RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags kweekvlees
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eerste Europese aanvraag tot goedkeuring kweekvlees is een feit – of toch niet?

icon
Food14 september, 2023
Shutterstock.com

Een fabrikant van kweekvlees zegt als eerste aan de Europese voedselautoriteit groen licht te hebben gevraagd voor de commercialisering van vlees uit bioreactoren. De goedkeuring kan evenwel nog jaren aanslepen.

Duitse startup

De aanvrager is de Duitse startup The Cultivated B, de kweekvleesdochter van Infamily Foods. Die fabrikant van duurzame vleeswaren en hybride vlees-en groenteproducten uit Noordrijn-Westfalen vraagt groen licht voor de commercialisering van een product op basis van kweekvlees en plantaardige eiwitten, vergelijkbaar met een hotdog of een knakworst, meldt Lebensmittel Zeitung.

Het is het eerste bedrijf ter wereld dat een kweekvleesproduct registreert bij de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid. Omdat kweekvlees valt onder de Novel Food Regulation van de Europese Unie, moet het product een rigoureuze goedkeuringsprocedure doorlopen die minstens achttien maanden en wellicht zelfs enkele jaren zal duren.

The Cultivated B produceert bioreactoren in Canada en positioneerde zich tot nu toe als leverancier van technologie aan kweekvleesfabrikanten, maar wijzigt nu zijn strategie om ook zelf kweekvlees te gaan commercialiseren. Die stap past in de duurzame eiwitstrategie van de groep Infamily Foods.

Hoge verwachtingen

In de Verenigde Staten verkregen twee producenten recent al de toelating om cellulair vlees uit bioreactoren op de markt te brengen. Ook in Singapore is de commercialisering van kweekvlees toegelaten.

Internationaal zijn de verwachtingen voor deze nieuwe productcategorie hooggespannen omdat kweekvlees diervriendelijk, schoon, veilig en duurzaam is: de productie zou in vergelijking met de traditionele veeteelt 80 tot 90% minder broeikasgassen uitstoten en 45% minder energie, 90% minder water en 99% minder land verbruiken. Toch zijn er nog heel wat technologische en financiële drempels te nemen vooraleer het op grote schaal op de markt kan komen. En dan is het nog wachten op de reacties van de consument.

Verwarring

Update: er lijkt enige verwarring te bestaan over de aard van het proces dat The Cultivated B met voedselautoriteit EFSA in gang heeft gezet. Alle reglementaire aanvragen bij de EFSA worden openbaar vermeld op hun website, maar tot op heden is er geen online registratie van enige indiening voor een kweekvleesbedrijf, inclusief The Cultivated B. Het bedrijf spreekt in haar persbericht van een “pre-indieningsproces” dat echter formeel niet bestaat. Mogelijk heeft The Cultivated B zich enkel geregistreerd om een identificatiecode te verkrijgen op het EFSA-platform, zoals veel kweekvleesbedrijven al enige tijd hebben gedaan. In tegenstelling tot wat het bedrijf suggereert, betekent dit niet de start van een regelgevend proces bij de EFSA.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN