RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“De essentie van categoriemanagement is het wegnemen van aankoopbarrières”

icon
Algemeen14 mei, 2025
Pascal Deckers, LD&Co

Categoriemanagement is geen hogere wiskunde: eenvoud is de essentie. “Maak het shoppers makkelijk om te kopen in de categorie. Neem alle barrières weg die een verkoop kunnen tegenhouden”, zegt expert Pascal Deckers van LD&Co.

Denk vanuit de shopper

Deckers ziet geregeld nogal wat barrières wanneer hij supermarkten bezoekt, van ontbrekende producten tot onduidelijke communicatie. “Het ontbreken van een prijsetiket, bijvoorbeeld: je kan dat een detail vinden, klanten weten wel ongeveer wat een fles melk of een pak koffie kost, maar ze willen geen onaangename verrassing beleven aan de kassa. Dat kan een mogelijke barrière zijn om het product te kopen.” Ziet het schap er helder uit, vinden shoppers er hun weg in? “Veel fabrikanten houden van merkblokken. Dat levert vaak mooie foto’s voor interne presentaties, maar het helpt de klanten niet altijd. We moeten veel meer denken vanuit de shopper: hoe maken we het winkelende klanten zo makkelijk mogelijk?

“Klanten die hun product niet vinden, zijn een beetje verloren. Er is een promotie, maar ze is niet duidelijk voor mij, ik snap niet wat ik moet doen. Geldt de promotie enkel als ik een klantenkaart heb, of niet? Mag ik productvarianten combineren bij een 2+2?” Zulke twijfels leiden tot gemiste verkopen. “Lost in Store” is dan ook de titel van de presentatie die Deckers zal geven tijdens het Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail op 19 juni in Antwerpen.

Geen verkoopverhaal

Hoe kan je als fabrikant het verschil maken met categoriemanagement? “Het vertrekt altijd vanuit een duidelijke categorievisie. Ik merk dat een categorievisie nog te vaak verward wordt met een merk- of bedrijfsvisie. Fabrikanten bepalen dan eerst waar ze met hun merken naartoe willen, en formuleren vervolgens een categorievisie die dat pad ondersteunt. Maar dat is net de omgekeerde wereld: een sterke categorievisie vertrekt altijd vanuit de shopper en de rol van de categorie — niet vanuit het merk.” Een veelvoorkomende uitdaging is dat categoriemanagement vandaag nog vaak een onderdeel is van de salesafdeling. “Daar schuilt een gevaar in: dat je een salespitch gaat verpakken in een categoriemanagementverhaal. Dat hebben retailers snel door. Zet de categorie eerst, de shopper eerst, en zorg dan dat je je merk daaraan kan koppelen. In die volgorde.”

Retailers hebben heel veel categorieën te managen, fabrikanten vaak slechts één of enkele. Dat opent mogelijkheden: “Als fabrikant sta je op en ga je slapen met je categorie. Om het verschil te maken in categoriemanagement moet je de retailer een bril aanreiken om naar de categorie te kijken. Waar zitten de drie à vijf groeidrijvers voor deze categorie de komende vijf à tien jaar? Hoe kunnen jouw merken de retailer helpen om die groei te realiseren?”

Betrek de verkoopploeg

Ook het belang van de field sales-ploegen wordt onderschat: er is een veel te grote afstand tussen strategie en executie, vindt Deckers. “Je kan een mooie presentatie geven op het hoofdkantoor van de supermarktketen, maar wat met de mensen die de strategie moeten uitvoeren, op de winkelvloer? Kennen de vertegenwoordigers de categorievisie, de groeipijlers? Als ze de kans krijgen om samen met ondernemers of winkeldirecteurs een product in de kijker te zetten, gaan ze dan de juiste keuzes maken?”

Hoe maak je het shoppers zo makkelijk mogelijk om te kopen in je categorie? In een presentatie met veel sprekende beelden vanop de winkelvloer inspireert Pascal Deckers categoriemanagers om de shopper op de eerste plaats te zetten, tijdens het Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail op 19 juni in Antwerpen. Ook sprekers van Albert Heijn, BENU Apotheken, Nutrition & Santé en Promojagers betreden die dag het podium. Reserveer nog tot 25 mei je voordelige ‘early bird’-ticket via de knop hieronder.

Ik kom naar het Category Management Congress
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

  • icon
    Algemeen26 mei, 2025
    Meir krijgt nieuw kleedje: van winkelstrook naar stadsboulevard

    De Meir, de drukste winkelstraat van Antwerpen, wordt binnenkort helemaal vernieuwd. Het winnende ontwerpteam wil de Meir omvormen tot een multifunctionele stadsboulevard die niet stilvalt na sluitingstijd.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN