RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourDelhaize
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour en Delhaize zetten muziek uit voor stille uurtjes

icon
Food29 november, 2022
Shutterstock.com

(update) Carrefour zet twee uur per dag de muziek uit, Delhaize beperkt tussen 9 en 10 uur de geluiden. Met die “stille uurtjes” willen de supermarktketens het winkelen aangenamer maken voor wie hoogsensitief is of op het autismespectrum zit.

Winkelen in rust

Tussen 14 en 16 uur worden bij filialen van Carrefour voortaan elke dag – behalve op zaterdag – de lichten gedimd en de muziek uitgezet. Ook de microfoongesprekken worden gedempt: niet (alleen) om energie te besparen, maar met als doel een rustige sfeer te creëren en het winkelen zo aangenamer en toegankelijker te maken voor personen die te veel prikkels lastig vinden.

Liefst 100.000 mensen in België zijn hoogsensitief en zijn dus zeer gevoelig zijn voor drukte en lawaai, zegt de keten. Affiches in de winkels leggen het initiatief aan klanten uit. In 2018 voerde de Britse supermarktketen Morrisons al zo’n prikkelarm uurtje in voor klanten.

De maatregel kadert in het integratieplan van Carrefour, waarmee de retailer wil bijdragen tot een tolerantere wereld voor iedereen. “Het is de bedoeling dat deze mensen in alle rust hun boodschappen kunnen doen”, klinkt het. Althans, toch in de geïntegreerde Hyper- en Market-supermarkten, want franchisenemers zijn vrij om de maatregel toe te passen zoals ze willen.

Minder ochtendprikkels

Ook Delhaize gaat voor “stille winkeluren”. Gisteren, woensdag 30 november, organiseerde de concurrerende supermarktketen voor het eerst een stil uur in de vestiging Léopold III in Evere. Het project loopt er nu vier weken lang, van maandag tot vrijdag tussen 9 en 10 uur ‘s morgen, als test. Met het oog op mensen met autismespectrumstoornissen worden sensorische prikkels in de winkel tot een minimum herleid: lichten worden gedimd, de muziek en commerciële winkelmededelingen afgezet, de biep-geluiden aan de kassa gaan stiller, winkelkarretjes worden op de parking even niet op hun plaats gerold en er worden voorrangskassa’s geopend.

“Aangezien het aantal zintuiglijke prikkels die iemand met ASS per dag kan verwerken snel wordt bereikt, is het ochtenduur geschikter voor hen om hun boodschappen te doen omdat ze op dat moment het minst overprikkeld zijn”, verdedigt Delhaize het vroege uur, na raad te vragen aan gespecialiseerde organisaties. Andere winkels zullen zich vanaf maandag 5 december bij dit initiatief aansluiten. Delhaize zal deze test vervolgens evalueren en de mogelijkheid overwegen om dit initiatief uit te breiden tot de overgrote meerderheid van haar supermarkten, afhankelijk van de technische mogelijkheden.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Carrefour zet twee uur per dag de muziek uit, Delhaize beperkt tussen 9 en 10 uur de geluiden. Met die “stille uurtjes” willen de supermarktketens het winkelen aangenamer maken voor wie hoogsensitief is of op het autismespectrum zit.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 maart, 2023
    Delhaize en vakbonden alweer uit elkaar zonder resultaat: wat nu?

    Overleg tussen de vakbonden en de directie van Delhaize heeft vandaag weer niks opgeleverd. De directie blijft er bij dat er geen ruimte is tot onderhandelen, volgens de vakbonden, die zich nu over verdere stappen bezinnen.

  • icon
    Food28 maart, 2023
    [In beeld] La Place opent nieuw concept in Hema-winkels

    De restaurantketen La Place introduceert een nieuw foodconcept in de HEMA-vestiging in Hilversum. Twee typisch Nederlandse bedrijven slaan hiermee de handen in elkaar.

  • icon
    Food27 maart, 2023
    67 supermarkten Delhaize blijven maandag dicht

    Van de 128 Delhaize-filialen in eigen beheer blijven er ook maandag opnieuw 67 dicht. In de distributiecentra verloopt het werk normaal. Als nieuw overleg dinsdag mislukt, staat een sociaal bemiddelaar klaar.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN