RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gunter Pauli (ZERI): “Retail moet zo spannend worden als een Indiana Jones-film”

icon
In bleed4 april, 2014

Nieuwe spelregels: de wereld is blauw

“Het grote verschil met de groene economie is dat we de spelregels hebben veranderd: groene economie is geëvolueerd naar een economie waarbij we steeds meer moeten betalen voor wat goed is voor mens en milieu, waarbij belastingen worden geheven en subsidies worden gegeven”, steekt Gunter Pauli van wal als je hem vraagt wat die Blauwe Economie nu precies is.

 

De verandering van de spelregels ligt volgens hem in het feit dat Blauwe Economie zich toelegt op het genereren van meerwaarde op basis van wat we lokaal ter beschikking hebben: “De Blauwe Economie is in de eerste plaats een economie die ons ertoe in staat stelt om aan de noden van de mensen te beantwoorden. Het is een duurzame economie die bovendien innoverend is.”

 

De term is overigens gebaseerd op een meer realistisch beeld van hoe de wereld er nu eigenlijk uitziet: “Vanuit het universum is de wereld vooral blauw, met wat groene plekjes en wat witte wolken. Vanop de aarde zijn het de oceanen en de lucht die blauw zijn. Hoe dan ook, de mensen mogen deze economie de kleur geven die ze willen, zolang ze het principe maar toepassen.”

 

Realisme is dan ook een leidend motief in de Blauwe Economie die Gunter Pauli voorstaat: geen dromerig idealisme, maar ‘hands-on’ zakendoen. “In mijn boek “The Blue Economy”, dat in 2009 werd gepubliceerd, beschreef ik 100 projecten waarvan één derde gebaseerd was op fantasie, één derde bestond uit pilootprojecten en één derde waren effectief gerealiseerde projecten.” Vandaag zijn 188 projecten doorgevoerd met een totale investering van ongeveer zes miljard euro en een inzet van drie miljoen jobs.

 

Paddenstoelen kweken met koffieafval

Hoe het ZERI-netwerk (Zero Emissions Research & Initiatives), dat de Blauwe Economie in de praktijk omzet, erin is geslaagd om zoveel projecten uit te voeren? “Omdat we voordelen creëren op zowel financieel en sociaal als ecologisch en cultureel vlak. Wanneer we een kopje koffie drinken, staan we er niet bij stil dat we daar eigenlijk maar 0,2% van consumeren, de resterende 99,8% is afval. In het beste geval kunnen we dat afval composteren, maar dat levert niets op, want het proces veroorzaakt een hogere uitstoot van methaangassen. Daarom gebruiken we koffieafval vandaag bij het telen van paddenstoelen.”

 

Er zijn vandaag reeds meer dan duizend projecten wereldwijd waar de paddenstoelenteelt op die manier gebeurt. Van het afval dat na het telen van de paddenstoelen overblijft, wordt dan weer diervoeder gemaakt dat perfect is voor zowel honden als kippen, omdat het rijk is aan aminozuren. “Deze denkwijze laat ons toe om op zeer korte termijn veel te realiseren, want het telen van paddenstoelen duurt amper een maand en het diervoeder dat uit het afval wordt vervaardigd, is op één dag opgegeten. We slagen er met andere woorden in om zeer snel cashflow te genereren en kosten om te zetten in activa.”

 

“Eigenlijk zetten we de balans op zijn kop, net als de ‘profit & loss-statements’”, legt Pauli uit. “Bovendien genereren we niet alleen meer cashflow, we zetten tegelijkertijd methaangas om in koolstofdioxide, dat zomaar even 21 keer beter is voor het milieu. Dat is exact de logica die we nodig hebben: het is een heel praktische en concrete manier van werken en veronderstelt absoluut geen hoogtechnologische spitsvondigheden. Chinezen telen al ruim tien eeuwen paddenstoelen, en koffie drinken doen we ondertussen ook al zeshonderd jaar. We zijn dus eigenlijk niet met iets uitzonderlijks bezig, maar we maken wel werk van zaken die het leven van mensen op korte termijn kunnen veranderen.”

 

Bureaucratie blijft grote belemmering

Toch is het allemaal nog vrij nieuw en zodoende blijft de schaal van de Blauwe Economie vandaag – zeker in de Benelux – nog beperkt. “Voor veel mensen moet het nog vorm krijgen. De groene economie bestaat nu dertig jaar en net op het moment dat mensen dat beginnen te begrijpen en er voeling mee krijgen, ontstaat plots die Blauwe Economie. De grootste belemmering is echter dat mensen er geen flauw idee van hebben wat er allemaal mogelijk is.”

 

“Van zodra mensen zien en horen wat kan gerealiseerd worden, wordt iedereen meteen wild enthousiast. Al moeten we er dan jammer genoeg meteen aan toevoegen dat enthousiasme en kennis alleen niet toereikend zijn. We missen namelijk de capaciteit om de projecten effectief en snel door te voeren, en dat is het grote probleem in België en Vlaanderen”, aldus Gunter Pauli.

 

“Alle projecten worden onderworpen aan allerlei haalbaarheidsstudies die dan ook nog eens gecertifieerd moeten worden en audits moeten doorstaan, om nog maar te zwijgen van de businessplannen die dan worden opgemaakt. Terwijl men niet eens weet waarover men praat. Er liggen zoveel uitdagingen te wachten, maar de uitdagers weten niet hoe ze die succesvol moeten opnemen.”

 

Dat het ook anders kan, weet de geëngageerde zakenman uit ervaring: “Ik deed in China een voorstel om steenpapier te maken op basis van afval afkomstig van de mijnen. Na 16 maanden stond de eerste fabriek al recht en nog eens twee maanden later werden er nog eens drie bijgebouwd. Amper 24 maanden na het allereerste gesprek werd beslist om een vierde van de totale papierproductie om te zetten in steenpapier. De reden waarom de Chinezen meteen kozen voor deze manier van produceren, was het feit dat er helemaal geen water noch bomen aan te pas kwamen.”

 

Betere oplossingen dan fruit uit Nederland in België verkopen

Ook voor de retailsector ziet Gunter Pauli heel wat opportuniteiten in de Blauwe Economie: “Als we erin slagen om een heel ander distributieconcept uit te werken, zullen we beseffen dat er veel betere manieren zijn om meerwaarde te realiseren dan door groenten en fruit uit Nederland naar België te brengen om het hier een beetje goedkoper te verkopen en zo de concurrentie een hak te zetten. We moeten de hele kostenstructuur en balanswaarde met een fris hoofd bekijken en bepalen hoe we erin kunnen slagen om een product van hoge kwaliteit tegen een lagere prijs aan te bieden.”

 

“Het belangrijkste kenmerk dat de verkoop altijd draaiende heeft gehouden, is het aanbieden van een product van een betere kwaliteit tegen een lagere prijs. Dat betekende dat we alles in China moesten laten maken, de goederen moesten verschepen van Oost naar West, inkoopbureaus uit de grond moesten stampen in Shanghai, Bangladesh of Vietnam en dat alles in een poging om zo goedkoop mogelijk in te kopen. Daar zeg ik vandaag resoluut nee tegen.”

 

“Je moet je afvragen: hoe kan ik de klant verrassen?”

Waar retailers die meerwaarde dan wel kunnen realiseren? “Op het verkoopmoment aan je klant”, meent Gunter Pauli. “Daar bepaal je de waarde van je producten en genereer je cashflow. Het gaat erom de mentaliteit te veranderen. Je moet je op maandagochtend de vraag stellen: hoe ga ik mijn klant verrassen? Iedereen wil namelijk graag verrast worden, alleen zijn we dat een beetje uit het oog verloren. Vandaag word je alleen nog verrast met je verjaardag en met Kerst, als je geluk hebt misschien ook nog met Nieuwjaar.”

 

“Dat verrassingselement is ook net het grote verschil tussen distributie en online. De distributie kan voor aanzienlijk meer verrassingen zorgen dan een internetwinkel: reden te meer om verrassingen terug deel te laten uitmaken van de retail. En dan heb ik het niet over één verrassing, maar over een hele reeks van verrassingen. Het moet zo spannend worden als een Indiana Jones-film. We moeten trachten om op het ogenblik dat de klant denkt dat hij alles gehad heeft, toch nog iets extra’s te doen.”

 

“We zijn zo berekend geworden en laten ons leiden door statistieken, cijfers en rapporten. We accumuleren steeds meer data, terwijl alle concurrenten over exact dezelfde data beschikken. Waar we vandaag nood aan hebben is een frisse kijk op het verrassen van onze klanten en ervoor zorgen dat we dat elke dag opnieuw doen.”

 

 

Gunter Pauli is key-note spreker op het RetailDetail Congress op 24 april. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie. Wie nog wil genieten van de uitzonderlijke ‘early bird’-actie en een korting van 100 euro wil krijgen op zijn toegangsticket, moet snel zijn: de actie loopt af op 7 april!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Nieuwe spelregels: de wereld is blauw “Het grote verschil met de groene economie is dat we de spelregels hebben veranderd: groene economie is geëvolueerd naar een economie waarbij we steeds meer moeten betalen voor wat goed is voor mens en milieu, waarbij belastingen worden geheven en subsidies worden gegeven”, steekt Gunter Pauli van wal als je hem vraagt wat die Blauwe Economie nu precies is.   De verandering van de spelregels ligt volgens hem in het feit dat Blauwe Economie zich toelegt op het genereren van meerwaarde op basis van wat we lokaal ter beschikking hebben: “De Blauwe Economie is...

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN