RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Nestlé
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenOvername
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nestlé snijdt zijn diepvriespizza’s af

icon
Food25 april, 2023
Jeannet-holland / Shutterstock.com

Nestlé verkoopt zijn diepvriespizza’s (gedeeltelijk) aan investeerdersgroep PAI. Zo slankt de FMCG-reus verder af, want het bedrijf groeit momenteel alleen door prijsstijgingen.

Consument slikt hogere prijzen

Vorig kwartaal steeg de omzet bij Nestlé met 5,6% tot 23,5 miljard Zwitserse frank (24 miljard euro). Autonoom bedroeg de groei 9,3%, maar die was wel volledig te danken aan prijsstijgingen. Consumenten kozen niet gauw voor goedkopere varianten, ondanks de gemiddeld 9,8% hogere prijzen. “De teams hebben ijverig gewerkt aan volumebescherming en een veerkrachtige mix”, zegt CEO Mark Schneider tevreden.

In Europa was er 9,7% organische groei: 10,7% kwam van hogere prijzen, maar het volume kromp wel met 1%. Opvallend: de afdeling Purina PetCare presteerde het sterkst, terwijl ook e-commerce nog stevig groeide (+13,6%). E-commerce is al goed voor 16,2% van de totale omzet van de groep.

Pizza krijgt eigen leven

Nestlé en private-equitybedrijf PAI Partners zijn overeengekomen een joint venture op te richten voor de diepvriespizza’s in Europa. “Het nieuwe samenwerkingsverband biedt het beste platform om het volledige potentieel van deze activiteit te ontwikkelen”, aldus Schneider, want de categorie zou concurrentieel en dynamisch zijn. Nestlé behoudt een niet-controlerend belang met gelijke stemrechten naast PAI Partners, blijft investeren in het bedrijf en zal winstuitkeringen ontvangen.

De deal zal naar verwachting in de tweede helft van 2023 worden afgerond. Nestlé’s diepvriespizza’s kwamen een jaar geleden nog in opspraak, nadat twee kinderen overleden aan de gevolgen van E.coli-besmetting. Nog meer dan vijftig besmettingen bleken terug te leiden tot Buitoni Fraîch’Up-pizza’s, die in een fabriek in het Noord-Franse Caudry werden gemaakt. Het parket van Parijs opende ook een gerechtelijk onderzoek.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food21 mei, 2025
    Crisp boekte stevig verlies in 2023

    De Nederlandse onlineversmarkt Crisp eindigde 2023 fors in de rode cijfers ondanks een mooie omzetstijging. Ook vorig jaar groeide de retailer met dubbele cijfers, dit jaar wil het bedrijf operationeel winstgevend worden.

  • icon
    Food21 mei, 2025
    Greenyard in het rood

    Ondanks een stijgende omzet eindigde Greenyard zijn boekjaar in de rode cijfers. De marges staan onder druk en de kosten stijgen in een onzekere macro-economische context.

  • icon
    Food20 mei, 2025
    Picnic haalt Coca-Cola en Nutella goedkoper uit Duitsland

    Picnic zet zijn strijd tegen Europese “inkoopmuren” verder. De Nederlandse onlinesupermarkt voert campagne met een vijftigtal populaire merkproducten, die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN