RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Bedrijven GoogleIKEAMeta
  • Onderwerpen Consumentinnovatie
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Liefde voor een merk gaat door het hoofd, het hart en de maag

icon
Algemeen14 juli, 2022

Liefde gaat door de maag, ook voor een merk. Als bedrijven mensen werkelijk willen bereiken, moeten ze vandaag inzetten op het hoofd-, hart- en maagaandeel, want de ‘consumens’ snakt in een gedigitaliseerde wereld meer dan ooit naar ontmoeting.

De mens is media

In de analoge wereld was het zo simpel allemaal: retail bestond uit één kanaal, de winkel. Op een paar postordercatalogi na, was het in het fysieke winkelpunt te doen. Als handelaar kwam het erop aan voldoende ruchtbaarheid en visibiliteit aan je merk te geven via kanalen zoals kranten, huis-aan-huisbladen, affiches, radio, televisie en meer. Daarna was het een kwestie van wachten tot de consumenten toestroomden.

De massamedia waren dé manier om die ruchtbaarheid te creëren en mensen naar je winkel te lokken: efficiënt, eenduidig en one-size-fits-all. Winkel openen – adverteren – verkopen. Het waren simpele spelregels die retailers decennialang tot in den treure herhaalden en een succesformule die ze overal opnieuw konden toepassen, desgewenst enkel wat bij te kleuren met wat ‘couleur locale’.

Vandaag zijn de massamedia deels uitgespeeld en komen we in een ongezien divers en gefragmenteerd landschap terecht. Meer zelfs, de mens is zelf een medium geworden. Het zijn vandaag niet de advertenties in de krant die mensen nieuwsgierig maken naar een merk, maar de socialemediaposts van Jan en Marie die hun netwerk van vrienden, en meestal “like-minded peers”/volgers, overtuigen door trots te poseren met hun nieuwe fiets/rugzak/maaltijdbox. In toenemende mate wordt de consument een wandelend billboard, wiens Instagramvolgers de passerende auto’s van weleer zijn.

Hoofd-, hart- en maagaandeel

Als mensen zelf het medium zijn, hoe bereik je hen dan als merk? Hoe bind je hen aan je winkels? In de hedendaagse complexe realiteit, wordt de mens meer dan ooit verdeeld tussen hoofd, hart en maag. Het hoofd staat voor digitalisering, voor ratio en voor data: het zorgt voor online- en herhaalaankopen, rationele selecties en klassieke marktsegmentatie volgens socio-demografie.

Het lijkt alsof de digitalisering de wereld voor mensen verruimt, alsof ze meer macht en vrijheid hebben dan ooit. Nochtans verkleint hun wereld, doordat grote technologiespelers met hun hoofd aan de haal gaan. Google, Meta en consoorten volgen niet alleen overal met cookies en reclame, ze zorgen voor een tunnelvisie: het hoofd zit gevangen in een koker van gepersonaliseerde informatie, belevingen en koopsuggesties “op maat”, maar het overzicht en de vrijheid zijn ze kwijt.

Net daarom hebben mensen in die gedigitaliseerde wereld ook ontzettend nood aan connectie, aan menselijke verbinding en emotie (hart). Het hart zoekt naar connectiepunten en ontmoetingsplaatsen, zoals sport, cafés, reizen en ook winkels. De winkel is zo in feite als een kerk: net zoals kerken vervullen winkels de dubbele rol van ontmoetingsplaats en uithangbord. Het zijn plekken waar mensen altijd terechtkunnen en waar ze het merk voelen en beleven. In marketing staat het hart voor lifestyles en gevoel in plaats van hokjesdenken.

Onder het hoofd en het hart zit de maag, die zich weinig aantrekt van het spanningsveld boven hem, zolang ‘ie maar goed te eten en te drinken krijgt. En snel een beetje, graag. Als aan die voorwaarden is voldaan, vindt de maag het allemaal prima. De maag staat voor impulsiviteit en convenience, maar toont ook letterlijk aan hoe food de basis en de driver is van koopgedrag. Als het eropaan komt, zit de maag achter het stuur bij de consument.

Hart- en maagplaatsen bouwen

Voor retailers is het bijzonder belangrijk om hoofd-, hart- en maagaandeel te veroveren bij de consument. Het hoofd win je met data, met gebruiksgemak, met ‘value’ en met technologische efficiëntie. Maar misschien moeten retailers en brands vooral meer de maag en het hart aanspreken, aangezien het hoofd al in de koker zit bij de techreuzen. Een hart verover je met service, met persoonlijke verbinding en een wauw-beleving. Zeker in een wereld die snel vergrijst en waar eenzaamheid heerst, snakken mensen naar connectie.

Niet toevallig neemt in non-foodretail ‘blurring’ toe: kledingboetieks openen koffiecorners, woonwinkels worden restaurants en bij de elektrozaak krijg je kookles. Ze richten hun pijlen op de maag, die fundamentele motor van de mens. Tegelijk vertraagt de verkoop van non-food in foodretail, dus moeten ook supermarkten het elders zoeken. Ook zij mikken op nog meer maagaandeel door in te zetten op foodservice: een sushistand hier, verse maaltijden aan huis daar.

Ook steden zijn hart- en maagplaatsen, waar mensen zich deel van een gemeenschap voelen, gelijkgezinden willen ontmoeten en op zoek zijn naar voeding, in alle betekenissen. Steden en gemeenten kunnen bijvoorbeeld leren van Ikea, dat in Zweden heuse stadsboerderijen en buurtmarkten opzet om via harten en magen talent te vinden. Ikea heeft maar al te goed begrepen dat je via het hoofd-, hart- en maagaandeel een unieke connectie krijgt met de ‘consumens’, een verbinding die een leven lang kan standhouden.

Pas door op alle drie de lichaamsdelen in te zetten, dek je de consument helemaal af. Niet alleen ben je er op elk moment in zijn ‘customer journey’, maar beter nog doorheen zijn hele levenscyclus. En aan die unieke connectie valt veel te verdienen.

Meer weten over de mens als media, hoe je maagaandeel kan winnen en hoe te connecteren met de nieuwe consument?

Klik hier voor onze nieuwe boeken The Future of Shopping en The Future of Food
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Als bedrijven mensen werkelijk willen bereiken, moeten ze vandaag inzetten op het hoofd-, hart- en maagaandeel. De mens is immers zelf media geworden en snakt in een gedigitaliseerde wereld meer dan ooit naar ontmoeting.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen6 februari, 2023
    BeCommerce en SafeShops smelten samen

    BeCommerce en SafeShops, de twee Belgische sectorverenigingen voor e-commerce, kondigen aan dat ze fuseren. In de branche was al langer vraag naar professionalisering en een eengemaakte vereniging.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Carrefour is grootste retailer van België

    Belgische retailers evolueren naar minder maar grotere winkels. Behalve dan de supermarkten, die maar blijven toenemen. Zeker Carrefour is de meest aanwezige retailer van allemaal.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN