RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marlies Dekkers: "Ik ga de concurrentie aan met God"

icon
In bleed2 mei, 2013

Van arbeidersgezin naar kunstacademie

Dankzij een subsidie die de Nederlandse overheid destijds jaarlijks voorzag voor cultureel onderscheidende projecten, kreeg de ontwerpster in 1993 een bedrag van 35.000 gulden (zo’n 12.500 euro) ter beschikking. Ze vonden haar werk heel vernieuwend en meenden dat het ook een belangrijk statement maakte over vrouwelijkheid. Dat budget vormde meteen het startkapitaal voor een eigen zaak.

 

De groei kwam er stap voor stap en om de vijf jaar zet ze het hele bedrijf nog steeds op z’n kop om te bekijken welke ingrepen nodig zijn voor de volgende groeifase. Zijn er andere aandeelhouders nodig, moet de productie verplaatst worden, worden er distributeurs ingeschakeld, hoe staat het met sales en marketing… Alles en iedereen wordt in vraag gesteld, inclusief Marlies Dekkers zelf.

 

Het vrouwenlichaam is een canvas

Hét kenmerk van de lingerie van Marlies Dekkers moeten wel de “bandjes” zijn die dikwijls over de borst of rug lopen.“Het vrouwenlichaam is op zich een prachtig gegeven. Wanneer ik naar het vrouwenlichaam kijk, probeer ik steeds accenten te leggen door de onderdelen ervan als het ware in te kaderen als een schilderij.”

 

“Een vrouw is van nature vaak onzeker over haar lichaam, terwijl ze juist zo prachtig is. Door onderdelen van haar lichaam in te kaderen, probeer ik haar aandacht te vestigen op die bepaalde onderdelen en haar te laten inzien hoe schitterend die zijn,” legt Marlies Dekkers uit.

 

De bandjes hebben bovendien een historische grondslag. Begin jaren 1900 was een bandje om de hals namelijk heel erg in. Dat bandje werd steevast gecombineerd met een korset en een decolleté en maakte het mogelijk een soort grens aan te brengen, waardoor het lichaam als het ware werd “verkaveld”. Door dat halsbandje of die omkadering werd de decolleté heel wat spannender gemaakt.

 

Niettemin is Marlies Dekkers trots een vrouw te zijn van 1965, een periode die werd gekenmerkt door emancipatie. “Wat de vrouwen destijds hebben bereikt, de bevrijding van het vrouwenlichaam, is fantastisch. Als vrouw van de nieuwe generatie vind ik het echter ook heel leuk om sexy te zijn.”

 

“Dankzij die feministische golven had ik meteen een totaal nieuw canvas dat weer helemaal leeg was en zo kon ik opnieuw op zoek gaan naar wat vrouwen mooi en erotisch vinden, niet vanuit een mannenvisie maar vanuit ons eigen vrouwelijke gevoel.”

 

“Dare to dream”

Met 200 medewerkers, verspreid over 20 landen, is het bedrijf vandaag te groot om iedereen persoonlijk te kennen. De ontwerpster gaat er wel prat op nog wel heel betrokken te zijn: “Ook al heb ik aan het begin van mijn carrière zowat alles gedaan, ik ben in niets de beste behalve in ontwerpen. Daar ben ik exceptioneel goed in. Precies omdat ik niet overal een expert in ben, omring ik me met mensen die specialist zijn in hun vak en die ik dan ook ten volle kan vertrouwen.”

 

Ook is ondertussen de kaap van duizend verkooppunten bereikt en zijn er tien eigen Marlies Dekkers-winkels. Die geven Marlies Dekkers met name de mogelijkheid klanten te laten ontdekken hoe zij de wereld ziet: als een kunstenaar die CEO geworden is en een eigen bedrijf leidt, maar die nog steeds vanuit haar hart vertrekt om haar droom te verwezenlijken.

 

Daarbij leeft ze naar drie motto’s, die ze ook graag op haar klanten wil overbrengen. “Dare to dream” staat voor het durven dromen over wie je werkelijk bent als persoon. “Dare to grow” is de aansporing om uit te groeien tot iemand die uit haar comfortzone treedt en haar dromen durft te volgen. “Dare to be” betekent ten slotte dat je helemaal jezelf durft te zijn.

 

Dat wereldsterren als Britney Spears en Rihanna haar collecties dragen, heeft volgens Marlies Dekkers dan ook niets met goede PR te maken, maar alles met haar filosofie: “Het zijn stuk voor stuk vrouwen die hun dromen achterna zijn gegaan en ze ook hebben waargemaakt.”

 

Iconen en sociale media

In de jaren zestig waren designers en popsterren mysterieus en onbereikbaar, maar door de sociale media zijn ze heel dichtbij gekomen. Marlies Dekkers vindt het ontzettend leuk om daar deel van uit te maken: “Sociale media zorgen ervoor dat je rechtstreeks contact hebt met je klanten en dat vind ik persoonlijk het einde.”

 

“Er is een wereld ontstaan van helden, kunstenaars, designers en musici die plots heel dicht bij de consumenten staan. Een gevolg daarvan is dat je er als merk moet voor zorgen dat je niet arrogant overkomt”, wijst Dekkers op een nieuwe moeilijkheid.

 

Daarom houdt het merk de prijs van de collectiestukken naar eigen zeggen heel laag. “Als je bedenkt dat er ongeveer 50 minuten nodig zijn om een Marlies Dekkers-beha te maken (bij andere merken is dat gemiddeld 12 minuten), zijn onze prijzen eigenlijk belachelijk laag. Wat wij brengen is op en top ‘haute couture’ en spreekt heel veel mensen aan.”

 

Wars van andere retailers

“Ik woon vandaag niet in een of andere luxewijk, maar in een multiculturele samenleving en precies daar haal ik mijn inspiratie vandaan”, merkt Dekkers wel op. Ze vindt het immers heel belangrijk om van de geijkte paden weg te blijven en met projecten te komen die mensen verrassen. “Bedrijven als The Body Shop en Apple zijn daarbij sterke voorbeelden: die het hebben aangedurfd de dingen anders te zien. Zo is het even noodzakelijk om jezelf ook steeds opnieuw te verbazen.”

 

“Achter de grote luxemerken zitten designers, creatieve geesten, mensen die anders willen en durven zijn. Als mensen zelfs vandaag nog steeds bereid zijn te betalen voor wat designers brengen, betekent dit eigenlijk dat we kunstminnend bezig zijn in een tijdperk waarin cultuur verschraalt. De luxehuizen maken met heel veel liefde en aandacht zoveel mooie zaken, dat dit niet anders kan gezien worden dan als een statement tegen massaproductie.”

 

“Ik ben een designmerk en dat betekent dat ik me totaal anders positioneer dan de andere merken in mijn sector. 99% van de bedrijven gaan op zoek naar wat de consument precies wil. Een designmerk daarentegen gaat uit van een visie en gaat zelf definiëren wat schoonheid is. Mijn wereld staat dus eigenlijk haaks op die van andere retailers.”

 

“Zowat de enige vernieuwer in lingerie”

Vandaag heeft Marlies Dekkers twee labels: enerzijds is er de trendsettende collectie “Marlies Dekkers” en anderzijds is er “Undressed”, waarin modellen zitten die jaren geleden ontworpen zijn, maar waar destijds twijfels over bestonden omdat ze hun tijd vooruit waren. Die blijken nu echter een gigantisch succes te zijn.

 

“Ik zal dan ook nooit wakker liggen over het al dan niet aanslaan van een nieuwe collectie, niet het minst omdat ik overtuigd ben van wat ik breng. Mijn kunstenaarsziel is rein. Het gebeurt soms dat de markt er nog niet helemaal klaar voor is, maar uiteindelijk lukt het altijd.”, zegt de ontwerpster daar nog over.

 

Als er dan ook één ding is waarvan de creatrice, zelfs na al die jaren, nog altijd de muren op loopt, is het wel namaak. “Mijn collectie is iets heel persoonlijks, het is bijna als een dagboek, omdat er zoveel van mezelf in zit. Wanneer iemand de collectie kopieert waar je twee jaar van je tijd hebt ingestoken, voelt het aan alsof iemand in je dagboek zit te krabbelen. Ik ben bijna de enige vernieuwer als het over lingerie gaat en dan is het bijna een logisch gevolg, maar ik ben er uiteraard helemaal niet blij mee.”

 

“Vooral omdat we ook zoveel investeren in de perfecte afwerking van elk stuk. Ik moet concurreren met God, die dat prachtige vrouwenlichaam ontwierp, en dat doe ik met het maken van minutieus en perfect afgewerkte stukken. De pasvorm en gebruikte materialen van namaak zijn heel erg slecht, wat het allemaal nog eens extra pijnlijk maakt.”

 

 

 

Een uitgebreidere versie van dit artikel is eerder verschenen in de eerste jaargang van het RetailDetail Magazine.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Van arbeidersgezin naar kunstacademie Dankzij een subsidie die de Nederlandse overheid destijds jaarlijks voorzag voor cultureel onderscheidende projecten, kreeg de ontwerpster in 1993 een bedrag van 35.000 gulden (zo’n 12.500 euro) ter beschikking. Ze vonden haar werk heel vernieuwend en meenden dat het ook een belangrijk statement maakte over vrouwelijkheid. Dat budget vormde meteen het startkapitaal voor een eigen zaak.   De groei kwam er stap voor stap en om de vijf jaar zet ze het hele bedrijf nog steeds op z’n kop om te bekijken welke ingrepen nodig zijn voor de volgende groeifase. Zijn er andere aandeelhouders nodig, moet...

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN