Lidl heeft afgelopen boekjaar opnieuw een forse omzetstijging gerealiseerd, die in grote mate te danken is aan winkelopeningen op internationale markten. De discounter stuurt zijn omnichannel- en non-foodstrategie bij.
Onlineomzet daalde
Lidl heeft opnieuw een uitstekend jaar achter de rug: de omzet in het afgelopen boekjaar, dat eindigde op 28 februari, steeg met 5,3% naar 132,1 miljard euro. De internationale activiteiten van de retailer vertegenwoordigen zowat 80% van de omzet, op de Duitse thuismarkt heeft het bedrijf de kaap van de dertig miljard omzet genomen, meldt Lebensmittel Zeitung.
De internationale groei is mede te danken aan het openen van honderden bijkomende winkels, met name in Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Ook in België plant de discounter een versnelling, met tachtig nieuwe winkels in de pijplijn tegen eind 2038. In de Verenigde Staten verloopt de expansie wel moeizamer.
Online zag Lidl de omzet dalen, maar een geactualiseerde omnichannelstrategie moet soelaas brengen. Daarbij hoort een vernieuwde focus op doe-het-zelfmerk Parkside en sportmerk Crivit, waarvoor de retailer nu een grootschalige campagne lanceert in dertig landen. Non-food is niet langer een louter in/out-promotieartikel bij de discounter, maar een vast onderdeel van het aanbod, tegen vaste prijzen.