BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
user
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: Doet inflatie supermarkten bloeden?

iconFood14 april, 2022

Een winstwaarschuwing van Tesco veroorzaakt nevenschade in de foodretail: inflatie en concurrentie doen de marges verdampen, in een markt die terugvalt naar ‘normale’ omzetten na de pandemie. Colruyt zit in het oog van de storm, Ahold Delhaize voelt zich niet aangesproken.

 

Quasi-perfecte storm

De Britse marktleider kwam woensdag nochtans met uitzonderlijk goede cijfers: de omzet en het marktaandeel stegen, de winst verdrievoudigde zelfs. Het venijn zat echter in de staart: dat feestje blijft niet duren, zei CEO Ken Murphy. Hij schetste een wel erg delicate samenloop van omstandigheden: foodretail zit in een ‘quasi-perfecte storm’.

 

De oorlog in Oekraïne en de sterke inflatie wegen op het consumentenvertrouwen, terwijl het aankoopgedrag weer normaliseert, waardoor supermarkten hun ‘coronabonus’ helemaal kwijt zijn. Terwijl alle kosten ongeziene stijgingen kennen en leveranciers tariefverhogingen eisen, is het geen optie om die verhogingen volledig door te rekenen aan de shoppers. Daarvoor is de concurrentie – vooral met Aldi en Lidl – veel te heftig. You do the math…

 

Concurrentie weegt op marges

Kortom: supermarkten kunnen niet anders dan een deel van de inflatie uit eigen zak betalen. De winstmarges zullen daardoor een stuk lager uitkomen dit jaar. En als Tesco dat zegt, dan geldt het onvermijdelijk ook voor de concurrentie. Daar gaan de beleggers althans van uit: met name Colruyt kreeg alweer flinke klappen op de beurs. Logisch: de Belgische marktleider garandeert de laagste prijzen en is daarom zeer terughoudend om de prijzen te verhogen.

 

In deze omstandigheden kost dat echter een aardige duit. Vorig jaar bleek al dat de prijsconcurrentie serieus weegt op de marges, omdat Colruyt nu eenmaal moet reageren op elk prijsinitiatief van elke concurrent. En dat weten de concurrenten ook: de gerichte aanvallen van uitdager Albert Heijn raken de discounter waar het pijn doet. Beide retailers kijken elkaar in het wit van de ogen en houden de prijsverhogingen voorlopig beperkt. Concurrenten als Delhaize en Carrefour kunnen prijsverhogingen iets makkelijker doorrekenen.

 

Huismerken zijn een troef

Of de moeilijke context dan ook niet moet wegen op de marges van Ahold Delhaize? Analisten verwachten van wel, zeker in de Europese winkels. Topman Frans Muller maakt zich evenwel sterk dat de fusiegroep er dit jaar toch in zal slagen om een operationele marge van minstens 4% te behouden. Dat zei hij woensdag op de aandeelhoudersvergadering. Gezien de omstandigheden en vergeleken met de marge van 4,3% in het vorige boekjaar, zou dat een sterke prestatie zijn.

 

Hoe Muller dat wil waarmaken? In de Verenigde Staten, goed voor 60% van de omzet, zullen hogere prijzen de omzet minder treffen: de prijselasticiteit is er lager en de energiecrisis speelt er minder. In Europa laten de gevolgen van de oorlog zich sterker voelen, maar Ahold Delhaize heeft de kosten goed in de hand, onder andere omdat de helft van de omzet uit huismerken bestaat. Daarmee doet de retailer beter dan veel sectorgenoten en dat is een extra troef in tijden van inflatie.

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Een winstwaarschuwing van Tesco veroorzaakt nevenschade in de foodretail: inflatie en concurrentie doen de marges verdampen, in een markt die terugvalt naar ‘normale’ omzetten na de pandemie. Colruyt zit in het oog van de storm, Ahold Delhaize voelt zich niet aangesproken.   Quasi-perfecte storm De Britse marktleider kwam woensdag nochtans met uitzonderlijk goede cijfers: de omzet en het marktaandeel stegen, de winst verdrievoudigde zelfs. Het venijn zat echter in de staart: dat feestje blijft niet duren, zei CEO Ken Murphy. Hij schetste een wel erg delicate samenloop van omstandigheden: foodretail zit in een ‘quasi-perfecte storm’.   De oorlog in Oekraïne...

Meer Food
Bekijk meer
  • Getir Londen
    iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen

    The sky is dan toch niet the limit voor flitsbezorgers: meteen na Gorillas kondigen ook Getir en Zapp aan dat ze dringend moeten bezuinigen.

  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer

    Colruyt verandert zijn prijsaanduidingen: op de prijsetiketten zien klanten niet langer wanneer de prijs is verlaagd in reactie op de concurrentie. Alleen eigen promo’s staan voortaan in het rood.

  • iconFood25 mei, 2022
    Carrefour ontkent geruchten over verkoop Poolse winkels

    Carrefour ontkent dat het zijn Poolse supermarkten zou hebben verkocht aan het investeringsfonds Mid Europa Partners. Poolse media hadden dat nieuws woensdagochtend gemeld. De Franse supermarktgroep tekent mooie groeicijfers op in Polen.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be