RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pascal Deckers (LD&Co): “Geef voorrang aan shopper en categorie”

icon
Food28 september, 2023
Pascal Deckers

Alle barrières wegnemen die een aankoop kunnen tegenhouden: het is één van de belangrijkste taken van de categoriemanager. Essentieel is dat je daarbij shopper en categorie eerst plaatst: “Met een verkooppraatje voor je eigen merk val je door de mand.”

Grote passie

“Wat maakt categoriemanagement zo’n boeiend vakgebied? Omdat het een aantal zaken crossfunctioneel combineert: er is de link met het strategisch denken van marketing en met de resultaatgerichte aanpak van verkoop. Het gaat ook over data: op zich betekenen die niks, het gaat om de inzichten die je eruit kan halen om de categorie te laten groeien.”

Aan het woord is Pascal Deckers, die na een loopbaan van meer dan twintig jaar bij Douwe Egberts en Lotus Bakeries de stap zette naar LD&Co om er samen met oprichter Luc Desmedt bedrijven te ondersteunen op het vlak van categoriemanagement. “Ik startte destijds als trainee bij Douwe Egberts, in marketingonderzoek. Na verschillende rollen in marketing en sales heb ik toch vastgesteld dat mijn grote passie bij categoriemanagement ligt.” Op het Category Management Congress van RetailDetail en LD&Co, op 19 oktober, komt Deckers zijn concrete visie op zijn vakgebied toelichten.

Langetermijnvisie

“Als je categoriemanagement goed wil aanpakken, moet je altijd categorie en shopper eerst plaatsen. Dat is mijn mantra. Soms wordt het een verdoken verkooppraatje voor je eigen referenties en merken, vooral wanneer categoriemanagement binnen de salesorganisatie is ingebed. Maar dan val je snel door de mand. Vanuit de categorie denken, dat betekent dat je ook de bril van de retailer moet opzetten. En, hoe vreemd dat ook mag klinken, dat je ook referenties van je concurrent gaat aanbevelen, of dat je in een schappenplan voldoende aandacht moet geven aan je concurrent – als dat de categorie kan helpen, uiteraard.”

De samenwerking met retailers is boeiend omdat de langetermijnvisie overheerst, los van de prijsnegotiaties en de inflatiediscussies. Retailers zijn experten in retailing en het managen van categorieën, maar iets minder sterk dan de meeste fabrikanten in het bouwen van merken. Bij fabrikanten is dat omgekeerd. “Categorie is het raakvlak, daar komt het verhaal samen.”

Gemeenschappelijke grond

Categoriemanagement is een vak apart: Deckers ziet het zelfs als een ambacht. “Als je het goed wil doen, dan gaat het hierom: alle barrières die een aankoop kunnen tegenhouden, moet je wegnemen. Je moet met je product aanwezig zijn, uiteraard, en op de juiste plaats. De prijstag is essentieel: geen prijstag betekent vaak geen aankoop. Vermijd promodeals die niet helder zijn. Maak het zo simpel mogelijk, anders haken shoppers af.”

Daarom is het belangrijk om ook de field sales force te betrekken: zij zijn elke dag in het winkelpunt, waar de magie plaatsvindt, bij de shopper. “Heb oog voor de last mile excellence. Op het hoofdkantoor kan je mooie plannen presenteren, maar als het daar blijft hangen heb je weinig impact.” Categoriemanagement is, tot slot, ook een vakgebied in volle evolutie. “Zeker met nieuwe technologieën die op ons afkomen, zoals AI. Hoe kan AI categoriemanagement naar het volgende niveau tillen? Dat is een evolutie die we in het oog moeten houden.”

Boek snel!

Hoe transformeer je categoriemanagement tot een strategisch speerpunt binnen commerciële organisaties? Tot welke tastbare resultaten leidt denken vanuit de categorie en de shopper? Hoe kom je tot een win-win-win resultaat voor retailer, fabrikant en shopper? Daarover presenteert Pascal Deckers op het Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail.

Die dag presenteren we de resultaten van een onderzoek naar categoriemanagement bij non-food retailers. Ook de founding father van categoriemanagement, Brian Harris, deelt zijn visie, net als sprekers van GfK, Coca-Cola en een panel met vertegenwoordigers van Oh’Green, Multipharma en Gamma. Afspraak op 19 oktober? Schrijf je snel in via de link hieronder. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper je ticket!

Ja, ik reserveer mijn ticket voor het Category Management Congress
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN