RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen AnalyseBedrijfsresultaten
  • Geografie BelgiëNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo stagneert in Nederland, verliest in België

icon
Food3 januari, 2023

Jumbo heeft last van het “bewogen jaar”: het marktaandeel stagneert en de omzet groeide maar met 3,2%, ondanks een inflatie van meer dan 10%. Stilstaan betekent echter achteruitgaan, zeker met België als blok aan het been.

Stilstand in het thuisland

Eerst het positieve nieuws: voor het eerst breekt Jumbo door de grens van tien miljard euro omzet. Toch was 2022 verder geen hoogvlieger voor de Nederlandse supermarktgroep: de groei van 3,2% was wel licht hoger dan de markt (3%), maar wel beduidend onder het niveau van de inflatie. Supermarktketens hebben het overal moeilijk om de forse kostenstijgingen en inflatie aan de consument door te rekenen, zoals in België ook marktleider Colruyt al bewees.

Vlaggenschip Jumbo haalde in 2022 een marktaandeel van 22% in Nederland, wat quasi evenveel is als een jaar eerder. Restaurantformule La Place haalde 107 miljoen euro omzet, wat “weer in de richting” komt van de pre-coronajaren, maar dus nog steeds onder dat niveau blijft. Online is er sprake van 4,5% groei, maar op dat gebied heeft de keten zich laten inhalen door Albert Heijn en Picnic. Niet Jumbo, maar Picnic is vandaag namelijk de tweede grootste websupermarkt van Nederland.

De Nederlandse supermarktgroep wijst op het “uitzonderlijk en bewogen jaar” dat het familiebedrijf heeft meegemaakt. Daarmee doelt het niet alleen op de hoge inflatie en lastige economische omstandigheden, maar ook op de interne klappen die de familie Van Eerd te verwerken kreeg. Jumbo-grondlegger Karel van Eerd overleed vorige maand op 84-jarige leeftijd, terwijl de aanhouding en vervolgens het aftreden van algemeen directeur Frits van Eerd “veel impact had op de Jumbo-organisatie”.

België blok aan het been

Toch lijkt ook de toekomst problematisch: “Terwijl Albert Heijn vorig jaar twee mooie overnames deed, groeit Jumbo in Nederland niet meer”, observeert RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck. “In 2023 willen ze in Nederland slechts drie winkels openen, terwijl ze er in 2022 al twee sloten. In België gaan ze nog maar voor tien openingen per jaar, terwijl het plan vroeger vijftien winkels per jaar was. Dat moet ook om een winstgevende schaal te bereiken.”

Meer zelfs, Jumbo importeert problemen. “De enige ‘groei’ komt dus uit België, maar dat is net een blok aan het been. Door de beperkte schaal is de Belgische tak nog verlieslatend, terwijl de personeelskosten, energiekosten en huurkosten er hoger zijn dan in Nederland. Het duurt nog zeker twee à drie jaar vooraleer Jumbo in België winst kan draaien, in tussentijd blijft de winstgevendheid zeer zwaar onder druk.”

Aangezien er geen groei is in Nederland, kan Jumbo de Belgische verliezen niet goedmaken. Integendeel: vervangend CEO Ton van Veen geeft zelf toe dat de marges in deze tijden kleiner zijn. Ook de inhaalslag online vergt nog heel wat investeringen en La Place vormt slechts een druppel op een hete plaat. Ton van Veen zegt niettemin op “koersvaste wijze” verder te gaan en de “onoverkomelijke” extra kosten voorlopig te slikken.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN