RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven LidlSchwarz Gruppe
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Internationale groei Lidl vertraagt, maar marges blijven op peil

icon
Food29 november, 2022
Shutterstock.com

De internationale activiteiten van Lidl boeken een mooie omzetstijging, al vertraagt het groeiritme wel wat na de pandemie. De discounter slaagt erin de marges meer dan op peil te houden in de meeste landen, met één pijnlijke uitzondering…

Stijgend marktaandeel

De Duitse discounter Lidl is nu actief in 32 landen: recent kwamen Letland (oktober 2021) en Estland (maart 2022) erbij. De retailer heeft zijn internationale activiteiten – alle activiteiten buiten Duitsland, samen goed voor meer dan 66% van de totale omzet van de retailer – ondergebracht in de vennootschap Lidl Stiftung & Co KG. Daarvan zijn nu de resultaten bekend voor het gebroken boekjaar 2021/22, dat eindigde in februari 2022. Analisten van Barclays doken in de cijfers.

De omzet van de internationale operaties bij Lidl groeide in dat afgelopen boekjaar met 7,1% tot 66,7 miljard euro, wat iets minder goed is dan de groei met 9,5% in het vorige boekjaar. Deze vertraging is niet onlogisch gezien het opheffen van de Covid-restricties. Lidl won wel marktaandeel in de meeste landen. De retailer blijft sterk inzetten op expansie: de investeringen stegen met 13%, terug naar pre-Covid niveaus.

Gemengde prestaties

In Frankrijk steeg de omzet met 4,1% naar 15,1 miljard euro en bedraagt het marktaandeel bijna 8%. De retailer opende er vorig jaar wel 35 nieuwe winkels en investeert sterk in communicatie. In Spanje ging de omzet 6,6% hoger, naar 5,1 miljard euro, onder meer dank zij de opening van 40 winkels. De discounter is er de nummer drie met een marktaandeel van 5,8% (de Spaanse markt is nog erg versnipperd). In Italië opende de retailer 42 winkels en heeft er nu 700. De omzet groeide met 6,9% naar 5,9 miljard euro. In het Verenigd Koninkrijk realiseerde Lidl een omzet van 7,8 miljard pond (9 miljard euro), een bescheiden groei met 1,5%.

Het contrast is wel groot met de recordverliezen die Lidl in België liet noteren. Die zijn het gevolg van hoge investeringen in expansie en stijgende operationele kosten in de winkels, die hun assortiment verruimen en sterker inzetten op vers, wat meer arbeid vergt op de winkelvloer. De Belgische omzet ging 2,2% lager, tot 2,59 miljard euro. De concurrentie is er dan ook heftig.

Sterke marges

De EBITDA-marge kromp wel met twintig basispunten, maar blijft met 6,83% hoger dan die van de meeste sectorgenoten en ook hoger dan in de jaren voor de pandemie. De brutomarge ging tien basispunten lager, de personeelskosten gingen hoger door expansie en loonsverhogingen. De discounter heeft echter geen productiviteitsprobleem: de omzet per voltijds equivalent steeg naar 396.000 euro per jaar. Met een operationele marge van 4,3% doet Lidl beter dan het gemiddelde in de Europese foodretail.

Voor het lopende boekjaar verwacht Lidl een gematigde omzetgroei en een nettowinst op niveau van het vorige jaar. Er zijn echter te veel onzekerheden om concrete vooruitzichten te communiceren. Wel blijft de retailer inzetten op expansie, op de modernisering van zijn winkelnetwerk en op de internationalisering van zijn internetactiviteiten. In Frankrijk ziet Lidl potentieel om van de huidige 1550 winkels naar 1800 door te groeien, in Spanje staan 150 nieuwe winkels en vier logistieke hubs op de planning tegen 2024. In Italië moeten er 150 winkels bijkomen tegen 2024, met een potentieel van duizend winkels tegen 2030.

Verticale integratie

Wat met online, een harde noot voor harddiscounters? Moederbedrijf Schwarz Group maakte eerder al bekend dat de onlineverkopen bij Lidl en Kaufland amper 1,3% bedragen van de totale omzet van de groep. Klanten kunnen bij Lidl nog steeds geen voeding online bestellen of laten bezorgen. Wel breidt de discounter het digitale getrouwheidsprogramma Lidl Plus verder uit in Europa. In Frankrijk bijvoorbeeld heeft die app al meer dan vijf miljoen gebruikers, en hun gemiddelde winkelkar is 50% hoger dan die van andere klanten. In verschillende landen integreert Lidl ook een betaaldienst in de app.

Opmerkelijk, tot slot, is het gegeven dat Lidl ook inzet op verticale integratie, bijvoorbeeld in transport en productie. Recent startte de retailer zijn eigen rederij, Tailwind Shipping Lines, om de bevoorradingsketen en de hoge containerkosten beter onder controle te houden. Ook nam de discounter een aantal fabrikanten over, waaronder een producent van pasta onder huismerken, en een papierfabriek.

Omzetgroei Lidl International

Operationele marge Lidl International

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De internationale activiteiten van Lidl boeken een mooie omzetstijging, al vertraagt het groeiritme wel wat na de pandemie. De discounter slaagt erin de marges meer dan op peil te houden in de meeste landen, met één pijnlijke uitzondering…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin3 februari, 2023
    Casino wil Jardiland en Boulangerie Louise overnemen

    Casino voert overnamegesprekken met Teract, een Franse retailgroep met verschillende tuinformules en biowinkels. Onder andere Jardiland en Boulangerie Louise zijn ook actief in Wallonië.

  • icon
    Food3 februari, 2023
    Koper gevonden voor Metro Antwerpen-Noord?

    Twee overnamekandidaten hebben zich aangemeld voor de vroegere Metro-winkel in Antwerpen-Noord. Onder andere Horeca Totaal toont interesse in de overblijvende vestiging.

  • icon
    Food3 februari, 2023
    Colruyt Group neemt Franse voedingsgroothandel over

    Colruyt Group blijft investeren in de Franse markt van de gemakswinkels. De retailer neemt voedingsgroothandel Degrenne Distribution over, een familiebedrijf dat zowat 1.800 lokale winkels bevoorraadt in het noordwesten en in de regio Ile-de-France.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN