RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven MediaMarkt
  • Onderwerpen RetailDetail Omnichannel Congress
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe MediaMarkt van product- naar klantgedreven transformeert

icon
Elektro14 maart, 2023

MediaMarkt is nog volop aan zijn eigen digitale transformatie bezig, om de “digitaal geavanceerde” consument zo goed mogelijk te bedienen. “E-commerce zal nog verder groeien; momenteel zijn we volop bezig aan een inhaalslag tegenover onze buurlanden en we hebben nog even te gaan”, aldus regionaal directeur Frederik De Vetter.

Alles voor naadloze omnichannel-ervaring

Hoe ziet het nieuwe normaal in e-commerce eruit? Als een marktplaats, daarvan zijn ze ook bij MediaMarkt overtuigd. “De webshop is naast ons uitgebreid winkelnetwerk een belangrijke schakel in onze omnichannelpropositie”, gelooft De Vetter. Op het RetailDetail Omnichannel Congress legt de regionaal directeur MediaMarkt Benelux uit hoe de Duitse elektronicareus dat uitstalraam geestdriftig aan het vullen is.

Moederbedrijf Ceconomy lanceerde al een eigen marktplaats voor MediaMarkt en Saturn in Duitsland, Spanje en Oostenrijk, de lancering in de Benelux is op komst. “Omdat wij vrij laat waren, kunnen we nog gigantisch groeien in het omnichannelsegment. Vandaag zetten we alles in het werk voor een naadloze ervaring. Daarvoor hebben we enige tijd geleden de transformatie ingezet; van een decentraal naar een centraal bedrijf.”

Op dit moment wordt bij MediaMarkt namelijk nog een groot deel decentraal aangeleverd, waarbij onlinebestellingen uit een eigen onlinedepot worden bezorgd. Tijdens de coronapandemie ontstond de vraag naar meer flexibiliteit: de keten toonde haar ondernemerschap en schakelde snel op een ontstane situatie en klantenbehoefte. Ze begon met fulfilment vanuit de winkels, waardoor vandaag een veel meer ‘omnichannel experience’ mogelijk is. Als een product in voorraad is, kunnen klanten het al na een kwartier ophalen. Anders komt het mee uit het depot met de dagelijkse “milk run” en ligt het al de volgende dag klaar.

Webshops zijn zoekmachines

De Vetter: “De klant is ‘key’. Ik volg daarom Erik Cuypers wel met zijn ‘omniconsumer’: de klant wil zo snel mogelijk zijn producten, het maakt niet uit hoe. De klant beslist wanneer, waar, wat en hoe hij koopt. Ons nieuw credo is dan ook ‘to become the experience champion to fulfil the needs of the advanced digital consumer‘.”

De e-commercemarkt is vandaag immers nog altijd niet volgroeid. Gemiddeld koopt 31% van de mensen elektro online, een aandeel dat in de komende drie à vier jaar naar 45% zal evolueren. In Nederland is de kaap van de 50% al bereikt. “In België is er dus zeker nog voldoende ruimte om te groeien.”

Wie dan zal overleven op de gesatureerde onlinemarkt? Zij die een totaalassortiment hebben. Grote webshops zijn de zoekmachines van vandaag, dus is het superbelangrijk om een zo ruim mogelijk assortiment te hebben. Dat is waar MediaMarkt van oudsher ook het verschil in maakt: een groot assortiment aan A-merken. MediaMarkt kiest daarom voor een platformmodel, eerst binnen de eigen categorie van elektronica.

Daarna kan de retailer de stap zetten naar andere categorieën, tipt De Vetter nu al. “We zijn volop het webpark aan het moderniseren om de marktplaats te kunnen verwelkomen. In België lanceren we dit jaar een vernieuwde website, in Nederland is die er al.”

“Experience is niet Disneyland”

De winkel wordt zo meer dan ooit een “experience center”. De Vetter ziet er een enorm belangrijke rol weggelegd voor services en voor ervaringen die online in beperkte mate of niet mogelijk zijn. “De meeste mensen hebben 90% al online opgezocht, maar ze zoeken naar dat stukje emotie en persoonlijk contact. Intern hebben we de term ‘Experience  Electronics’ geïntroduceerd om dat aan te duiden.”

Bij Mediamarkt onderscheiden ze vier types experiences: Shopping Experience, Employee Experience, Usage Experience en Impact Experience, waar duurzaamheid centraal staat. Vergis je echter niet, experience hoeft geen Disneyland te betekenen. “Mensen van goed advies voorzien, goed helpen en snel de juiste producten leveren op een vriendelijke manier, ook dat is een wow-ervaring”, aldus De Vetter. “Extra services aanbieden als ‘Usage Experience’ is een meerwaarde, zowel op onze verkooppunten als online. Het is ook hoe we ons kunnen differentiëren tegenover pure onlinecollega’s.”

Klanttevredenheid begint met tevreden medewerkers, daarom heeft MediaMarkt ook de Employee Experience binnen zijn nieuwe strategie gedefinieerd. Hoe dit alles tot tevreden klanten leidt, meet het bedrijf met de Net Promotor Score (NPS). “Een zeer tevreden klant is een klant voor het leven. Daarom streven wij naar een zo hoog mogelijke NPS, want hoe tevredener je klanten, hoe duurzamer je bedrijf en je groei.”

Op het RetailDetail Omnichannel Congress deelt De Vetter dan ook hoe MediaMarkt van een productgedreven naar een consumergedreven bedrijf is gegaan.

Bestel hier nog snel je tickets voor het RetailDetail Omnichannel Congress
Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro2 juli, 2025
    Krëfel: ook 2025 ziet er niet goed uit

    In 2024 liepen de verliezen bij Krëfel verder op. De keten geeft ook toe pessimistisch te zijn over 2025. Toch is er hoop voor de toekomst, zowel bij de directie als bij de vakbonden, als de elektroretailer de nodige tijd krijgt.

  • icon
    Elektro19 juni, 2025
    Ruim helft alle consumentenelektro online in 2026

    De onlineverkoop van consumentenelektronica groeide vorig jaar met bijna een kwart. Er ligt nog verdere groei in het verschiet, vooral dankzij refurbished smartphones, tenzij de Amerikaanse importtarieven roet in het eten gooien.

  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN