RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pascal Deckers (LD&Co): “Geef voorrang aan shopper en categorie”

icon
Food28 september, 2023
Pascal Deckers

Alle barrières wegnemen die een aankoop kunnen tegenhouden: het is één van de belangrijkste taken van de categoriemanager. Essentieel is dat je daarbij shopper en categorie eerst plaatst: “Met een verkooppraatje voor je eigen merk val je door de mand.”

Grote passie

“Wat maakt categoriemanagement zo’n boeiend vakgebied? Omdat het een aantal zaken crossfunctioneel combineert: er is de link met het strategisch denken van marketing en met de resultaatgerichte aanpak van verkoop. Het gaat ook over data: op zich betekenen die niks, het gaat om de inzichten die je eruit kan halen om de categorie te laten groeien.”

Aan het woord is Pascal Deckers, die na een loopbaan van meer dan twintig jaar bij Douwe Egberts en Lotus Bakeries de stap zette naar LD&Co om er samen met oprichter Luc Desmedt bedrijven te ondersteunen op het vlak van categoriemanagement. “Ik startte destijds als trainee bij Douwe Egberts, in marketingonderzoek. Na verschillende rollen in marketing en sales heb ik toch vastgesteld dat mijn grote passie bij categoriemanagement ligt.” Op het Category Management Congress van RetailDetail en LD&Co, op 19 oktober, komt Deckers zijn concrete visie op zijn vakgebied toelichten.

Langetermijnvisie

“Als je categoriemanagement goed wil aanpakken, moet je altijd categorie en shopper eerst plaatsen. Dat is mijn mantra. Soms wordt het een verdoken verkooppraatje voor je eigen referenties en merken, vooral wanneer categoriemanagement binnen de salesorganisatie is ingebed. Maar dan val je snel door de mand. Vanuit de categorie denken, dat betekent dat je ook de bril van de retailer moet opzetten. En, hoe vreemd dat ook mag klinken, dat je ook referenties van je concurrent gaat aanbevelen, of dat je in een schappenplan voldoende aandacht moet geven aan je concurrent – als dat de categorie kan helpen, uiteraard.”

De samenwerking met retailers is boeiend omdat de langetermijnvisie overheerst, los van de prijsnegotiaties en de inflatiediscussies. Retailers zijn experten in retailing en het managen van categorieën, maar iets minder sterk dan de meeste fabrikanten in het bouwen van merken. Bij fabrikanten is dat omgekeerd. “Categorie is het raakvlak, daar komt het verhaal samen.”

Gemeenschappelijke grond

Categoriemanagement is een vak apart: Deckers ziet het zelfs als een ambacht. “Als je het goed wil doen, dan gaat het hierom: alle barrières die een aankoop kunnen tegenhouden, moet je wegnemen. Je moet met je product aanwezig zijn, uiteraard, en op de juiste plaats. De prijstag is essentieel: geen prijstag betekent vaak geen aankoop. Vermijd promodeals die niet helder zijn. Maak het zo simpel mogelijk, anders haken shoppers af.”

Daarom is het belangrijk om ook de field sales force te betrekken: zij zijn elke dag in het winkelpunt, waar de magie plaatsvindt, bij de shopper. “Heb oog voor de last mile excellence. Op het hoofdkantoor kan je mooie plannen presenteren, maar als het daar blijft hangen heb je weinig impact.” Categoriemanagement is, tot slot, ook een vakgebied in volle evolutie. “Zeker met nieuwe technologieën die op ons afkomen, zoals AI. Hoe kan AI categoriemanagement naar het volgende niveau tillen? Dat is een evolutie die we in het oog moeten houden.”

Boek snel!

Hoe transformeer je categoriemanagement tot een strategisch speerpunt binnen commerciële organisaties? Tot welke tastbare resultaten leidt denken vanuit de categorie en de shopper? Hoe kom je tot een win-win-win resultaat voor retailer, fabrikant en shopper? Daarover presenteert Pascal Deckers op het Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail.

Die dag presenteren we de resultaten van een onderzoek naar categoriemanagement bij non-food retailers. Ook de founding father van categoriemanagement, Brian Harris, deelt zijn visie, net als sprekers van GfK, Coca-Cola en een panel met vertegenwoordigers van Oh’Green, Multipharma en Gamma. Afspraak op 19 oktober? Schrijf je snel in via de link hieronder. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper je ticket!

Ja, ik reserveer mijn ticket voor het Category Management Congress
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN