RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuw magazijn geeft Coolblue ruimte voor (nog meer) uitbreiding

icon
In bleed7 maart, 2013

Witgoed opent nieuwe horizonten

Het ziet er best indrukwekkend uit, zo’n loods van zowat 160.000 m³. Toch valt op het eerste zicht vooral op dat het magazijn voorlopig nog voor driekwart leeg staat: het Tilburgse magazijn zal vooral worden gebruikt voor grotere goederen als witgoed, een categorie die bij Coolblue nog in de kinderschoenen staat.

 

Daar zal gauw verandering inkomen, meldt stichter Pieter Zwart: Coolblue opent gemiddeld drie webwinkels per week (met bijvoorbeeld barbecues als een van de nieuwste aanwinsten) en zou tegen dat tempo dit jaar dus nog eens meer dan honderd openingen in petto hebben. “En daar zitten er echt een paar leuke bij”, grinnikt Werner Bruyns, manager van Coolblue België – weliswaar zonder meer te willen verklappen.

 

Meer dan 200 miljoen omzet

Het gaat erg hard voor Coolblue: sinds de stichting van mp3man.nl in 2000 (en de uitbreiding naar België twee jaar later) zijn er al meer dan tweehonderd webwinkels bijgekomen. De omzet steeg navenant: naar een flinke 168 miljoen euro in 2012 – “en dit jaar gaan we over de 200 miljoen“, jubelt Zwart.

 

Tilburg is al het zesde magazijn voor Coolblue, maar het is de eerste keer dat de opening van een magazijn niet betekent dat het vorige sluit: de opslagplaats in Capelle aan den IJssel blijft immers open en wordt de hub voor de kleinere apparaten. Een mijlpaal voor het bedrijf, en vooral voor de achterliggende systemen: “zoiets vereist namelijk een compleet andere benadering”.

 

‘Wat we zelf doen, doen we beter’

Volgens de Coolblue-stichter heeft zijn keten bewust gekozen om de logistiek in eigen handen te houden: “Dat was trouwens al zo van in het begin, toen ik zelf met de fiets de eerste pakketjes op de post ging doen”. Nu is die operatie uiteraard van een hele andere orde, met liefst tachtig eigen logistieke medewerkers – waarvan dertig in Tilburg.

 

Zelf de logistieke operaties voor zijn rekening nemen, betekent voor Coolblue vooral dat ze niet afhankelijk zijn van externe partners in een domein dat zo belangrijk is voor hét adagium van het concern: klantentevredenheid. Gaat er iets fout, ligt het aan henzelf… maar dan kunnen ze ook meteen ingrijpen.

 

Maar er is meer: “Alles passeert via onze distributiecentra”, zegt Zwart. “Dat is belangrijk: want alleen wat we zelf fysiek in stock hebben, verkopen we. Misschien is ons aanbod daardoor kleiner dan eventueel zou kunnen, maar op deze manier weet de klant zeker dat wat hij bij ons bestelt, de volgende dag zeker bij hem zal zijn.”

 

In het distributiecentrum zit ook een afdeling die zich bezighoudt met die andere tak van e-commercelogistiek: de retours. Kapotte producten die binnenkomen, worden gesorteerd en indien nodig naar de producent doorgestuurd. “Zelf repareren mogen we niet”, laat de afdelingsleider weten, “maar we hebben wel bedongen dat het hele retourtraject niet meer dan zeven dagen mag duren.”

 

“Goeie werknemers vinden is moeilijk”

Waar het dan ophoudt voor Coolblue, wetende dat de volgende uitbreiding (een kantoorgebouw voor het nieuwe magazijn) al onderweg is? “Het enige grote knelpunt dat we zien, zit in de moeilijkheid om echt goeie werknemers te vinden”, laat Coolblue-stichter Zwart verstaan. “We hebben nu een honderdtal vacatures die open blijven staan, gewoon omdat we alleen de beste mensen willen aannemen. Vooral technisch geschoold personeel blijft heel erg moeilijk te vinden.”

 

Een andere grens aan de uitbreiding is er bewust: geografisch gezien is het niet opportuun om naar andere landen uit te breiden. “Landen als Duitsland en Frankrijk zijn heel aanlokkelijk omdat hun winkelnetwerk veel minder groot is,” weet Zwart, “maar die landen zijn zo groot dat je onmogelijk je belofte van ‘de volgende dag geleverd’ kan houden… tenzij je meteen over het hele grondgebied magazijnen huurt.”

 

België gaat Nederland achterna

Om diezelfde reden houdt Coolblue het in België ook op een ééntalig Nederlandse webshop: “Frankrijk is momenteel niet haalbaar voor ons en Wallonië is als markt dan gewoon te klein om alles – van menus en banners over alle productinformatie tot reviews – te gaan vertalen”, klinkt het nog.

 

Toch is er ook goed nieuws voor Belgische Coolblue-klanten: “een juiste datum weten we nog niet, maar binnenkort zullen ook Belgische klanten, net als de Nederlandse, kunnen bestellen tot middernacht en toch de volgende dag al hun pakketje aankrijgen.”, weet Bruyns. Alweer een stapje naar een nog grotere klantentevredenheid, de heilige graal waar Coolblue steeds naar zoekt, zoals Zwart op 25 april verder zal toelichten op het RetailDetail Congres.

 

 

magazijnmedewerker Coolblue

Verrassend genoeg gebeurt bijna alles in het nieuwe magazijn met de hand. “Mechaniseren is niet aan de orde”, weet Pieter Zwart: “onze orders verschillen zo sterk van grootte en gewicht dat handenarbeid gewoon veel efficiënter is.”

 

Coolbluemagazijn hoog

Het Tilburgse magazijn is er vooral voor grote producten, daarom is het helemaal anders ingericht dan haar Rotterdamse zusje.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Witgoed opent nieuwe horizonten Het ziet er best indrukwekkend uit, zo’n loods van zowat 160.000 m³. Toch valt op het eerste zicht vooral op dat het magazijn voorlopig nog voor driekwart leeg staat: het Tilburgse magazijn zal vooral worden gebruikt voor grotere goederen als witgoed, een categorie die bij Coolblue nog in de kinderschoenen staat.   Daar zal gauw verandering inkomen, meldt stichter Pieter Zwart: Coolblue opent gemiddeld drie webwinkels per week (met bijvoorbeeld barbecues als een van de nieuwste aanwinsten) en zou tegen dat tempo dit jaar dus nog eens meer dan honderd openingen in petto hebben. “En daar...

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN