RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Fairtrade BelgiumLidl
  • Onderwerpen Category Management Congressduurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe duurzaamheid en categoriemanagement hand in hand gaan bij Lidl

icon
Food2 oktober, 2024
Lidl

Voor het tweede jaar op rij is Lidl de grootste Fairtrade-verkoper in België. De discounter maakt impact door heldere keuzes te maken in het assortiment en zo de shopper te ontzorgen: ook dat is categoriemanagement.

“Duurzaam hoeft niet duur te zijn”

In 2017 nam Lidl België een gedurfde stap door keuzes op het gebied van duurzaamheid niet aan consumenten over te laten. “Het ging de afgelopen jaren enkel om de prijs. Vandaag is het klimaat er niet naar om de klant te vragen meer te betalen voor een duurzame standaard. Als je consumenten de keuze laat tussen een duurzamere of een goedkopere variant die minder duurzaam is, dan wint de prijs”, zei Isabelle Colbrandt van Lidl daarover.

Het is een interessante uitdaging voor categoriemanagers: hoe breed moet je gaan in je assortiment? “Het is aan ons om die keuzes te maken. Ons model is duidelijk: wij kiezen ervoor om in bepaalde categorieën enkel de duurzame variant in het assortiment te leggen. Dat matcht voor veel mensen niet met een discounter, maar duurzaam hoeft niet duur te zijn. Dat is een fout vertrekpunt. Het past bovendien bij ons DNA: we staan voor eenvoud, in keuze, in assortiment, in winkelinrichting én in labeling.”

Kiezen voor impact

Het gaat over eenvoud en volume, zegt Colbrandt: “Als wij met ons uitgekiend assortiment in één categorie omschakelen, dan hebben we onmiddellijk veel meer impact. Zo hebben we vanuit België mooie initiatieven opgezet die intussen ook doorstromen naar andere landen: denk aan onze Way to Go-chocolade, die de lat nog hoger legt dan Fairtrade, met een leefbaar inkomen voor de cacaoboeren als doelstelling.”

Lidl kiest ervoor om te werken met de erkende, goed onderbouwde internationale standaarden, waaronder Fairtrade. “Als je kiest voor Fairtrade, kies je voor het hele pakket,” zegt Philippe Weiler, CEO van Fairtrade België. “Het is een standaard met duidelijk criteria, er is geen grijze zone. Kies je voor impact, dan kies je voor Fairtrade. We certificeren, maar creëren ook samen impact op het terrein. We helpen bedrijven ook om zich voor te bereiden op de Europese ‘due diligence’-wetgeving die eraan komt op het vlak van duurzaamheid, ontbossing en dwangarbeid bijvoorbeeld.” Want straks is duurzaamheid géén keuze meer.

Zorgeloos winkelen

Dankzij heldere keuzes is Lidl al twee jaar op rij de Fairtrade-retailer van het jaar. Aan de zowat vier miljoen euro aan Fairtrade-premies die jaarlijks gegenereerd worden in België, draagt Lidl ruim 700.000 euro bij, een sterke prestatie voor een retailer met een marktaandeel van 9,6%. “Het is fijn om die erkenning te krijgen voor het geleverde werk en het is ook een leuke interne competitieve strijd: je wil dat label niet afgeven. Er zijn retailers die ons kort op de hielen zitten, dat is een extra motivatie.”

Maar uiteindelijk gaat het ook en vooral om de shopper: “Mensen ervaren meer en meer keuzestress, ook qua duurzaamheidskeuzes. Wat moet je kiezen om zonder schuldgevoel te consumeren? Het is voor consumenten onmogelijk dat te weten voor elke productcategorie. Wij maken die keuze voor hen. Je kan bij Lidl zorgeloos winkelen.”

Fairtrade werkkledij

Focuscategorieën zijn momenteel koffie, cacao en bananen. “We kijken naar categorieën die makkelijk in hun geheel om te schakelen zijn. Cacao is dankbaar: we kunnen die inkopen voor ons Way to Go-huismerk. Waarom zouden we dan onze chocoladespread ook niet Way to Go maken? We lanceren nu ook een Way to Go-fruitsap. Verder denken we aan bloemen, waar we nog stappen kunnen zetten. En wat veel mensen niet weten, is dat de werkkledij van al onze winkelmedewerkers van Fairtrade-katoen is gemaakt.”

Op 10 oktober, op het FMCG & Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail, vertellen Isabelle Colbrandt en Philippe Weiler hoe ze shoppers helpen om makkelijker duurzame keuzes te maken. Er zit Way to Go chocolade in de goodiebag bovendien. Ook op de affiche die dag: sprekers van Perfetti Van Melle, Nationale Loterij, Impaqtr én Carrefour-CEO Geoffroy Gersdorff die zijn visie zal geven op samenwerking met leveranciers. Tickets bestel je nog snel via de knop hieronder.

Ja, ik kom naar het FMCG & Category Management Congress op 10 oktober
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN