RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiCarrefourColruytDelhaizeLidl
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Supermarkten stimuleren ongezonde voedingsaankopen”

icon
Food29 augustus, 2023
Shutterstock.com

Supermarkten zetten consumenten niet aan tot gezondere voedingskeuzes: tegenover elke tien meter schapruimte voor ongezonde voeding staat slechts 3,6 meter gezonde voeding. Discounters Aldi, Lidl en Colruyt zijn nog de beste leerlingen.

Overaanbod ongezond

Er is in Vlaamse supermarkten een overaanbod aan ongezonde voeding en aan boodschappen die ongezonde voedingskeuzes promoten, blijkt uit een onderzoek van het Belgisch instituut voor gezondheid Sciensano dat zopas verscheen in het wetenschappelijke medische tijdschrift BMC.

De onderzoekers onderzochten het aanbod in 55 supermarkten van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Lidl en Aldi, in zestien Vlaamse gemeenten. Ze maten er onder andere de beschikbaarheid van gezonde voeding, door de verhouding na te gaan van de lineaire schapruimte voor gezond versus ongezond voedsel.

De resultaten spreken voor zich: over het geheel genomen bedroeg de gemiddelde verhouding tussen gezonde en ongezonde voeding in de supermarkten 0,36, wat betekent dat er 3,6 meter gezonde voeding was voor elke tien meter schaplengte ongezond voedsel.

Prominent uitgestald

Bovendien blijken ongezonde producten vaker prominent te worden uitgestald in de winkels. Aan de kassa’s is het aandeel ongezonde voeding het grootst: 97,5% van de producten is er ultrabewerkt, terwijl respectievelijk 72,2% en 58,5% ultrabewerkt was op de gondelhoofden aan de voor- en achterkant van de gangpaden.

Tot slot blijken ongezonde producten ook nadrukkelijker gepromoot te worden: zoetwaren en zoete koekjes zijn de voedselcategorieën met gemiddeld het hoogste aantal marketingboodschappen op verpakkingen per tien meter schaplengte.

Er waren wel significante verschillen tussen supermarktketens. De discounters Aldi en Lidl hadden samen met Colruyt de beste algemene verhouding gezonde tegenover ongezonde cumulatieve schaplengte. Bij Colruyt is de gunstige score deels te verklaren door de afwezigheid van producten aan de kassa’s. Delhaize heeft dan weer een veel betere score voor gezond aanbod op niet-prominente plaatsen in de winkel.

Zorgwekkend

Conclusie? Ondanks de toezeggingen van alle grote supermarktketens om gezondere voedselomgevingen in de winkels te bevorderen en te creëren, geven de bevindingen van het onderzoek aan dat consumenten momenteel eerder gestimuleerd worden om ongezonde in plaats van gezonde voedingsproducten te kopen. Zorgwekkend is bovendien dat winkels die gelegen zijn in wijken met lage gemiddelde inkomens, het slechtst scoren.

Ratio gezonde/ongezonde voeding in de rekken

Aldi0,45
Lidl0,39
Colruyt0,39
Gemiddeld0,36
Delhaize0,27
Carrefour0,25
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 juli, 2025
    Voormalig Albert Heijn-manager wordt tijdelijk marketingdirecteur bij Jumbo

    Jumbo heeft de gereputeerde marketingconsultant René Repko aangetrokken als marketingdirecteur ad interim na het onverwachte vertrek van Jorieke de Vries, die pas twee jaar geleden overkwam van Lidl.

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Duitse bioketen Alnatura verlaat Zwitserland

    Alnatura sluit tegen het eind van het jaar alle 25 winkels in Zwitserland. De Duitse keten van biologische supermarkten kon geen nieuwe franchisenemer vinden, nadat Migros de overeenkomst opzegde. Merk verdwijnt niet Sinds 2012 had Alnatura een franchiseovereenkomst met de Zwitserse marktleider, maar die liet eerder dit jaar weten dat hij het...

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Hoe Dia 300 supermarkten wil openen tegen 2029

    Het nieuwe strategische plan van Dia werpt de eerste vruchten af. De Spaanse supermarktketen wil 300 extra winkels tegen 2029, waarvan er vorig semester al 45 de deuren openden. Ook online is er dubbelcijferige groei.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN