RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen RetailHunt
  • Geografie Singapore
  • Personen Jorg Snoeck
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom RetailDetail op RetailHunt trekt naar Singapore

icon
Algemeen6 december, 2023

In juni organiseert RetailDetail een exclusieve RetailHunt naar het bruisende Singapore, in samenwerking met Retail’s Big Show Asia Pacific, het grootste retailevenement in Azië. Jorg Snoeck ziet hoe het epicentrum van de retail naar het Oosten verschuift.  

Generatiewissel in Seoul

In 2023 ging de internationale RetailHunt van RetailDetail naar Seoul: drie groepen topprofielen uit de Benelux-retail gingen er zich verdiepen in de trends op het vlak van food, mode en retailvastgoed. Organisator Jorg Snoeck is al volop bezig met de voorbereiding van de RetailHunt 2024, maar eerst blikken we nog even terug.

Hoe was Seoul 2023? Wat hebben we gemist?

J.S.: “Het schuren van twee uiteenlopende generaties is zeer boeiend om te zien. Je hebt daar aan de ene kant de generatie van ouders: bij hen staat de oorlog nog stevig in het geheugen gegrift. De constante dreiging van Noord-Korea veroorzaakt bovendien een speciale sfeer. Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de jongeren. Met ‘chaebol’ of conglomeraten als Huyndai en Samsung is het logisch dat deze hoogopgeleide en hardwerkende jeugd de drive heeft van de jaren 1960 in Europa. Deze jongelui werken gemiddeld 52 uren per week. Omdat ze maar een beperkte leefruimte hebben, speelt hun privéleven zich af in de ‘onlife’ wereld. Alles voor de online perceptie, wil men erbij horen…”

Klinkt boeiend. Mogen we concluderen dat Zuid-Korea de wind in de zeilen heeft?

“Ja en nee. De drive is er wel, ook al is dat vooral om de familie te onderhouden, aangezien het sociale systeem er niet hetzelfde is als bij ons. Maar de grootste uitdaging wordt de vergijzing: hoe kan je de economie draaiende houden als er binnen één generatie nog maar half zoveel mensen zullen wonen? Vandaag telt het land nog bijna 52 miljoen inwoners, maar straks halveert dat aantal: dat is meer dan twee België’s dat wegvalt hé.”

En valt er wat te beleven op winkelgebied?

“De winkels zijn er absolute pareltjes! Het is zeer duidelijk dat zij een gigantische voorsprong hebben op het vlak van beleving, of ‘experiental retail’. Echt indrukwekkend was bijvoorbeeld de flagshipstore van het exclusieve brillenmerk Gentle Monster, die een heilig verhaal vertelt over goden en rituelen. Ook de buitenaards futuristische winkels van het modemerk Ader Error moet je gezien en beleefd hebben. En Kolon Industries, oorspronkelijk een industriële nylonfabrikant, zette een ongezien ecosysteem op voor de upcycling van onverkochte of gebruikte mode-items en stoffen. Zeer inspirerend!”

Grote ogen

Wij dachten dat je een jaartje Azië zou overslaan, maar je hebt ons weeral op het verkeerde been gezet: volgend jaar trek je naar Singapore?

“Tja, dat was aanvankelijk niet het plan, maar als je een telefoontje krijgt van NRF’s Big Show, het grootste retailevent ter wereld, dat voor de eerste keer zijn volledige arsenaal gaat bovenhalen in Singapore, dan was dit een no-brainer. We zijn de exclusieve mediapartner voor de Benelux. Je moet maar eens kijken wie er komt spreken op de NRF in New York in januari: grote namen als Magic Johnson, Drew Barrymore en tal van wereldtoppers uit de retail. Wat gaat dat geven in Azië, denk je? Dit gaat knallen!”

Dat klinkt indrukwekkend, maar wat hebben wij, Europeanen, eigenlijk in Azië te zoeken?

“Je moet goed beseffen dat het epicentrum van de retail verschuift van het westen naar Azië en Afrika, simpelweg omdat daar twee derden van de wereldbevolking woont. Dat zijn enorme groeimarkten. Ze nemen er ook een technologische voorsprong: in Azië worden ze niet afgeremd door de beperkende GDPR-regels die Europa oplegt. Op de beurs kijk ik zeker uit naar hun Innovation Lab, de Start-up zone en natuurlijk de bijna 20.000 m² expositieruimte. Daar gaan we grote ogen trekken!”

VIP-behandeling

RetailDetail gaat er niet alleen de beurs bezoeken, we hebben er ook een eigen programma?

“Ja, we gaan onze eigen accenten leggen, we maken een soort ‘best of’ met de actieve steun van NRF. Onze deelnemers krijgen echte VIP-faciliteiten, met toegang tot de Red Carpet Club. We komen dus in contact met de zwaarste profielen uit de Aziatische retailsector. In samenwerking met enkele trendagencies stellen we ons eigen programma samen. Deelnemers kunnen zelf beslissen welk deel van de NRF-keynotes ze willen volgen, en welke store tours ze willen meemaken, want we gaan verschillende thema’s belichten. De afgelopen jaren hebben we een trouw cliënteel opgebouwd van enkele honderden deelnemers, die we dikwijls zien terugkeren. Net als bij de RetailHunt Dubai in 2021 gaan we volgend jaar met een grotere groep, omdat we de faciliteiten hebben.”

De reis vindt plaats van 8 tot 15 juni, dat komt er snel aan…

“Dat kan je wel zeggen, nog minder dan 200 dagen. Nu boeken is dus de boodschap, want vol is vol. We geven nog 10% early bird-korting tot 11 januari, mijn verjaardag. Daarna betaal je de volle pot. Inschrijven kan via deze landingspagina, waar je ook testimonials kan bekijken van enthousiaste deelnemers aan eerdere RetailHunts van RetailDetail. Zo’n reis is ook een uniek netwerkgebeuren!”

Reserveer hier je plaats voor de RetailHunt Singapore van 8 tot 15 juni 2024
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, gaat de winst 50% lager bij PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN