RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom ook Colruyt zwicht voor 1+1 promoties

icon
Food10 april, 2024

Vanaf deze week verschijnen in de folder van Colruyt voor het eerst “Top promo’s” van het type 2+1 of 1+1 gratis. Voordien gaf de retailer enkel korting in procenten. Wat is er veranderd?

Het magische woordje

In de nieuwe Colruyt-folder met de acties van 10 tot en met 23 april verschijnen enkele opmerkelijke promoties: 2+1 gratis op Lorenz Monster Munch snacks en op Danone Hipro, 1+1 gratis op Desperados en Dash. De promo’s worden uitgelicht in een oranje kader met de vermelding “Top promo”. Dat is een primeur. In de folders van andere retailers zijn zulke acties schering en inslag, zeker sinds de komst van Albert Heijn naar België: die Nederlandse retailer is hier met zijn stuntpromoties een heuse trendsetter gebleken. Maar Colruyt hield tot nu toe vast aan kortingen in procenten: -15%, -30% bij aankoop van twee verpakkingen, -50% bij aankoop van drie, enzovoort.

Waarom Colruyt nu wél overstag gaat voor dat 1+1 mechanisme? Het magische woordje “gratis” is de verklaring: “We hielden vast aan die procenten omdat het ons principe was dat niets écht gratis is. Je krijgt korting, maar betaalt nog altijd iets. Tot nu uit eigen onderzoek bleek dat klanten veel meer reageren op dat woordje gratis. Zeker nu de consument de laatste jaren almaar promotiegevoeliger werd én zulke acties ook ingeburgerd raakten, zouden we gek zijn er zelf ook niet mee te starten,” zegt Kathleen De Wolf, die bij Colruyt verantwoordelijk is voor de Top promo’s, aan Het Nieuwsblad.

Niet op landbouwproducten

Strikt genomen verandert dat nieuwe promotiebeleid niet érg veel, zou je kunnen redeneren. En zo legt Colruyt het ook uit op zijn website: “Deze promo’s worden verrekend als procentkorting op de totaalprijs van de deelnemende producten (bv. 2+2 gratis = -50% verrekend aan de kassa)”. Want inderdaad, de retailer gaf voordien ook al korting en reageert sowieso op álle promoties bij alle concurrenten. Maar de perceptie verandert wel door het gebruik van het woordje “gratis”. Mogelijk gaan merkfabrikanten graag in op de mogelijkheid om nu ook bij de marktleider te stunten, en gaan consumenten nog enthousiaster dan voordien mee in dit soort promotie-acties, wat de promodruk op de Belgische markt nog kan doen toenemen. Waardoor de prijstransparantie op de markt paradoxaal genoeg verder zal afnemen.

Belangrijk om te noteren in dat verband: Colruyt zal geen Top promo’s voeren op landbouwproducten. Dat ligt immers gevoelig sinds de recente landbouwprotesten. Een werkgroep binnen de taskforce agrovoeding buigt zich momenteel over de wet op de oneerlijke handelspraktijken: een verbod op buitensporige promoties ligt daarbij op tafel.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN