RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen Prijsconcurrentie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Jumbo zijn prijsstrategie bijstuurt

icon
Food29 februari, 2024

Jumbo stopt met regionale prijsverschillen en stapt ook deels af van zijn dagelijkse lageprijzenbeleid, om sterker in te zetten op prijspromoties. Met die ingrepen hoopt de retailer zijn concurrentiepositie te verbeteren.

Ingrepen

Topman Ton van Veen had het in januari al aangekondigd bij de presentatie van de (teleurstellende) jaarresultaten: Jumbo keert terug naar de basis, onder de noemer “Jumbo zoals Jumbo bedoeld is”. De supermarktketen heeft het immers moeilijk op de Nederlandse thuismarkt, met nu al twee opeenvolgende jaren van marktaandeelverlies, en investeert miljoenen in een moeizaam verlopende Belgische expansie.

Verschillende ingrepen zijn intussen bekend. De retailer let scherper op de kosten, neemt creatieve maatregelen om het toenemende winkeldiefstalprobleem aan te pakken, zet sterker in op het adverteerdersplatform Jumbo Retail Media en koopt voortaan Europees in met retailallianties Epic Partners en Everest – wat al tot zichtbare conflicten met merkleveranciers heeft geleid. Ook de prijsstrategie gaat minstens gedeeltelijk op de schop: twee concrete bijsturingen worden zichtbaar.

Perceptiestrijd

Tot voor kort werkte Jumbo in Nederland met vijf verschillende prijslijnen, in functie van de lokale concurrentie in elke regio. Daardoor betaalden klanten in het noorden en het zuidoosten van het land soms wat meer dan in de drukke Randstad, bijvoorbeeld. Sinds november vorig jaar zijn die prijslijnen stap voor stap op één niveau gebracht, bevestigt de retailer aan Distrifood. Zo merken klanten in het hele land het meteen wanneer de supermarktketen de prijzen structureel verlaagt.

Dat er in de nieuwe folder van deze week voor zowel Nederland als België opnieuw enkele 1+1 en 2+1 promoties te zien zijn, is ook geen toeval: in plaats van enkel de nadruk te leggen op een laag prijsniveau elke dag, zoekt Jumbo voortaan vaker de aandacht met in het oog springende aanbiedingen. Want inderdaad, de supermarktketen stond altijd voor een strategie van dagelijkse lage prijzen (de Engelstalige vakterm is Everyday Low Prices of EDLP), als onderdeel van de 7 Zekerheden. Hiermee onderscheidde de retailer zich van concurrenten die sterker focussen op een “high-low” aanpak, met opvallende wekelijkse promoties.

Maar in een markt die steeds meer promogedreven wordt – onder andere onder impuls van rivaal Albert Heijn – wordt zo’n strategie moeilijk houdbaar: je verliest als retailer de strijd om de aandacht van de shopper, die in inflatietijden gevoeliger wordt voor prijsimpulsen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN