RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Cor Molenaar: “Drempel om winkel te openen wordt kleiner”

icon
In bleed24 september, 2013

Eerst de supermarkt, nu het internet

In de jaren 1960 en 1970 zorgde de opkomst van de supermarkten voor een aardverschuiving in het distributielandschap. Hun aanbod was groter en hun prijzen scherper, waardoor heel wat kleine bakkers, beenhouwers, drankenverdelers, melkboeren en kruideniers de deuren moesten sluiten.

Vandaag zorgt het internet voor een nieuwe revolutie en een totaal nieuw koopgedrag bij de klanten. Die hebben zich nu al grondig gedocumenteerd vooraleer ze naar het winkelpunt stappen, vaak zijn ze zelfs beter geïnformeerd over de technische modaliteiten en de prijzen van een product dan de verkoper. Ze zijn daardoor ook mondiger, waardoor de marges van de handel nog meer onder druk komen te staan.

Klant wordt hybride, handel ook

“Ik geloof niet in termen als multichannel of omnichannel. Je ziet online ketens starten met fysieke winkels en ketens van fysieke winkels met een online aanbod. Alles vervaagt. De klant wordt hybride, de handel ook”, aldus Molenaar. “Kleine winkels zonder webaanbod hebben daardoor weinig kans om te overleven.”

Zal de online handel niet zijn eigen graf delven? Wat succes heeft, trekt beunhazen aan. “Daar vrees ik niet voor. Er zijn voldoende veiligheden ingebouwd. Neem als bijvoorbeeld de betalingen: wie zijn goederen niet krijgt, heeft recht op een terugbetaling. Bovendien zijn er tal van keurmerken ingevoerd om de consument meer vertrouwen te geven.”

Kleine winkel, groot aanbod

Retailers die mee willen zijn, moeten het internet en de smartphone omarmen en die technologie ombuigen tot een voordeel, stelt Molenaar. Ze kunnen de winkelrekken voorbehouden voor goederen met een hoge rotatie, terwijl ze het aanbod aan producten met een lage rotatie online ter beschikking kunnen stellen via schermen in de winkels.

Dit laat toe een enorm aanbod te creëren op een beperkte ruimte. Bovendien laat deze aanpak toe om het distributiemodel volledig te veranderen. Distributeurs kunnen de kosten en het risico van een voorraad verplaatsen naar de producent. Het is immers aan hem om snel en voldoende te kunnen leveren indien er vraag naar zijn goederen is. “Daarmee lossen de winkeliers meteen ook hun cashflowprobleem op”, aldus de marketingdocent.

De nieuwe werkwijze laat ook toe om de winkelruimte aanzienlijk kleiner te houden. De behoefte zal dalen met zowat 30 procent, voorspelt Molenaar. Dat creëert ruimte voor nieuwe initiatieven: goede ambachtslui of mensen met een goed concept zullen zich sneller kunnen vestigen aan lagere kosten, wat ook goed zal zijn voor de klanten.

Smartphone laat toe klant binnen te halen

De smartphone kan bovendien in twee richtingen worden gebruikt. Enerzijds kan de klant er informatie mee opzoeken of zijn sociaal netwerk consulteren, maar anderzijds kan de retailer zo ook zijn klant volgen via ‘tracking & tracing’ of hem informeren als hij in de buurt van het verkooppunt komt.

 

“De retailer zal daarbij wel constant zijn toegevoegde waarde moeten bewijzen. Anders kunnen de consument en de producent vlot overstappen naar een ander verkooppunt”, aldus nog Molenaar. “Alleen wie voldoende service levert, een goede winkelbeleving biedt en voldoende vertrouwen geniet, zal overleven.”

 

De hoogleraar eMarketing verwijst hiervoor naar de situatie van de filmzalen. Ook zij kregen een genadeslag door de opkomst van de televisie, maar vandaag staan ze er opnieuw, weliswaar op een totaal andere manier. Het bioscoopbezoek scoort weer records omdat ze “een comfortabel avondje uit” als nieuwe propositie brengen. Vertaald naar de winkelpunten betekent het dat ook de handelaars voor extra beleving zullen moeten zorgen om klanten aan te trekken.

 

Distributiemodel wijzigt compleet

In ieder geval zal het distributiemodel totaal anders worden dan vandaag. Distributiecentra moeten zich immers gaan organiseren om heel snel – binnen het uur of binnen de paar uren – een bestelling te kunnen leveren.

 

Dat betekent volgens Cor Molenaar dat er een heel netwerk van regionale distributiecentra uitgebouwd zal moeten worden. Die centra zullen daarbij zowel instaan voor de belevering van de klanten als voor de belevering van de winkels. Snelheid en service moet in de retail van morgen immers gepaard kunnen gaan met efficiëntie en kostenbesparing.

 

Op vrijdag 27 september 2013 is Cor Molenaar gastspreker op het RetailPodium. Zijn stelling is even scherp als duidelijk: Red de winkel, zo kan het niet langer! Zelf horen wat hij te vertellen heeft? Schrijf je dan in op www.retailpodium.be. Wees er snel bij, want de plaatsen zijn beperkt!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Eerst de supermarkt, nu het internet In de jaren 1960 en 1970 zorgde de opkomst van de supermarkten voor een aardverschuiving in het distributielandschap. Hun aanbod was groter en hun prijzen scherper, waardoor heel wat kleine bakkers, beenhouwers, drankenverdelers, melkboeren en kruideniers de deuren moesten sluiten. Vandaag zorgt het internet voor een nieuwe revolutie en een totaal nieuw koopgedrag bij de klanten. Die hebben zich nu al grondig gedocumenteerd vooraleer ze naar het winkelpunt stappen, vaak zijn ze zelfs beter geïnformeerd over de technische modaliteiten en de prijzen van een product dan de verkoper. Ze zijn daardoor ook mondiger, waardoor...

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN