BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
user
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ocado boekt forse operationele winst

iconFood1 juli, 2014

Verdere expansie in het VK

Of dit goede halfjaarresultaat betekent dat Ocado voor het eerst in haar veertienjarige bestaan over een volledig boekjaar zwarte cijfers gaat schrijven, is echter twijfelachtig: de online retailer heeft immers aangekondigd dat te gaan investeren in de bouw van een derde distributiecentrum, dat naar verluidt zo’n 250 miljoen euro gaat kosten.

 

Daarnaast wil Ocado de komende drie jaar 100 miljoen pond (125 miljoen euro) aan extra werkkapitaal investeren in de verdere expansie van de operatie in het Verenigd Koninkrijk. Naast de bouw van het nieuwe customer fulfilment center, zal onder meer ook het bestaande centrum in Dordon verder worden uitgebreid.

 

Investeringen in Morrisons

Al die investeringen zijn alleen valide als de operationele basis klopt. Vandaar ook, dat het operationele resultaat in de 24 weken tot 18 mei 2014 een opsteker is voor Ocado. De winst van 7,5 miljoen pond sterling (9,4 miljoen euro) is een veel beter resultaat dan de eerste jaarhelft van 2013, toen Ocado een operationeel verlies van 1 miljoen pond (1,25 miljoen euro) moest slikken.

 

In februari dit jaar rapporteerde Ocado over heel 2013 nog een verlies van 12,5 miljoen pond (15,6 miljoen euro), terwijl het in 2012 bijna zwarte cijfers noteerde. Toen was er immers sprake van een minimaal verlies van 0,6 miljoen pond (750.000 euro). Dat het verlies in 2013 opliep, had alles te maken met de investeringen in de capaciteit, met name om de samenwerking met Morrissons – destijds de enige van de vier grote Britse supermarktorganisaties die online nog echt van start moest – van de grond te tillen.

 

Meer omzet, meer items

Die samenwerking – die startte op 10 januari dit jaar – leidt nu tot een 15,6 procent hogere omzet in het eerste halve jaar, die uitkomt op 442,4 miljoen pond (ruim 552 miljoen euro). Ocado voert nu ruim 35.000 items tegen 31.000 een jaar geleden en bovendien heeft het een webshop voor diervoeding en -benodigdheden gestart met 8.000 items en zijn er plannen om in de tweede helft van 2014 een speciale webshop voor huishoudelijke artikelen te starten.

 

“De online markt voor levensmiddelen blijft sneller groeien dan de omzet via de traditionele fysieke supermarkten“, reageert Ocado-topman Tim Steiner, die zich echter realiseert dat het online groeitempo iets onder druk staat. “De totale groei wordt op dit moment wat afgeremd door voorzichtige consumenten, die wat terughoudender zijn in hun bestedingen”, aldus Steiner. “Maar tegelijkertijd heeft Ocado wel beter gepresteerd dan zijn belangrijkste online concurrenten.”

 

Steiner preludeert zelfs op een internationale uitrol van het Ocado-systeem. “De succesvolle start van Morrisons.com is zeer bemoedigend en zorgt voor mogelijkheden om in de toekomst via samenwerking de waarde van ons intellectueel eigendom verder te commercialiseren”, aldus de Ocado-chef. “We blijven investeren in mogelijke samenwerking, want de vraag naar online boodschappen doen groeit internationaal.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Verdere expansie in het VK Of dit goede halfjaarresultaat betekent dat Ocado voor het eerst in haar veertienjarige bestaan over een volledig boekjaar zwarte cijfers gaat schrijven, is echter twijfelachtig: de online retailer heeft immers aangekondigd dat te gaan investeren in de bouw van een derde distributiecentrum, dat naar verluidt zo’n 250 miljoen euro gaat kosten.   Daarnaast wil Ocado de komende drie jaar 100 miljoen pond (125 miljoen euro) aan extra werkkapitaal investeren in de verdere expansie van de operatie in het Verenigd Koninkrijk. Naast de bouw van het nieuwe customer fulfilment center, zal onder meer ook het bestaande...

Meer Food
Bekijk meer
  • Getir Londen
    iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen

    The sky is dan toch niet the limit voor flitsbezorgers: meteen na Gorillas kondigen ook Getir en Zapp aan dat ze dringend moeten bezuinigen.

  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer

    Colruyt verandert zijn prijsaanduidingen: op de prijsetiketten zien klanten niet langer wanneer de prijs is verlaagd in reactie op de concurrentie. Alleen eigen promo’s staan voortaan in het rood.

  • iconFood25 mei, 2022
    Carrefour ontkent geruchten over verkoop Poolse winkels

    Carrefour ontkent dat het zijn Poolse supermarkten zou hebben verkocht aan het investeringsfonds Mid Europa Partners. Poolse media hadden dat nieuws woensdagochtend gemeld. De Franse supermarktgroep tekent mooie groeicijfers op in Polen.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be