RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo ziet winst verder verdampen

icon
Food29 februari, 2024

Op een omzet van ruim elf miljard euro hield Jumbo vorig jaar slechts 22 miljoen euro winst over. Ook dit jaar wordt uitdagend, zegt de supermarktketen, die inzet op kostenbesparingen en “duurzame groei” in België.

Zorgwekkende cijfers

De winstgevendheid van Jumbo staat fors onder druk: van 137 miljoen euro in 2020 zakte het resultaat na belastingen naar 114 miljoen in 2021, 80 miljoen in 2022 en zelfs slechts 22 miljoen euro in 2023. Die forse daling – met 75% – is een gevolg van sterk stijgende kosten, die de retailer door de harde prijsconcurrentie niet kan doorrekenen aan de consument. In Nederland staat immers al twee opeenvolgende jaren ook het marktaandeel onder druk.

Als gevolg van de zorgwekkende cijfers betaalt eigenaarsfamilie van Eerd zichzelf deze keer geen dividend uit. Om er weer bovenop te komen, herbekijkt het bedrijf de strategische prioriteiten. Kostenbeheersing staat voorop: de sponsorbudgetten gingen al omlaag en winkeldiefstal wordt “creatief” aangepakt. Inkoop via de Europese retailallianties Epic Partners en Everest moeten de prijscompetitiviteit en de marges verbeteren. Retailmedia moeten extra inkomsten genereren.

Opmerkelijk ook: hoewel restaurantketen La Place een goed jaar draaide, heeft Jumbo het strategisch belang ervan heroverwogen. “Daarmee komt La Place meer op afstand te staan”, zegt het jaarverslag. Een vage bewoording. De boekwaarde van de merknaam werd verlaagd.

Belgische ambities bijgesteld

Wat zegt het jaarverslag over de Belgische ambities? Jumbo blijft geloven in de Belgische markt, maar kampt met een dilemma: om winstgevend te worden is kritische massa nodig, maar expansie vraagt forse investeringen en dat geld is er nu niet. Bovendien herhaalt Jumbo de bekende klacht dat concurrenten met bezwaarprocedures de opening van nieuwe Jumbo-winkels proberen te voorkomen of te vertragen.

De verwachting om binnen vijf jaar naar honderd Belgische winkels te groeien, is vanwege de veranderende marktomstandigheden niet langer realistisch, beseft de keten: “Wel blijven we duurzame groei realiseren; we rekenen er nu op dat we eind 2025 zo’n vijftig winkels hebben geopend. Dat doen we bij voorkeur in nauwe samenwerking met franchisenemers.” Daarmee bevestigt het jaarverslag eigenlijk enkel officieel de bijgestelde ambities die Jumbo in september vorig jaar al kenbaar maakte.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN