RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiGfKPauwels SauzenPietercil Delby's
  • Onderwerpen Trade & Shopper Marketing Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Je hebt loodgieters en je hebt kampioenen” – Het Trade & Shopper Marketing Congress in zes quotes

icon
Food21 oktober, 2022

Strategische samenwerking in tijden van inflatie en prijsconflicten: geen evidentie, maar de zes sprekers op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co bezorgden de meer dan honderd deelnemers verhelderende analyses en inspirerende cases. Een beknopte samenvatting.

“Retailers hebben geen schapadvies nodig”

Trade & Shopper Marketing, waar hebben we dat eigenlijk voor nodig, in tijden van kortetermijnfocus? Is het vandaag voor retailers en fabrikanten eigenlijk nog mogelijk om de louter transactionele relatie te overstijgen en strategische samenwerking aan te gaan? Dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co trapte af met enkele pertinente vragen en ook met de resultaten van een exclusief onderzoek. Daar kwamen enkele opmerkelijke conclusies uit.

We komen er later nog uitgebreid op terug, maar toch al dit: een commercieel akkoord is voor de retailer een voorwaarde, alvorens over strategische samenwerking te praten. Goed om weten met de eindejaarsgesprekken in het vooruitzicht. Ook bijzonder: retailers hebben niet altijd zo’n hoge dunk van de capaciteiten bij de fabrikanten. Er gaapt een wijde kloof tussen verwachtingen en realiteit, blijkbaar. Promoties op maat? Fabrikanten krijgen nul op honderd. Prijszettingsanalyses? Een duidelijke fail. En schappenplannen opmaken, dat kunnen foodretailers zelf wel, danku.

Welke retailer staat het meest open voor strategische samenwerking? Jumbo, zo blijkt. Niet onlogisch, de nieuwkomer kent de Belgische markt nog onvoldoende. En wie heeft de meeste expertise? Dat is nog altijd Colruyt. Volgende week meer!

“Dit is nog maar een begin!”

“Consumenten betalen nu maandelijks meer voor energie dan voor de boodschappen. 39% van de gezinnen heeft het moeilijk om rond te komen. Gedrag verandert dus”, duidde Davy Van Raemdonck van GfK. In België staat de FMCG-omzet onder druk: de volumes dalen als gevolg van de hoge inflatie. Shoppers beginnen te downtraden, ze kopen ook minder categorieën. “En dit is nog maar een begin,” klinkt het, want die daling wordt voorlopig nog vooral door de hogere klassen veroorzaakt, die meer buitenhuis consumeren.

Huismerken zitten weer in de lift, A-merken en premiummerken zien kopers wegvloeien naar de harddiscounters en naar private label. De promotie-intensiteit daalt, de minimum aan te kopen hoeveelheid bij promoties neemt toe voor de huismerken. En terwijl hyper- en supermarkten spartelen, winnen harddiscounters en proximiteit weer marktaandeel. E-commerce plafonneert, maar grenswinkelen kent een sterke groei. Naar Frankrijk, inderdaad.

“Je hebt loodgieters en je hebt kampioenen”

Omgaan met prijsissues, het is vandaag een grote prioriteit voor alle spelers in de markt. Terwijl het ene bedrijf improviseert en de leiding pas repareert wanneer ze lekt, zijn anderen allang voorbereid en goed gewapend, schetste Miguel De Witte van StepUp RGM. Het niet zo geheime wapen? Revenue Growth Management, kortweg RGM.

Enkele adviezen? Ontwikkel de art and science van de prijszetting. Re-engineer product en verpakking om prijsdrempels te nemen. Pas promotieplannen aan. En vooral: wacht niet! Essentieel is het begrijpen van de dynamiek tussen je basisprijselasticiteit en je promotieprijselasticiteit, in de zoektocht naar het optimale prijspunt.

“Niemand zat op ons te wachten”

De koers is van Pauwels, of toch minstens het veldrijden. En het sauzenrayon, dat sinds de inval van de fabrikant nooit meer hetzelfde zal zijn. De marktleider in de frituren, tevens belangrijk huismerkenfabrikant, zag dat er ruimte was voor een frisse wind in de ingedommelde sauzencategorie en beraamde een mooi uitgewerkt plan. Maar op de hoofdkantoren van de supermarktketens had men er geen oren naar.

Dus moest het anders: bottom-up, via de zelfstandige ondernemers en via uitdagers als Jumbo, die wél interesse toonden. Plots ging het snel: “Eind 2021 hadden we al 5 retailers en 250 zelfstandigen overtuigd. Intussen liggen we al in 1500 winkels,” aldus Mark Cardon en Koen Torfs. “En nu bellen de andere retailers ons zelf op.” Het merk duikt ook op bij Quick.

Handelspartners waarderen de startup-mentaliteit en de frisse aanpak van Pauwels, category managers werden ambassadeurs binnen hun bedrijf. De fabrikant heeft geen in beton gegoten nationaal promoplan, wel aangepaste plannen per retailer. Supermarkten kunnen exclusieve smaken krijgen. Via geotargeting benadert Pauwels de VVA’s rond elke winkel digitaal. Nu is de uitdaging om snel een niveau hoger te schakelen qua marketing, om te blijven groeien.

“Covid was een geschenk uit de hemel”

“Ook op een Food of the World-categorie zat niemand te wachten toen we ermee begonnen,” zei Stéphanie Teetaert van Pietercil Delby’s. Zonder marktonderzoek, zonder cijfers, maar wel met een zorgvuldig opgebouwd merkenportfolio en veel aandacht voor een leesbaar schap zette de ‘food broker’ kleine stapjes. Een eerste doorbraak kwam er met inhaken op het Chinees nieuwjaar. Een event dat vandaag goed is ingeburgerd en goed is voor meer dan duizend displays elk jaar.

Toen kwam de pandemie: mensen sloegen aan het koken en gingen op zoek naar inspiratie en variatie. “Covid was een geschenk uit de hemel.” Pietercil gaat resoluut voor een klantspecifieke benadering, organiseert het schap overzichtelijk per keuken, zet in op secundaire plaatsingen bij de verscategorieën en ziet dat 75% van de aankopen gepland is. Verdere groei moet komen van het verhogen van de aankoopfrequentie. “Blijf altijd de vraag stellen: wat zou de shopper ervan denken? We zien nog veel opportuniteiten, want de wereldkeuken is gezond, gemakkelijk, betaalbaar, en biedt variatie.”

“A-merken als ankerpunt”

“Wij zijn de uitvinder van de discount, maar ook de koning van de proximiteit met onze 440 winkels”, aldus Natalie Duthoy van Aldi. Bij deze keten geen keuzestress: 1800 artikelen, 90% eigen merken, kwaliteit als startpunt. Om beter in te spelen om de snel veranderende shopperverwachtingen gooide het bedrijf wel de inkooporganisatie om. “Onze inkopers waren ook product manager, het was een ‘twee in één’-job. Drie jaar geleden schoolden we iedereen om tot category manager.”

Het takenpakket wijzigde: categoriemanagers herevalueren het assortiment permanent in functie van de shopper op basis van trends, behoeften, feedback en data. Dat verloopt volgens een vast proces, dat we helder kregen uitgelegd. Een greep uit de voorbeelden? “We delen de rekken zo in dat klanten snel hun weg vinden, soms met het A-merk als ankerpunt. Vroeger stonden de salamiblokjes bij de salami en kaasblokjes bij de kaas. Nu hebben we een aperoblok. Gewoon door de producten te verplaatsen zagen we een groei met dubbele cijfers. Door vergelijkende analyses ontdekten we dat zure room en gezouten boter ontbraken in het assortiment.”

Aldi onderhoudt langetermijnrelaties met veel leveranciers en ontwikkelt assortimenten in nauwe samenwerking. Zo kon de discounter tegen alle adviezen in een succesvol eigen merk in wijn ontwikkelen, Ballaturi. Bij VDB Frozen Foods vond Aldi caloriearme ijsjes met fruitsmaken. En in partnership met Tomeco lanceerde de keten in primeur Belgische watermeloen. “Een groot succes, volgend jaar breiden we de capaciteit nog uit.”

“En strategisch samenwerken met merkfabrikanten, doen jullie dat?” Een vraag uit de zaal. “Doen we niet,” was het duidelijke antwoord.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Strategische samenwerking in tijden van inflatie en prijsconflicten: geen evidentie, maar de zes sprekers op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co bezorgden de meer dan honderd deelnemers verhelderende analyses en inspirerende cases. Een beknopte samenvatting.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 maart, 2023
    Jumbo-aandelen herverdeeld over familie

    De kinderen van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd hebben nu elk een derde van de supermarktketen in handen. De herschikking volgt op het overlijden van Karel van Eerd in december.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Mondelez maakt meer Tuc en Prince in Herentals

    Mondelez breidt zijn koekjesfabriek in Herentals verder uit. In 2024 moeten een extra productielijn voor Tuc-zoutjes en een hele nieuwe productiehal voor Prince klaar zijn.

  • icon
    Food22 maart, 2023
    Opmerkelijke primeur: prijskorting voor Duvel

    Voor het eerst in z’n geschiedenis staat Duvel in promotie. Nooit eerder gaf het blonde biermerk prijskorting, maar de concurrentie in de biermarkt blijkt bikkelhard…

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN