RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen InflatieRetailDetail Food Congress
  • Geografie België
  • Personen Jonathan Hertog
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Huismerken zullen door deze crisis nog aan belang winnen”

icon
Food16 mei, 2022

Koopgedrag verandert vandaag ingrijpend, nu de prijzen van A-merken in de supermarkt gevoelig stijgen. Onder andere met huismerken en de SuperPluskaart zet Delhaize sterker in op koopkracht.

Prijs is weer top of mind

De inflatie slaat in België harder toe dan in de buurlanden, een pervers gevolg van de automatische loonindexering. Dat bezorgt foodretailers moeilijke tijden: ze kunnen de stijgende kosten moeilijk doorrekenen. Zeker de positionering van Delhaize vormt in crisistijden een uitdaging. “De perceptie weegt, terwijl we in realiteit met onze huismerken zeer betaalbare oplossingen hebben voor onze klanten”, bevestigt Jonathan Hertog, VP Fresh & Strategic Sourcing bij Delhaize. Hij komt spreken op het RetailDetail Food Congress, op 9 juni in Antwerpen.

De foodretailer is mee met alle trends, maar moet vandaag weer ‘back to basics’. “Waar zijn klanten naar op zoek? Ze willen goed – vaak gezond – eten, tijd besparen en geld besparen. Dat laatste vooral nu. Dat zijn de basics in foodretail, en die moeten we vandaag actualiseren. Ik ben ervan overtuigd dat onze ‘beter eten’-strategie er stààt en enorm relevant blijft, maar wij moeten gezien de context meer dan ooit inzetten op betaalbaarheid en koopkracht. Er zit zoveel druk op de markt dat de prijs weer top of mind is voor de shopper. Onze SuperPluskaart wordt hierbij meer en meer gebruikt en maakt echt het verschil.”

Huismerken winnen aan populariteit

Delhaize ziet hoe het koopgedrag nu snel verandert. De afgelopen jaren bleef het aandeel van private label gestaag stijgen, maar tijdens de pandemie viel die groei terug: “Nationale merken hebben tijdens Covid gewonnen, omdat mensen meer zekerheid zochten, en ook een stukje ‘indulgence’. Maar in maart keerde die trend: al het terrein dat de merken hadden gewonnen, is in één maand weggevaagd. Dat is enorm. In België zagen we ook dat het aandeel van de discounters licht terugviel tijdens de pandemie, maar in het eerste kwartaal van 2022 zetten ze weer een grote stap vooruit.”

Inzetten op koopkracht

Fabrikanten kwamen tot voor kort nog weg met hun prijsverhogingen, maar dat lijkt nu te keren. Zij duwen klanten richting private label. Het aandeel van voeding in het budget stijgt opnieuw, mensen worden met de neus op de feiten gedrukt: ze hebben nu minder geld voor leuke diensten en activiteiten. “Wij zien vooral klanten verschuiven naar private label, maar er zijn ook klanten die meer ‘shoppen’ en onze winkels combineren met andere retailers.”

Private label is in deze context zeker een sterkte voor Delhaize. “We gaan onze eigen merken nog meer uitspelen als manier voor de klant om slimme keuzes te maken. Daar hebben we een sterke troef, met een huismerk dat vaak zelfs van betere kwaliteit is als een vergelijkbaar A-merk en 15 tot 30% goedkoper kan zijn. We hebben ook eersteprijsproducten op alle belangrijke referenties. Dat, gecombineerd met de kortingen tot 15% voor SuperPlusleden, is wel een antwoord richting klant. En we gaan in de nabije toekomst nog substantieel verder inzetten op deze koopkracht.”

Trouwere klanten

Ook de recente lancering van het bezorgabonnement Delivery+ past perfect in die logica: “Delivery+ is voor ons een manier om bestellen voor loyale home delivery klanten goedkoper te maken. Dat leerden we uit de telecommarkt : hoe meer producten je aanbiedt in een bundel, hoe minder gauw mensen zullen weglopen. Als we klanten op meer verschillende fronten kunnen bedienen, zowel offline als online, dan worden ze trouwer aan het merk Delhaize.”

Ook benieuwd hoe Delhaize inspeelt op het veranderend koopgedrag van prijsbewuste klanten? Jonathan Hertog spreekt op het RetailDetail Food Congress, dat op 9 juni plaatsvindt in Antwerpen. Ook op het podium die dag: sprekers van Deloitte, Coca-Cola, Nestlé, Kriket, Pieter Pot, VLAM, Gorillas en Mosa Meat. Een niet te missen afspraak voor foodprofessionals! Voordelige earlybirdtickets bestellen kan nog tot 18 mei via de knop hieronder.

Ik bestel tickets voor het RetailDetail Food Congress
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN