RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen Expansie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo mikt nu op 50 Belgische winkels in 2025

icon
Food18 september, 2023

Jumbo geeft België niet op, maar gunt zichzelf wat meer tijd: vijftig winkels in 2025 is nu het doel en winstgevendheid is geen jaren veraf meer. Het assortiment wordt bijgestuurd om de Vlaming te overtuigen.

Weerbarstig

Jumbo had zich de komst naar België anders voorgesteld, geven topmannen Ton van Veen en Peter Isaac toe. Het loopt moeizamer dan gedacht, maar van opgeven is geen sprake: “Vorig jaar hebben we wel alles opnieuw even tegen het licht gehouden, om vervolgens volmondig ja te zeggen tegen de verdere groei in België”, zeggen ze in een interview met HLN. “We are here to stay!”

“De omstandigheden in België zijn weerbarstiger dan we vier jaar geleden dachten”, voegt Van Veen toe: Jumbo had hier op betere prijzen en marges gerekend, maar het margeprofiel in België is vergelijkbaar met dat in Nederland. Dat de supermarktketen in België nog verlies maakt (4,1 miljoen euro vorig jaar) verontrust de topman echter niet: Jumbo focust op de lange termijn. “Het moment waarop we winst gaan maken, is geen jaren veraf meer.”

Vertraging

De teller staat na bijna vier jaar op dertig Belgische winkels. Dat de expansie zo traag verloopt, heeft te maken met de vergunningswetgeving: in België wordt bijna letterlijk voor elk project systematisch beroep aangetekend. Dat veroorzaakt telkens tot anderhalf jaar vertraging. “Die honderd vestigingen in een paar jaar, dát hadden we misschien beter niet gezegd.” Vijftig winkels in 2025 is volgens Van Veen “aannemelijk”.

Jumbo moet de Vlaamse consument nog overtuigen van zijn onderscheidende formule, beseffen de topmannen. 3.000 van de 16.000 referenties zijn nu unieke Belgische referenties: daar heeft de keten nog stappen te zetten. “We merken: hoe dichter richting West-Vlaanderen, hoe groter de behoefte ook aan meer regionale, Belgische producten.”

Foodmarkt

Toch geloven Isaac en Van Veen in de kracht van de Jumbo-formule: “Er is in België werkelijk geen andere supermarkt die zo ver wil gaan in de combinatie van laagste prijs, grootste assortiment en beste service. Noem ons dus gerust een Colhaize.” Waarmee ze doelen op de prijzen van Colruyt in combinatie met het assortiment van Delhaize.

Jumbo bevestigt ook dat de eerste Belgische Foodmarkt in het najaar van 2024 zal openen in Gent, op de site waar ook Decathlon en Weba gevestigd zijn. Foodmarkt is een formule met een dubbel zo groot assortiment en meer beleving: chefs bereiden er maaltijden in de winkel en er is ook een restaurant, het Jumbo Foodcafé, waar je ter plaatse kan eten. E-commerce met bezorgen aan huis is echter nog niet voor morgen: daarvoor moet Jumbo eerst meer winkels hebben in Vlaanderen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN