RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Nestlé
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nestlé ziet prijsinflatie het jaar kapen

icon
Food28 juli, 2022

“De prijzen nemen het dit jaar over”, geeft ook Nestlé toe. De FMCG-producent verhoogt de jaarverwachtingen na sterke groei, maar kan de inflatie toch niet helemaal bijbenen.

Prijzen met 6,5% omhoog

Nestlé haalde in eerste jaarhelft 8,1% meer vergelijkbare omzet. Reden genoeg om de omzetprognose voor het hele jaar meteen ook naar boven te herzien: de KitKat-maker verwacht nu een netto-omzetgroei van 7 tot 8%, in plaats van de eerder geraamde 5%.

De groei is, zoals bij de meeste collega’s, te danken aan de prijsstijgingen van de laatste maanden. In eerste helft van het jaar heeft Nestlé de prijzen van zijn producten gemiddeld met 6,5% verhoogd. Ter vergelijking: de inflatie van de voedselprijzen in België bedraagt ondertussen al 9%.

“De prijzen nemen het dit jaar over, nu de inflatie zo sterk is”, reageert CEO Mark Schneider volgens de Financial Times. “Natuurlijk doen we er alles aan om consumenten te beschermen tegen stijgende prijzen, maar we moeten ook ons bedrijf beschermen.” De verkoopvolumes groeiden niettemin nog met 1,7%.

Inflatie niet bij te houden

Consumenten schakelen slechts zeer beperkt over op goedkopere producten en vooral de verkoop voor onderweg zwol opnieuw aan na twee jaar coronabeperkingen. Nu mensen weer meer buitenkomen, naar kantoor en op restaurant gaan, stijgt de koffieverkoop sterk, net als de omzet van snoeprepen.

Toch kan Nestlé de stijgende kosten niet volledig compenseren met hogere prijzen. Het bedrijf boet licht marge in: de onderliggende operationele winstmarge daalde met een half procentpunt tot 16,9%, volgens Schneider als gevolg van vertragingen tussen kosteninflatie en prijsmaatregelen. Voor het hele jaar rekent de Purina-producent nu op een marge van 17%.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food21 mei, 2025
    Greenyard in het rood

    Ondanks een stijgende omzet eindigde Greenyard zijn boekjaar in de rode cijfers. De marges staan onder druk en de kosten stijgen in een onzekere macro-economische context.

  • icon
    Food20 mei, 2025
    Picnic haalt Coca-Cola en Nutella goedkoper uit Duitsland

    Picnic zet zijn strijd tegen Europese “inkoopmuren” verder. De Nederlandse onlinesupermarkt voert campagne met een vijftigtal populaire merkproducten, die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.

  • icon
    Food20 mei, 2025
    Spadel investeert in startup die drinkwater uit de lucht haalt

    Via investeringsvehikel The Source neemt Spadel een participatie in de Frans-Tunesische startup Kumulus, die hoogwaardig drinkwater uit de lucht wil halen, zelfs in de woestijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN