RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Coca-Cola
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Coca-Cola de bioscoopbezoeker een drankje tracht te verkopen

icon
Food9 oktober, 2023
Bart Pelgrims, Coca-Cola Europacific Partners

Na een rampzalige pandemie trekt de buitenhuisconsumptie weer aan, ziet Coca-Cola Europacific Partners. De drankenfabrikant past de principes van categoriemanagement toe in het versnipperde away-from-home-kanaal om groei te realiseren.

Gefragmenteerd kanaal

In retail letten consumenten momenteel op hun budget: ze kopen minder, en áls ze kopen, dan kopen ze meer huismerken en meer promoties. Hoe gedraagt de consument zich in tijden van koopkrachtcrisis in het buitenhuiskanaal? “De pandemie had een enorme impact, maar we observeren een revival, ondanks de druk op het gezinsbudget. Zeker de jongere generaties bezoeken weer vaker die buitenhuiskanalen, maar we zien wel wat verschuivingen: mensen gaan wat minder vaak naar het klassieke restaurant en iets vaker naar quick service-restaurants. Dat is makkelijker sneller en goedkoper”, zegt Bart Pelgrims van Coca-Cola Europacific Partners.

Pelgrims is bij de drankenfabrikant al heel lang actief in categoriemanagement, shoppermarketing en marketing. Begin dit jaar nam hij de uitdaging aan om commercial development te gaan leiden in het buitenhuiskanaal. Een hele verandering: “In retail is alles heel gestructureerd, je hebt er tien à vijftien klanten, die allemaal centraal geleid worden. Je beschikt over veel data, het is allemaal op feiten en cijfers gebaseerd. En dan kom je in een omgeving van ongeveer 100.000 outlets, heel gefragmenteerd, minder georganiseerd, met minder data… Daarin proberen we onze weg te vinden.”

De consument aanspreken

De klanten in dat buitenhuiskanaal hebben sterk uiteenlopende profielen: het gaat van het café of de frituur om de hoek tot ketens van tankstationwinkels, pretparken, bioscopen… “Hoe kunnen wij hen helpen om samen categorieën te ontwikkelen? Dat is de uitdaging die we aangaan met een dedicated team, dat onder commercial development valt en niet onder verkoop. Zo blijven we neutraal, kunnen we met onze klanten samen een categoriestrategie bepalen, ongeacht de commerciële negotiaties. We starten joint business plannen met onze grotere klanten, om samen de strategie te bepalen: waar liggen de groeikansen met samen waarde te creëren?”

Eén van de belangrijkste pijlers is data-analyse. “Ook al is de data in dit kanaal schaars, toch proberen we ze om te zetten naar inzichten en strategieën. Daarbij vertrekken we altijd van een ‘triple win’: wat wil de consument, hoe kunnen we de uitbater helpen om zijn omzet te vergroten, en hoe kunnen we onze merken inzetten om deze groei te realiseren? Dat is niet fundamenteel anders dan in retail.”

Taart groter maken

Maar waar haal je de data? “We hebben een panel waarin consumenten aangeven waar ze de afgelopen 24 uur geweest zijn: welke outlets hebben ze bezocht, wat hebben ze gekocht, waarom, wat, hoeveel… Met nationale klanten delen we ook transactiedata. Op basis daarvan ontwikkelen we modellen om te bepalen waar de groeimogelijkheden liggen. Kunnen we de taart groter maken? Wat zijn de hefbomen om daaraan te werken? Tot slot hebben we ook heel veel ad-hoc research om onze consumenten goed te begrijpen.”

De uitdaging: bezoekers een drankje laten kopen. Consumenten komen misschien binnen voor een broodje, om te tanken of om een film te bekijken. Een drankje kopen is in veel outlets niet top of mind zoals in de supermarkt. Dat vergt een andere benadering, zegt Pelgrims. “Het vertrekpunt is altijd waardecreatie: hoe kunnen we samen meerwaarde creëren, bijvoorbeeld door het assortiment te optimaliseren, bepaalde merken in de kijker te zetten met een activatie, POS materiaal in te zetten… Denk aan een ‘meal deal’ bijvoorbeeld: je koopt een broodje, neem er dan een drankje bij, eventueel met een korting.”

De consument aanspreken

Een belangrijk verschil is wel dat je buitenhuis rechtstreeks de consument aanspreekt, degene die bestelt én consumeert, terwijl in retail de shopper niet altijd voor zichzelf koopt. Nog een verschil: in retail kan je veel afspraken maken op de hoofdkantoren, buitenhuis moet je vaak elke outlet individueel benaderen. “We bekijken welke outlets we fysiek willen bezoeken met onze field sales organisatie. Dat combineren we met andere manieren om ze te contacteren: calls, e-mailcampagnes, onlineportalen…”

Hoe Coca-Cola de principes van categoriemanagement toepast op het out-of-homekanaal, daarover vertelt Bart Pelgrims meer op het Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail, op 19 oktober in Antwerpen. Die dag presenteren we de resultaten van een onderzoek naar categoriemanagement bij non-food retailers. De founding father van categoriemanagement, Brian Harris, deelt zijn visie, net als Davy Van Raemdonck van GfK en een retailpanel met vertegenwoordigers van onder andere Oh’Green en Multipharma. Afspraak op 19 oktober? Schrijf je snel in via de link hieronder. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper je ticket!

Ja, ik bestel mijn ticket voor het Category Management Congress
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food20 juni, 2025
    AB InBev raakt maar niet af van Russisch dochterbedrijf

    Opnieuw hebben de Russische autoriteiten de verkoop van het belang van AB InBev in haar Russische joint venture met de Turkse brouwer Anadolu Efes geblokkeerd. De brouwer probeert al jaren af te raken van het Russische filiaal.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Paul Bulcke neemt afscheid van Nestlé-top

    Na een loopbaan van bijna een halve eeuw bij Nestlé legt Paul Bulcke in april 2026 zijn functie als voorzitter van de raad van bestuur neer. De Belg wordt opgevolgd door de Spanjaard Pablo Isla, ex-topman van Inditex.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN