RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Landmarkt: veelbelovend nieuw concept in Amsterdam

icon
Food9 april, 2011

Het eerste filiaal van de nieuwe foodformule “Landmarkt” opende donderdag 7 april in Amsterdan Noord. Hein Strijker nam voor RetailDetail een kijkje en testte of Landmarkt zijn ambitieuze belofte « een overdekte markplaats » te zijn « met de beste versproducten zoveel als mogelijk direct bij de producent/boerderij geselecteerd en tegen concurrerende prijzen » waarmaakt.

Een charmante (super)markt

We treffen een winkel met een totale oppervlakte van om en bij de 1.200m² (700 m² VVO) waarop in totaal +/- 2.000 producten verkocht worden. Naast de winkel heeft Landmarkt bovendien een restaurant met zowat 50 zitplaatsen, een terras en een Zuid-Europees lijkende bar waar de maaltijden vers bereid worden door een kok en zijn team.

 

Het assortiment in de winkel is grofweg in te delen in twee groepen:

1) Typische Landmarktproductgroepen (brood, AGF, kaas, vlees en vis) worden ruim uitgemeten met een breed en diep assortiment, hoogwaardige uitstraling en dito service. Het brood wordt verzorgd door Du Perron (Market Food Group BV) met een breed scala authentieke, biologische brood- en banketproducten. Vlees en vis worden door een exclusieve samenwerkingspartner per productgroep ingevuld. Enkel AGF en kaas zijn productgroepen die daadwerkelijk door diverse lokale ondernemers aangeleverd worden.

 

De uitstraling van Landmarkt is er één waarbij alle zintuigen worden geprikkeld. Er is veel te zien, veel te ruiken, veel te proeven en veel te horen. De productgroepen brood, vlees en vis worden bijvoorbeeld gepresenteerd in afgebakende ruimtes die een eigen identiteit, winkelpersoneel en sfeer ademen. Zo worden de producten aangeprezen door vakmensen die als marktkooplui hun waar staan te promoten. De belofte van markt met hoogwaardige producten wordt op die manier volop waargemaakt.

 

2) Overig assortiment food/non-food. Om consumenten toe te laten al hun boodschappen bij Landmarkt te doen zonder al te veel ruimte te gebruiken, vult Landmarkt aan met een breed, doch ondiepe selectie van A-merken en private labels/lokale labels en wat specifieke producten gericht op moslims. Alle basics zijn voorhanden, maar voor specifieke ontbijtproducten, zuivel, wijn en non-food producten is de keuze beperkt. Laat staan voor een keuze van A-merk, private label, special label en white label per producttype. Hiervoor is de ruimte domweg te beperkt.

 

Eigenzinnig en ambachtelijk

De instore uitstraling is professioneel en industrieel met veel wit, staal en hout. De productpresentatie is ambachtelijk en verzorgd, soms aangevuld met een aardig detail in het verlengde van de “missie” van Landmarkt (een traditionele kar met fruit, een boom en een voorsteven van een Nederlands schip). De schappenrekken lijken uit de inboedel van een bouwmarkt te zijn overgenomen, maar voldoen prima bij het imago van eerlijke retailer.

 

De winkelinrichting is eigenlijk het beste voor te stellen als een kruising tussen de formules Marqt en La Place. In de merkcommunicatie kiest Landmarkt dan weer eigenzinnig voor een logo waarbij “het doodshoofd en de botten” van een piratenvlag ingeruild zijn voor een appel en mes en vork. Basiskleuren achter de formule zijn fluoriserend roze en groen/geel (wat associaties met kleuren van een « echte » markt oproept).

 

Lokaal Amsterdam

Landmarkt ligt een tikkeltje verscholen naast de Schellingwouderbrug in Amsterdam Noord. Toch is de locatie zo gek nog niet. Er is gelegenheid voor gratis parkeren, een groot terras, een tuin voor eigen gewassen en veel traffic en exposure-mogelijkheid dankzij de brug en de duizenden auto’s die er dagelijks langs rijden.

Landmarkt kiest met die locatie bewust de doelgroep van lokale bewoners van de omliggende wijken Ijburg, Landelijk Noord, Amsterdam Noord en Zeeburg/Oost. De grote groep van toeristen en dagjesmensen zijn geen primaire keuze, maar altijd welkom volgens oprichter Harm van Dijk.


Een voldane belofte

Landmarkt lijkt zijn centrale belofte van overdekte markt voor mooie producten met regionale binding voor het grootste deel waar te maken. Het winkelconcept springt bovendien in het oog door een unieke combinatie van winkel én restaurant met verse maaltijden. Onder meer dankzij die originele winkel- en eetbeleving, wordt Landmarkt ongetwijfeld een geduchte concurrent van Marqt, het enseigne dat in Amsterdam al eerder in het gat sprong tussen de supermarkten en de biologische winkels.

 

– Hein Strijker

 

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN