RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags veggie/vegan
  • Onderwerpen duurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Appetijt voor plantaardig dieet blijft beperkt in Vlaanderen

icon
Food13 februari, 2024
Shutterstock.com

Vlamingen nemen maar mondjesmaat de bocht naar een meer plantaardig eetpatroon. Toch groeit het aantal flexitariërs. Op hen wil de Vlaamse overheid sterker inzetten om de noodzakelijke “eiwitshift” te realiseren.

Trage eiwitshift

In 2014 haalden Vlamingen nog 39% van hun eiwitten uit plantaardig eten, de overige 61% uit dierlijke producten. In 2023 werd dat respectievelijk 41 en 59%, blijkt uit een nieuw overheidsrapport waarover De Morgen bericht. Daarmee zitten we nog ver van de ambitie van de Vlaamse overheid om tegen 2030 naar een verhouding van 60% plantaardige en 40% dierlijke eiwitten te evolueren – één van de doelstellingen van de “eiwitshift op ons bord”, die kadert binnen de Green Deal.

Die eiwitshift moet milieuwinst opleveren, omdat dierlijke producten een grotere milieuvoetafdruk hebben dan plantaardige eiwitbronnen. Bovendien is het ook goed voor de gezondheid: volgens de Voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven nemen we best plantaardige producten als basis voor elke maaltijd, met dierlijke producten als een aanvulling.

Positief signaal

Uit het nieuwe rapport blijkt echter dat Vlamingen nog erg gehecht blijven aan een traditioneler voedingspatroon op basis van vlees en vis, waarvan de consumptie amper daalt: tussen 2016 en 2022 kochten ze slechts 1,9% minder vlees en vis, en 9% meer vleesvervangers zoals tofu of veggieburgers.

Geen grote verschuiving, maar toch een positief signaal, vindt beleidsadviseur Kristof Rubens van het Departement Omgeving. Volgens hem gaat het de goede kant op: “De noodzaak van meer plantaardig eten is bekender dan in 2014. De plantaardige producten zijn ook verbeterd en het aanbod is vergroot”, zegt hij aan VRT.

Bovendien groeit het aantal flexitariërs, dus mensen die niet meer elke dag vlees of vis eten: ze vertegenwoordigen nu 43% van de Vlamingen en zijn al een heel stuk is opgeschoven richting de 60-40 verhouding. Op die doelgroep wil de Vlaamse overheid verder inzetten, onder andere met de campagne “halfhalf” die sinds afgelopen najaar Vlamingen aanmoedigt om de helft van de week voor een plantaardige maaltijd te kiezen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

  • icon
    Food27 mei, 2025
    Strengere reclameregels voor ongezonde voeding botsen op scepticisme

    Voedingsbedrijven en retailers leggen zichzelf strengere regels op rond marketing naar jongeren: de leeftijdsgrens gaat omhoog, de toepassing rond scholen en op sociale media wordt strikter. Maar zelfregulering krijgt ook kritiek.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN