2017

Wakker Dier nomineerde dit jaar weer vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2017. Albert Heijn staat tweemaal op de lijst: met serranoham en haar TV-reclame over ‘happy fish’. Friesche Vlag wist haar nominatie inmiddels terug te draaien.

Albert Heijn: blije zalm

Albert Heijn krijgt de nominatie voor haar TV-commercial waarin de supermarktketen haar kweekzalm presenteert als ‘very happy fish’. De kweekzalm leeft echter met vijf vissen in één kubieke meter water in een groot kweeknet met duizenden soortgenoten. De andere AH-nominatie is voor de serranoham: in de Allerhande staat een artikel over deze ham met een foto van varkens in een Spaanse wei, maar deze varkens komen nooit buiten: ze leven in een stal waar ze minder ruimte hebben dan in Nederland.

 

Friesche Vlag van FrieslandCampina verkoopt koffiemelk met de naam Halfvol Plantaardig, terwijl er 96% koemelk in zit. Friesche Vlag misleidt op deze manier consumenten die minder melk willen drinken. Verder komen zuivelmerk Almhof en tonijn van Rio Marein aanmerking voor de prijs voor merken die misleiden of liegen over dierenwelzijn. Almhof komt in aanmerking vanwege de reclames waarin koeien grazen in een alpenwei. Nochtans houdt Almhof een groot deel van haar koeien binnen.
 

 
De vijfde genomineerde, visverwerker Rio Mare, zet op tonijn in blik het Responsible Quality-logo, een keurmerk dat de fabrikant zelf heeft opgesteld. Op de verpakking staat dat Rio Mare zoekt naar welzijn. Echter niet van tonijn, want de vis wordt levend ingevroren en sterft door verstikking of bevriezing. Consumenten kunnen op de site van Wakker Dier tot en met 20 augustus stemmen op het grootste Liegebeest van 2017. De uitslag van de verkiezing wordt op 23 augustus bekend gemaakt.

 

Reacties van Albert Heijn en FrieslandCampina

Albert Heijn heeft inmiddels gereageerd op haar nominaties.De uitspraak over kweekzalm ziet de supermarktketen als overdrachtelijk. Wakker Dier vindt het oneerlijk dat Albert Heijn kleurige beeldspraak gebruikt om dierenleed te verbergen. Over het artikel in de Allerhande geeft het bedrijf toe dat de foto van varkens in de wei misleidend is, maar Albert Heijn gaat dit niet rectificeren naar haar ruim vier miljoen Allerhande lezers.

 

Ook producent FrieslandCampina gaf een reactie op de nominatie: de zuivelproducent gaat de verpakking van de koffiemelk aanpassen. Het zuivelbedrijf zegt te begrijpen dat de naam van het product voor verwarring kan zorgen en bedenkt nu een andere naam. Friesche Vlag Halfvol Plantaardig staat hiermee niet langer genomineerd voor de Liegebeestverkiezing.

 

Vitel-Oké kalfsvlees vorige winnaar

Voor de Liegebeestverkiezing 2016 stonden Unox, zuivelmerk Den Eelder, tilapiakweker Sea & We en Vital-Oke kalfsvlees genomineerd. Lidl verdween van de lijst omdat de formule toezegde om rond deze tijd kipproducten in de winkels te brengen van een ras dat trager groeit en waarvan niet alleen vrouwelijke dieren worden geselecteerd. Vitel-Oké van Vitelco werd vorig jaar winnaar met de meeste consumentenstemmen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food2 september, 2025
    Sainsbury’s zet gezichtsherkenning in tegen criminaliteit

    Sainsbury’s rolt gezichtsherkenning uit om de veiligheid van medewerkers en klanten te verzekeren, na een toename van criminele feiten in zijn winkels. Een meerderheid van de klanten zou de toepassing steunen, maar privacygroepen uiten scherpe kritiek.

  • icon
    Food2 september, 2025
    Frits van Eerd verliest stemrecht als aandeelhouder Jumbo

    Voormalig CEO Frits van Eerd heeft geen stem meer heeft bij besluitvorming over Jumbo. Dat meldt de Nederlandse supermarktketen in een reactie op de veroordeling van haar ex-topman op 7 augustus.

  • icon
    Food2 september, 2025
    Nederlandse en Belgische organisaties tegen voedselverspilling slaan handen in elkaar

    No Waste Army breidt uit naar België en gaat samenwerken met Waste Warriors om samen meer afgekeurde groenten en fruit te redden. De Nederlandse scale-up koppelt zijn infrastructuur en expertise aan de Antwerpse start-up.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging26 augustus, 2025
    Moederbedrijf EasyToys zoekt al na een jaar nieuwe CEO
  • icon
    Wonen1 september, 2025
    Homefashion Group “onderzoekt opties” voor Leen Bakker en Kwantum
  • icon
    Algemeen4 augustus, 2025
    JD.com boost Europese expansie met nieuwe naam voor Ochama
  • icon
    Mode6 augustus, 2025
    Duitse modeketen Closed vraagt faillissement aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN