RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom ook Colruyt zwicht voor 1+1 promoties

icon
Food10 april, 2024

Vanaf deze week verschijnen in de folder van Colruyt voor het eerst “Top promo’s” van het type 2+1 of 1+1 gratis. Voordien gaf de retailer enkel korting in procenten. Wat is er veranderd?

Het magische woordje

In de nieuwe Colruyt-folder met de acties van 10 tot en met 23 april verschijnen enkele opmerkelijke promoties: 2+1 gratis op Lorenz Monster Munch snacks en op Danone Hipro, 1+1 gratis op Desperados en Dash. De promo’s worden uitgelicht in een oranje kader met de vermelding “Top promo”. Dat is een primeur. In de folders van andere retailers zijn zulke acties schering en inslag, zeker sinds de komst van Albert Heijn naar België: die Nederlandse retailer is hier met zijn stuntpromoties een heuse trendsetter gebleken. Maar Colruyt hield tot nu toe vast aan kortingen in procenten: -15%, -30% bij aankoop van twee verpakkingen, -50% bij aankoop van drie, enzovoort.

Waarom Colruyt nu wél overstag gaat voor dat 1+1 mechanisme? Het magische woordje “gratis” is de verklaring: “We hielden vast aan die procenten omdat het ons principe was dat niets écht gratis is. Je krijgt korting, maar betaalt nog altijd iets. Tot nu uit eigen onderzoek bleek dat klanten veel meer reageren op dat woordje gratis. Zeker nu de consument de laatste jaren almaar promotiegevoeliger werd én zulke acties ook ingeburgerd raakten, zouden we gek zijn er zelf ook niet mee te starten,” zegt Kathleen De Wolf, die bij Colruyt verantwoordelijk is voor de Top promo’s, aan Het Nieuwsblad.

Niet op landbouwproducten

Strikt genomen verandert dat nieuwe promotiebeleid niet érg veel, zou je kunnen redeneren. En zo legt Colruyt het ook uit op zijn website: “Deze promo’s worden verrekend als procentkorting op de totaalprijs van de deelnemende producten (bv. 2+2 gratis = -50% verrekend aan de kassa)”. Want inderdaad, de retailer gaf voordien ook al korting en reageert sowieso op álle promoties bij alle concurrenten. Maar de perceptie verandert wel door het gebruik van het woordje “gratis”. Mogelijk gaan merkfabrikanten graag in op de mogelijkheid om nu ook bij de marktleider te stunten, en gaan consumenten nog enthousiaster dan voordien mee in dit soort promotie-acties, wat de promodruk op de Belgische markt nog kan doen toenemen. Waardoor de prijstransparantie op de markt paradoxaal genoeg verder zal afnemen.

Belangrijk om te noteren in dat verband: Colruyt zal geen Top promo’s voeren op landbouwproducten. Dat ligt immers gevoelig sinds de recente landbouwprotesten. Een werkgroep binnen de taskforce agrovoeding buigt zich momenteel over de wet op de oneerlijke handelspraktijken: een verbod op buitensporige promoties ligt daarbij op tafel.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN