RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags veggie/vegan
  • Onderwerpen duurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Appetijt voor plantaardig dieet blijft beperkt in Vlaanderen

icon
Food13 februari, 2024
Shutterstock.com

Vlamingen nemen maar mondjesmaat de bocht naar een meer plantaardig eetpatroon. Toch groeit het aantal flexitariërs. Op hen wil de Vlaamse overheid sterker inzetten om de noodzakelijke “eiwitshift” te realiseren.

Trage eiwitshift

In 2014 haalden Vlamingen nog 39% van hun eiwitten uit plantaardig eten, de overige 61% uit dierlijke producten. In 2023 werd dat respectievelijk 41 en 59%, blijkt uit een nieuw overheidsrapport waarover De Morgen bericht. Daarmee zitten we nog ver van de ambitie van de Vlaamse overheid om tegen 2030 naar een verhouding van 60% plantaardige en 40% dierlijke eiwitten te evolueren – één van de doelstellingen van de “eiwitshift op ons bord”, die kadert binnen de Green Deal.

Die eiwitshift moet milieuwinst opleveren, omdat dierlijke producten een grotere milieuvoetafdruk hebben dan plantaardige eiwitbronnen. Bovendien is het ook goed voor de gezondheid: volgens de Voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven nemen we best plantaardige producten als basis voor elke maaltijd, met dierlijke producten als een aanvulling.

Positief signaal

Uit het nieuwe rapport blijkt echter dat Vlamingen nog erg gehecht blijven aan een traditioneler voedingspatroon op basis van vlees en vis, waarvan de consumptie amper daalt: tussen 2016 en 2022 kochten ze slechts 1,9% minder vlees en vis, en 9% meer vleesvervangers zoals tofu of veggieburgers.

Geen grote verschuiving, maar toch een positief signaal, vindt beleidsadviseur Kristof Rubens van het Departement Omgeving. Volgens hem gaat het de goede kant op: “De noodzaak van meer plantaardig eten is bekender dan in 2014. De plantaardige producten zijn ook verbeterd en het aanbod is vergroot”, zegt hij aan VRT.

Bovendien groeit het aantal flexitariërs, dus mensen die niet meer elke dag vlees of vis eten: ze vertegenwoordigen nu 43% van de Vlamingen en zijn al een heel stuk is opgeschoven richting de 60-40 verhouding. Op die doelgroep wil de Vlaamse overheid verder inzetten, onder andere met de campagne “halfhalf” die sinds afgelopen najaar Vlamingen aanmoedigt om de helft van de week voor een plantaardige maaltijd te kiezen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN