BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Volumegroei kan druk op winstmarge in detailhandel niet ontlasten

iconAlgemeen22 januari, 2016

In een nieuwe sectorprognose stelt ABN Amro dat ook in 2016 de winstmarge in de detailhandel wellicht onder druk zal blijven staan. Het volume zal dan wel groeien, maar onder andere de grote concurrentie zorgen voor lage marges.

 

Sterke concurrentie en zwakke euro

ABN Amro verwacht dat het volume in 2016 met 2,25 procent zal stijgen. Die stijging zal echter niet zorgen voor grotere winsten. Veel retailers ondervinden sterke concurrentie en proberen zich te onderscheiden met branchevreemde producten. Daarnaast is ook de zwakkere positie van de euro ten opzichte van de dollar een groot probleem voor heel wat retailers, vooral in de modesector.

Binnen het non-foodsegment voorspelt ABN Amro een volumegroei van 2 procent per jaar voor 2016 en 2017. Dat is ook nodig, want het volume in die sector ligt 17 procent lager dan acht jaar geleden.

 

Volume stijgt, maar…

Supermarkten staan er op dat vlak beter voor. Daar is het volume vergeleken met acht jaar geleden gestegen met 6,5 procent. ABN Amro verwacht dat de supermarkten in 2016 opnieuw hun volume en hun prijzen zullen verhogen. De omzetgroei zou daardoor uitkomen op 2,5 procent. Bij voedingsspeciaalzaken zal het volume echter verder blijven dalen, voornamelijk vanwege de concurrentie van supermarkten.

Bij kledingwinkels zal het volume in 2016 verder stijgen, maar zal de druk op de winstmarge steeds groter worden. Woonwinkels profiteren daarentegen van de betere huizenmarkt en zullen in 2016 en 2017 hun volume zien groeien.

In de bouwmarktsector heeft de krimp zich in 2015 ook verder gezet, maar nu verwacht ABN Amro dat de bodem wel bereikt is en voorspelt het voor de komende jaren een volumegroei. De sterke concurrentie van grote, buitenlandse spelers kan er wel voor zorgen dat er gemakkelijker fusies zullen plaatsvinden om schaalvergroting te bewerkstelligen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

In een nieuwe sectorprognose stelt ABN Amro dat ook in 2016 de winstmarge in de detailhandel wellicht onder druk zal blijven staan. Het volume zal dan wel groeien, maar onder andere de grote concurrentie zorgen voor lage marges.   Sterke concurrentie en zwakke euro ABN Amro verwacht dat het volume in 2016 met 2,25 procent zal stijgen. Die stijging zal echter niet zorgen voor grotere winsten. Veel retailers ondervinden sterke concurrentie en proberen zich te onderscheiden met branchevreemde producten. Daarnaast is ook de zwakkere positie van de euro ten opzichte van de dollar een groot probleem voor heel wat retailers,...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen28 juni, 2022
    Laagste aantal winkels in 15 jaar tijd voor Vlaanderen en Brussel

    Er waren nog nooit zo weinig winkels in Vlaanderen en Brussel. Op drie jaar tijd zijn bijna 2.400 handelszaken verdwenen. Al betekent dat niet dat de leegstand fors stijgt.

  • iconAlgemeen28 juni, 2022
    Groeivertraging verwacht voor Europese e-commerce

    De Europese e-commerce bleef stevig doorgroeien in 2021, maar ondervindt nu wel een vertraging als gevolg van de Oekraïnecrisis en de inflatie. Retailers zullen hun digitale investeringen moeten verdubbelen tegen 2030.

  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij

    Wat brengt de toekomst echt voor robots? Na de hype, nu ze uit de sciencefictionwereld afdalen en de voetjes op de grond krijgen, worden ze relevanter dan ooit.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconMode22 juni, 2022
    In beeld: Scotch & Soda maakt ambitieus statement in Milaan
  • iconMode16 juni, 2022
    Groeiend H&M nog niet op pre-coronaniveau
  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij
  • iconAlgemeen20 juni, 2022
    Amazon lanceert Belgische webshop na de zomer
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN