RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Onderwerpen retaildesignRetailHunt
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[The Captain’s Talk] Mooiste retailconcepten ter wereld, deel 1

icon
Algemeen5 juli, 2023
  • Choosebase Shibuya
  • Choosebase Shibuya
  • THAT Concept Store
  • Ziving Valencia (Photo: Ziving)
  • Ziving Valencia (Photo: Ziving)
  • Beba Berlin (Photo: Beba)
  • UGG Feel Hose Seoul (Photo: RetailDetail)
  • UGG Feel Hose Seoul (Photo: RetailDetail)

Waar vind je ’s werelds meest inspirerende winkels en retailconcepten? Wat brengt de toekomst van retaildesign? Voor onze RetailHunts ben ik constant op zoek naar straffe concepten, dus neem ik je graag mee rond de wereld in een mini-zomerreeks met de tofste winkels, concepten of zaken.

1. Choosebase Shibuya, Tokio

https://youtu.be/hKYNxFXF5ws

Multimerkenwinkels zijn helemaal terug. Nu er meer online wordt gewinkeld, wint een nieuwe winkelervaring – OMO genaamd – aan populariteit. OMO staat voor “Online-Merge-Offline” en is een winkelervaring die online en offline systemen met elkaar verbindt, zodat klanten naadloos kunnen winkelen.

Deze vorm van winkelen neemt zeker in Japan toe en lijkt vooral aan te slaan in de buurt Shibuya, die de laatste jaren drastisch is veranderd. Choosebase Shibuya is een nieuwe winkel van het grote warenhuis SEIBU en is in september 2021 geopend in het gebied tussen Loft en MUJI. Dit is het eerste OMO-warenhuis van SEIBU en het moderne, eigentijdse design spreekt vooral jongeren aan.

2. THAT Concept Store, Dubai

THAT Store in Dubai rekent niet in omzet, maar in dromen en verwondering per vierkante meter. Elke week wordt de winkel aangepast. Creativiteit, nicheproducten en jonge opkomende merken: het zijn dingen die vaak ontbreken in een ‘mall’, omdat ze volgens de traditionele prestatiemetingen niet genoeg opbrengen. Om toch een avantgardeblikvanger te garanderen, opende Mall of the Emirates-uitbater Majid Al Futtaim< zelf een indrukwekkende conceptwinkel van 4500 m² met twee verdiepingen.

De conceptwinkel brengt 250 regionale en internationale merken, van interieuraccessoires tot exclusieve juwelen, naar de winkelvloer. Make-up en kleding kunnen met slimme spiegels gepast worden, een dj zet de toon. Toch zijn de elf diensten nog het meest opvallend: een fitness, een nagelstudio (Nail THAT) en een kunstgalerie. De eigen THAT-app bezorgt Majid Al Futtaim ook de ‘missing datalink’: de beheerder van het winkelcentrum heeft zelf inzicht in zijn consumenten, kan hun doen en laten volgen en krijgt rechtstreekse verkoopcijfers.

3. Ziving Ortodencia, Valencia

Wie zegt dat naar de tandarts gaan niet leuk kan zijn? Ook van de dienstensector kunnen retailers heel wat leren. Zo creëert Ziving in Valencia “een magische wereld van orthodontie”, helemaal op maat van kinderen. In het kindertandheelkundig centrum kunnen ze een uniek avontuur beleven dat ze zich blijven herinneren, en niet in de traumatische zin. Bij Ziving Valencia zijn er raketten die opstijgen, workshops en speelhoeken voor groot en klein. Ook ouders kunnen er trouwens terecht voor een controle of een behandeling, terwijl de kinderen zich astronaut of prinses wanen.

4. Beba, Berlijn

Lokaler geproduceerd en met een kortere keten dan bij Beba in Berlijn kan niet. Geïnspireerd door eeuwenoude Joodse gerechten van over de hele wereld serveert het restaurant met traiteur- en cateringdienst gedurfde smaken met huisgemaakte jams, siropen, ingemaakte groenten en chutneys. De bladgroenten en kruiden zijn dan weer van “eigen kweek”, en dat mag je heel letterlijk nemen.

In samenwerking met Infarm heeft Beba een verticale mini-boerderij in haar restaurant. Tegen de wanden, in het vroegere museum Martin-Gropius-Bau, groeien de kroppen sla en spinazie voor je neus in kweekkassen. Ze gaan recht van de kas naar je bord, gegarandeerd koosjer.

5. UGG Feel Ho(u)se, Seoul

Een winkel die tegelijk virtueel en fysiek is? Het kan, zo bewees UGG met zijn pop-upwinkel in Seongsu-dong, een modecentrum dat populair is bij jongeren in het oosten van Seoul. Vorig jaar bracht UGG op het Koreaanse metaversum- en chatplatform Zepeto een heuse virtuele collectie uit: gebruikers kunnen zich (of toch hun avatars) nu ook online kleden met de wollige laarzen of fleecetruien van het Australische merk.

Om dat te vieren, en tegelijk te tonen dat UGG meer heeft dan alleen schoenen, lanceerde het label pop-upwinkels op vier verschillende locaties: in New York, in Chengdu, in Seoul en op Zepeto zelf. Het concept, genaamd “Feel House” of “Feel Hose” in Azië, wilde een “multisensoriële gemeenschapsruimte” bieden, waar je zowel echt als virtueel kleren kon passen en natuurlijk heel veel socialemediakiekjes kon maken.

Wil je zelf de meest inspirerende winkelconcepten ontdekken? Onze RetailHunts zijn de brandstof voor het vernieuwen van je eigen plannen en business. Zo gaan we in oktober met drie verschillende groepen naar Seoul, “capital of cool” van Azië en de bruisende hoofdstad van Zuid-Korea.

Reserveer nog snel je plaats voor de RetailHunt Seoul 2023
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN