RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen InterviewPersoneelsbeleid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Op de huidige arbeidsmarkt is een sterk werkgeversmerk een noodzaak”

icon
Algemeen17 augustus, 2022

Marketing voor klanten is voor retailers de normaalste zaak, waarom dan niet naar medewerkers toe? “Mensen kiezen vandaag heel bewust voor een bedrijf”, ziet communicatieconsultant Ansie Van Aerschot, dus is van je organisatie een sterk merk maken pure noodzaak in de ‘war for talent’.

Wat is je identiteit?

Nieuwe medewerkers vinden is tegenwoordig al heel moeilijk op zich, laat staan om de juiste mensen te vinden. Ansie Van Aerschot, oprichtster van communicatieconsultancybureau Helder, ervaart een sterk werkgeversmerk daarom als een hele grote gemiste kans in veel organisaties. Op haar Masterclasses bij RetailDetail leren bedrijven ermee aan de slag gaan.

Retailers en merken zijn het erg gewoon om over hun producten te communiceren, maar ze praten zelden over wie ze zijn. “Niet alleen over je bedrijvigheid, maar ook over je identiteit is het belangrijk te praten. Wat is je engagement naar duurzaamheid toe? Wat doe je voor lokale verankering? Elke bedrijf heeft zo zijn eigen DNA en bedrijfscultuur, ook al is het zich daar niet van bewust”, ziet Van Aerschot.

De puzzel laten passen

“De kunst is vandaag mensen tot bij jou te krijgen. Mensen kiezen vandaag heel bewust voor een bedrijf: een auto en thuiswerkdagen zijn lang niet meer genoeg. Mensen willen weten waar ze aan beginnen vooraleer ze instappen. Ze moeten het gevoel hebben dat ze je bedrijf kennen en zich ermee kunnen vereenzelvigen.”

Het werkgeversmerk is dus een puzzel die langs alle kanten moet passen, herhaalt Ansie Van Aerschot meermaals. Het is echt een strategie die je bouwt, geen snelle fix. Veel bedrijven beginnen er pas aan als de nood heel hoog is en ze snel mensen willen rekruteren, maar een toverformule is het helaas niet. Er moet aan een werkgeversmerk worden gebouwd om geloofwaardig te zijn.

Zo heeft ze een b2b-klant die heel bewust communiceert over verwezenlijkingen en projecten op Facebook. Het bedrijf krijgt daardoor niet meer orders, want zo bereikt het zijn klantendoelgroep niet, maar het doet wel wonderen voor het werkgeversmerk. Bestaande medewerkers delen trots waar ze aan hebben meegewerkt, terwijl het nieuwe medewerkers aantrekt.

Eigen communicatiestrategie

Is een sterk werkgeversmerk een kwestie van communiceren? “Het is meer dan alleen externe communicatie. Eenmaal aan boord wil je je medewerkers ook houden en idealiter zijn je werknemers ambassadeurs van het bedrijf. De ervaring leert dat nieuwe medewerkers die door bestaand personeel zijn gerekruteerd het meest kans op slagen hebben. Ook via interne communicatie kan je de band met je mensen dus blijven voeden. Zelfs met ex-medewerkers contact houden is zo belangrijk, al is het maar op sociale media.”

Vandaag zien bedrijven door de arbeidskrapte het nut ervan in, maar weten ze niet goed hoe eraan te beginnen en wat de belangrijkste pijlers zijn. Zeker voor retailers is het vaak moeilijk om zich onderscheidend te tonen. “Je kan er bijvoorbeeld niet zomaar vanuit gaan dat je doelpubliek voor medewerkers dezelfde is als je klantendoelgroep. Het vergt een eigen communicatiestrategie.”

Wil je met open armen nieuwe mensen ontvangen en van je organisatie een sterk merk maken voor medewerkers? Schrijf je dan nu in voor de Masterclass van Ansie Van Aerschot op 5 december 2022.

Klik hier voor meer informatie en tickets.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

“Mensen kiezen vandaag heel bewust voor een bedrijf”, ziet communicatieconsultant Ansie Van Aerschot, dus is van je organisatie een sterk merk maken pure noodzaak in de ‘war for talent’.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Carrefour is grootste retailer van België

    Belgische retailers evolueren naar minder maar grotere winkels. Behalve dan de supermarkten, die maar blijven toenemen. Zeker Carrefour is de meest aanwezige retailer van allemaal.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Kruidvat en Albert Heijn racen naar 1000 winkels in Nederland

    In Nederland naderen Kruidvat en Albert Heijn allebei de 1.000 winkels. Hun concurrentie slinkt, want buiten de food krimpen de Nederlandse retailketens vooral in. Zeker modeformules verliezen plaats.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN