RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De C1000 Battle: een wedstrijd met een rouwrand

icon
In bleed28 juni, 2013

‘Out met een báng’

Jumbo houdt van tradities: de keten trakteert klanten van elke nieuwe winkel op de openingsdag op appeltaart en houdt opzwepende winkelwedstrijden om de medewerkers van overgenomen formules waarvan onherroepelijk het licht uitgaat tot het uiterste te motiveren.

 

In 2011 ging Super de Boer swingend naar het einde en werd het SdB-filiaal in het Groningse Bedum gekroond als laatste beste winkel van deze van origine ondernemersformule.

 

SdB’s operationeel directeur Jan Heuving zei destijds dat Super de Boer “…moet out gaan met een báng“. Geen knock-out, want daarvoor was de formule al te zeer aangeslagen en wenkte voor de grotere vestigingen het aanlokkelijke perspectief van Jumbo, met zijn geprognosticeerde mega-omzetgroei.

 

Daar kan je nog een feestje van maken, maar de afbouw van C1000 voltrekt zich toch in een heel ander sentiment. Hoewel Jumbo ook hier een winkelwedstrijd organiseert om de motivatie op peil te houden, geeft dit feestje voor veel C1000-ondernemers toch het gevoel van dansen op de vulkaan.

 

Rouwverwerking

Het is bekend dat veel ondernemers met de allergrootste moeite afscheid nemen van ‘hun C1000’. De website van de Vereniging C1000 – het overlegorgaan tussen ondernemers en organisatie – schrijft op zijn homepage nu al over C1000 in de verleden tijd en begin deze week werd bekend dat er in november een boek zal verschijnen dat ‘C1000 – Afscheid van een formule’ zal heten.

 

Via een speciale website kunnen ondernemers hun verhalen en anekdotes over C1000 aanleveren, die de auteurs eventueel in het boek zullen verwerken. Het is onderdeel van een proces van rouwverwerking dat veel complexer is dan ten tijde van de ontmanteling van Super de Boer. Een proces dat nog wel zal voortduren, want het zal niet het laatste slotfeest zijn geweest van C1000’s winkelwedstrijd die – ook veelzeggend – de ‘C1000 Battle’ heet.

 

De winnaar van nu, de Oldenzaalse C1000 van Björn Kuipers, zal zeker nog één of misschien wel twee opvolgers krijgen van deze jaarlijkse winkelwedstrijd die vanwege het voortdurend uitdunnende deelnemersveld elke editie een dikkere rouwrand zal krijgen.

 

Legendarisch sterven

De naam voor de winkelwedstrijd van C1000 is veelzeggend: de winnaar van de C1000 Battle is in eerste instantie Jumbo. Maar die Battle is vooralsnog lang niet gestreden: Matthijs Moeken, de C1000-marketingdirecteur die al te veel leven in C1000 blies en nu voor Jumbo aan de slag gaat, sprak deze week van ‘de sfeer van een rouwkamer’ bij C1000.

 

Juist daarom is er volgens Moeken in het afbouwplan bepaald ‘om C1000 legendarisch te laten sterven’. Of dat de rouwende C1000-ondernemers troost biedt, is nog maar de vraag. Moeken is een manager en gaat maandag gewoon bij Jumbo aan de slag. Maar de C1000-ondernemers die jarenlang hun ziel en zaligheid in de formule hebben gestoken, ploeteren voort met een legendarische doodsstrijd in het vooruitzicht.

 

De komende twee jaar zullen niet gemakkelijk worden. Zeker niet voor de ondernemers, maar ook niet voor het Jumbo-management. De C1000 Battle is verworden tot ingewikkelde ondernemerspsychologie. Geen sinecure, als rationele bedrijfsvoering en financieel management je core business zijn. Daar helpt geen appeltaartje bij, noch een winkelwedstrijd.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

‘Out met een báng’ Jumbo houdt van tradities: de keten trakteert klanten van elke nieuwe winkel op de openingsdag op appeltaart en houdt opzwepende winkelwedstrijden om de medewerkers van overgenomen formules waarvan onherroepelijk het licht uitgaat tot het uiterste te motiveren.   In 2011 ging Super de Boer swingend naar het einde en werd het SdB-filiaal in het Groningse Bedum gekroond als laatste beste winkel van deze van origine ondernemersformule.   SdB’s operationeel directeur Jan Heuving zei destijds dat Super de Boer “…moet out gaan met een báng“. Geen knock-out, want daarvoor was de formule al te zeer aangeslagen en...

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN