RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Aldi
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom nu ook Aldi een getrouwheidsprogramma test

icon
Food5 juli, 2024

In België test Aldi Nord voor het eerst een spaarprogramma in de app. Shoppers kunnen punten sparen om ze in te wisselen voor gratis producten. Maar uiteraard gaat het om meer dan enkel een middel om klanten te binden.

Punten inwisselen

Deze week verscheen een nieuwe functie in de Aldi-app in België: een getrouwheidsprogramma. Klanten kunnen in de app een profiel aanmaken en aan de kassa van deelnemende winkels een QR-code scannen om punten te verzamelen met hun aankopen. Die punten kunnen ze dan inwisselen voor gratis producten of kortingen.

Het pilootproject wordt uitgetest in een 70-tal Aldi-winkels in West-Vlaanderen en het noorden van Henegouwen, een representatieve regio met zowel stedelijke als landelijke en tweetalige winkels. De test wordt mee aangestuurd en opgevolgd vanuit Duitsland door Aldi Nord met het oog op een mogelijke internationale uitrol, lezen we in Duitse vakmedia.

Trouwe klanten belonen

Aldi moet zowat de laatste retailer zijn die met een loyaliteitsprogramma start – rivaal Lidl biedt al langer kortingen in z’n Plus-app. Het is een opmerkelijke strategische bocht voor de discounter, die complexiteit zoveel mogelijk mijdt. Het initiatief lijkt niet onlogisch: met meer dan 440 winkels en een marktpenetratie van meer dan 80% kan Aldi in België nauwelijks nog groeien door het openen van bijkomende vestigingen of het aantrekken van nieuwe klanten. Een spaarprogramma kan occasionele klanten ertoe aanzetten om vaker te komen en meer te kopen.

“Met de nieuwe toepassingen in onze app willen we trouwe klanten extra belonen, bovenop onze lage prijzen en wekelijkse promoties. Een klant die dus vaak bij Aldi boodschappen doet, zal op een slimme en gemakkelijke manier extra besparen,” zegt woordvoerder Jason Sevestre aan VRT.

Data zijn cruciaal

Maar dat is wellicht niet de volledige verklaring. Een app doet meer dan punten inwisselen en korting geven, hij verzamelt waardevolle shopperdata voor Aldi: gepersonaliseerde gegevens over het koopgedrag van de klanten. Zulke data zijn cruciaal geworden in de concurrentiestrijd. Ze laten toe om assortiment en acties beter af te stemmen op de wensen van het cliënteel en om klanten op termijn gerichte aanbiedingen te sturen.

Ook kunnen retailers data vermarkten door ze te verkopen aan leveranciers – een aspect dat voor Aldi met z’n beperkt aanbod merkproducten wat minder speelt, maar toch: de discounter bereikt een breed publiek dat voor heel wat adverteerders interessant kan zijn. Afwachten dus wat Aldi met de verzamelde data van plan is.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 mei, 2025
    Poké-keten Hawaiian eindigt expansiegolf in Den Haag

    De Belgische formule voor poké bowls Hawaiian heeft zijn 50e vestiging geopend in Den Haag. De snelle expansiegolf van de laatste jaren bereikt daarmee een eindpunt: nu wil de keten gaan focussen op verfijning in plaats van uitbreiding.

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Waarom het marktaandeel van discounters ook de komende vijf jaar blijft stijgen

    Met een focus op vaste lage prijzen, expansie in stadscentra, non-food en gezondheid blijven discounters de traditionele supermarktketens het vuur aan de schenen leggen. Aldi en Lidl behouden hun dominante positie.

  • icon
    Food21 mei, 2025
    Crisp boekte stevig verlies in 2023

    De Nederlandse onlineversmarkt Crisp eindigde 2023 fors in de rode cijfers ondanks een mooie omzetstijging. Ook vorig jaar groeide de retailer met dubbele cijfers, dit jaar wil het bedrijf operationeel winstgevend worden.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN