RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door redactie Nederland
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn lijdt onder prijsinflatie

icon
Food7 juni, 2011

Nederlandse supermarktreus Ahold heeft vandaag zijn kwartaalresultaten bekendgemaakt. Hoewel de winstcijfers de analistenverwachtingen hebben overtroffen, heeft de groep bij zijn paradepaardje Albert Heijn de winstgevendheid in de eerste drie maanden van dit jaar zien afnemen. Voornaamste reden hiervoor is het feit dat de marktleider onder de Nederlandse supermarkten er niet in is geslaagd de inflatie helemaal door te berekenen in de prijzen op de winkelvloer.

Boven de verwachtingen

Op het groepsniveau zat alles nochtans snor: Ahold presteerde een winstgroei van 6,2%, goed voor een nettowinst van 291 miljoen euro. Dankzij voornamelijk volumegroei in de VS (waar Ahold aanwezig is onder de labels Stop&Shop/Giant Landover en Giant Carlisle), steeg de omzet met 5,9%. Ook het bedrijfsresultaat steeg, met name 8,6% tot 444 miljoen euro. Opvallend is dat zelfs de marges in de Verenigde Staten toenamen, wat zorgde voor een totale marge op de retailactiviteiten van 5% ten aanzien van 4,9% in het eerste kwartaal van 2010.

Nederland ontgoochelt

Dat specialisten en aandeelhouders dan toch beteuterd reageerden op de bekendmakingen, had alles te maken met Aholds resultaten op de Nederlandse markt. In Nederland werd een bedrijfsresultaat geboekt van 200 miljoen euro, veertien miljoen minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De operationele marge daalde van 6,9 naar 6 procent.

In de omzet had AH minder problemen. De netto-omzet groeide in de eerste drie maanden van dit jaar met 3,9 procent tot 3,2 miljard euro. Autonoom stegen de verkopen met 2,8 procent. Daarmee groeit AH wederom sneller dan de markt, wat zich zal vertalen in een hoger marktaandeel.

In de telefonische toelichting zei CEO Dick Boer dan ook de druk op de marges mede te zullen moeten compenseren door kostenbeheersing. Bovendien wordt de uitdaging om in het volgende kwartaal de inflatie door te berekenen in de prijzen, aldus nog Dick Boer.

Tweede voor België officieel

Ook bij de Belgische zuiderburen keek men dit keer reikhalzend uit naar de kwartaalresultaten van de Nederlandse grootgrutter. Tevergeefs, want Dick Boer wilde enkel kwijt dat de resultaten in Brasschaat tot nu toe goed meevallen. Ook wist hij te vertellen dat er, tot niemands verrassing, een tweede winkel opent in regio Antwerpen. Of het dan gaat om de tweede winkel van broer en zus Van Ende in Stabroek of nog een andere locatie, vertelde Boer er helaas niet bij.

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN